Deel dit artikel
-

Apple stimuleert groei downloadwinkels voor apps

Nu andere partijen het succes van de App Store hebben geroken, schieten de downloadwinkels voor mobiele applicaties als paddenstoelen uit de grond. “En dat is contraproductief”, aldus Paul Brackel, voorzitter van het OMI.

Brackel merkt op dat de aandacht pas sinds kort is gericht op applicaties. "Iedereen gaat voor de applicaties om de consument lokken. Een voordeel van een mobiele downloadwinkel is natuurlijk dat je direct kunt afrekenen. Want, wie verdient er tegenwoordig nog aan platte content?"

"De fragmentatie is ontstaan nadat Apple de App Store heeft gelanceerd", aldus de voorzitter van het Open Mobiel Internet Initiatief (OMI). "Daarvoor was er eigenlijk alleen fragmentatie in hardware en de mobiele besturingssytemen. Nu zet iedereen in op applicaties.  Iedereen wil het spelletje spelen dat Apple speelt. Ze willen allemaal verdienen en allemaal lanceren ze hun eigen versie van de App Store: dat is contraproductief. Ik begrijp het wel. Maar mijn idee is dat het alleen maar ellende oplevert. Er is geen winnaar aan het eind."

Afgelopen weken kondigden Vodafone, Orange, O2 en China Mobile aan ieder hun eigen downloadwinkels in te zullen richten. Daarnaast bieden Android, iPhone en Symbian op het niveau van het besturingssysteem vergelijkbare soorten winkels.

Grote partijen zetten de eerste stappen op dit gebied, ‘zelfs wanneer ze weten dat ze gaan verliezen’. Brackel: "Je kan namelijk niet achterblijven. De laatste tijd zijn er zo veel downloadwinkels voor applicaties aangekondigd. Men kan simpelweg niet niet meedoen."

"In zeker zin is het normaal dat het zo loopt in een relatief nieuwe markt", meent Brackel. Hij is van mening dat ‘we’ niet moeten overdrijven: "Je kan altijd nog content brengen via de browser. Pas wanneer je ingewikkelde sexy dingen wilt presenteren, dan moet je verder kijken dan de browser. Platte content kan gelukkig nog wel via de browser getoond worden."

Maar de wildgroei van downloadwinkels is niet te stoppen vreest Brackel. "Het gaat door en de sterksten overleven. Dat zullen waarschijnlijk Apple, Microsoft en Android zijn. Die hebben de diepste zakken."

Standaarden, waar Ralph de la Vega van AT&T toe noopt, en de roep om openheid en flexibiliteit is een luchtkasteel meent Brackel: "Er komen geen echte standaarden, in die zin dat deze partijen met elkaar om de tafel gaan zitten. Dat zal de eerste twee jaren zeker niet het geval zijn."

Deel dit bericht

9 Reacties

RoyDuf

@Paul..Worden al die App stores met hun eigen toelatingsbeleid ook niet de nieuwe walled gardens? Vergelijkbaar met KPN i-mode of Vodafone Live van enkele jaren terug. Daarom is toen toch Open Mobile Internet (OMI) opgericht. Als de explosie van App stores met ieder hun eigen regels zo doorgaat zal de keuze voor web-based ipv app-based toepassingen snel gemaakt zijn.

Ivo Wentholt

Het is mij toch enigszins onduidelijk waarom OMI dit zegt, en ik begrijp niet waarom het "alleen maar ellende oplevert". Voor wie dan? Wat is het probleem dan? Oke, ik begrijp het probleem voor OMI eerlijk gezegd wel, maar voor ons en onze klanten is het niets dan goed nieuws. Zie ook mijn presentatie over exact dit onderwerp op http://www.immovator.nl (met cases en cijfers). Samenvattend uit mijn verhaal: deze nieuwe channels bieden opeens gigantische distributie mogelijkheden, waar wij, en onze klanten, gratis gebruik van kunnen maken. Er is dus eindelijk een goed marketing verhaal te koppelen aan mobiele projecten. Zo heeft in Nederland 50% van alle iPhone gebruikers de Pathe Mobiel dienst geinstalleerd. Allemaal door de App Store. Laat iedereen maar lekker copieren, als het succesvol is, haken wij in. Alleen maar goed nieuws dus (maar je moet wel apps kunnen maken voor verschillende platforms, en ik begrijp best wel dat de schoen daar bij een aantal partijen wringt). Groet,Ivo Wentholt

RoyDuf

@Ivo…Ik begrijp dat het goed is voor ontwikkelaars, zoals Sharewire.Maar kun je mij (innovator bij de Rabobank) toelichten waarom deze ontwikkelingen -steeds meer app stores, meer OS, onduidelijk toelatingsbeleid, security-vraagstukken, aggregators tussen klanten en bedrijven goed is voor de Rabobank en haar klanten? Als de Rabobank al haar klanten bijvoorbeeld mobiel wil bedienen, moeten wij bij deze trend steeds meer (secured) App-varianten ontwikkelen en daar worden op den duur alle partijen slechter van. Dat was de reden om een aantal jaren geleden Open Mobile Internet (OMI) op te richten…Zodat we web-based services konden ontwikkelen ipv (verplichte) deelname in de toenmalige walled-gardens van de telco's.  Standaardisatie, transparantie door het "openen"van de App stores is mijn inziens snel gewenst.

Paul Brackel

Uit beide reakties hierboven zie je maar dat de een vindt dat het een stap achteruit is, terwijl de andere het juist vooruit vindt gaan.  'De een zijn dood is de ander zijn brood' lijkt het wel.  Beide partijen zijn overigens OMI lid.  We zullen het er daarom vast nog wel eens over hebben in OMI verband. Paul Brackel

Ivo Wentholt

@Roy. Er is toch niets nieuws onder de zon? De Rabo kan toch gewoon web-based toepassingen blijven ontwikkelen en lanceren? Niemand hoeft toch in de App Stores te staan? Het is toch niet of-of? Ook wij ontwikkelen en lanceren succesvolle web apps, het verschil is dat er nu zeer interessante kanalen bij zijn gekomen en we dus meestal beide doen. En ja, onze cases tonen overduidelijk aan dat die kanalen enorm succesvol zijn; maar ook dat hoort geen nieuws te zijn (ik noem getjar.com). En varianten ontwikkelen hoeft ook helemaal niet. Alleen als je dat zelf wilt, vergelijk met ontwikkelen voor PC, Mac, Linux, etc. Allemaal hetzelfde, niemand die er een issue van maakt. Kortom, het is een _extra_ mogelijkheid. En toevallig een hele succesvolle. Daar zou iedereen in de mobiele industrie blij mee moeten zijn. Groet,Ivo

Bas Groot

Die hele mobieltjesindustrie heeft zitten slapen en zichzelf al die jaren geweldig zitten vinden. Het installeren van apps of het werkend krijgen van internet op je telefoon was vroeger een ongelooflijke rotklus. Terwijl de Vizzavi's e.d. je om de oren vlogen om je aan te moedigen iets met mobiel internet te gaan doen. Ik heb het met elke telefoon die ik kocht geprobeerd en telkens liep ik vast omdat ik zonder telefonische helpdesk het niet werkend kreeg, alle expertise ten spijt. Als gebruiker word je in alle mogelijke opzichten zoveel mogelijk hindernissen opgeworpen om het ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Codes die je moet overtypen, onbegrijpelijke menu's waar je IP adressen moet intikken, smsjes om dingen aan te zetten die niet aankomen, helpdesk sites waar je browser van crasht… need I go on? Nou heeft Apple het weer eens goed begrepen, namelijk: zorg dat het allemaal gewoon werkt als je het ding aflevert, zorg dat je met begrijpelijke en simpele handelingen appjes erop kan installeren, zonder dat je naar een website moet en zonder allerlei voor de consument overbodige tussenhandelingen. Simpel maar de gemiddelde telefoonboer snapt kennelijk niet dat je zo spullen verkoopt.  Nou heeft Apple 1x laten zien hoe het moet, krijg je de "usual followers" en iedereen roept ach en wee. De concurrentie brandt nu eindelijk los en dat is juist goed.

Len

@Ivo,  het probleem is voor de meeste bedrijven niet dat er mobiel steeds meer mogelijkheden zijn, maar dat al die mogelijkheden extra ontwikkelkosten met zich meebrengen en het onduidelijk is of dat rendabele en beheersbare uitgaven zijn. 1 succesvolle applicatie downloadwinkel is heel mooi.10 succesvolle applicatie winkels is nog veel mooier. Maar 10 minder succesvolle en kleinere winkels met elke hun eigen regels en technische eisen is vanuit het oogpunt van bedrijven die hun klanten een applicatie willen aanbieden niet wenselijk. Ook niet als het een vrije keus is om wel of niet te ontwikkelen voor elk van de winkels.  Len 

Ivo Wentholt

@Bas, amen. Lunchen binnenkort? ;-) -Ivo

Bas Groot

@Ivo Rot op!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond