Deel dit artikel
-

‘Verwacht niet te veel van locatiegebaseerde games’

Locatiegebaseerde applicaties en games houden al jaren een belofte in voor de toekomst. Volgens Nicolas Nova, medeorganisator van het Zwitserse LIFT-congres is het de afgelopen jaren hopeloos mislukt: “De realiteit is dat het een zooitje is, daar moeten we mee leren leven.”

Nova sprak op Mobile Monday Mobile Games over de eeuwige belofte: "In rapporten lees je om de zoveel jaar hetzelfde verhaal. Location based slaat nog niet aan, maar zal dit wel doen in de komende jaren."

De adaptie van de gebruiker blijft achter. Dit komt volgens Nova door een aantal pijnpunten. Privacy is één van die punten. "Een persoon kan getraced worden. Mensen ervaren dat als een inbreuk op hun privacy. Zelfs de jeugd die veel persoonlijke informatie online zet op sociale netwerken en blogs ervaart dat zo", aldus Nova.

Een ander probleem is de user interface. Nova: "Deze is gelimiteerd. De smartphones en de iPhones hebben misschien een groot scherm, maar een groot deel van de telefoons heeft dit niet. Het scherm is te beperkt om informatie te presenteren als bijvoorbeeld een kaart."

Kritische massa

Als derde punt haalt Nova aan dat het moeilijk is om de grote massa te bereiken: "De hardware en de software is gefragmenteerd. Er zijn makkelijk meer dan 400 modellen van mobiele toestellen in omloop. Een locatie gebaseerd spel is vaak bedoeld voor meerdere spelers. Facebook zou ook niet werken wanneer je je daar als enige persoon aanmeldt. Je hebt een massa nodig."

Bovendien werkt een locatiegebaseerd systeem met een ingewikkelde infrastructuur. "Je werkt met GPS, GSM, 3G of mobiele masten. Die technologie en infrastructuur moet eerst worden aangepast. Je kan bovendien niet alles sturen en hebt te maken met bijvoorbeeld de plaatsing van bestaande masten. Dit levert verschillende ervaringen op. In sommige gebieden kan je preciezer aangeven waar iemand zich bevindt dan op andere plekken. Het weer is ook een onzekere factor die van invloed kan zijn op plaatsbepaling. De consument begrijpt dit niet, zij hebben hoge verwachtingen en kennen GPS van de navigatie in de auto", aldus Nova.

Minder ambities

Nova schetst een somber beeld van de toekomst voor locatiegebaseerde applicaties en games. Hij ziet twee mogelijke scenario’s: "De realiteit is dat het een zooitje is. Daar moeten we mee leven bij het ontwikkelen van producten. De eerste optie is dat we minder ambitieus zijn. Maak gebruik van proximity en niet locatie. Je kan bijvoorbeeld spelers zelf hun locatie laten aangeven."

Nova: "Het tweede scenario is dat we geen genoegen nemen met de realiteit. We willen perfecte locatiegebaseerde games. De enige optie hierbij is die we kennen uit de lasergame-omgevingen. Hierbij gebruik je een vaste infrastructuur in een gecontroleerde omgeving. Geen invloeden van buitenaf, maar een gecontroleerd platform waar je alles in de hand houdt."

Bron foto: ArtNow314 (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond