Deel dit artikel
-

Nederlandse startup valt nog voor launch in de prijzen

Onbekend bij het grote publiek en nog voor de officiële launch, weet de Nederlandse startup IRL Connect een plekje te veroveren op de prestigieuze Red Herring-lijst. Emerce vroeg in een vraaggesprek naar het verdienmodel achter de site. Weet IRL Connect de mooie woorden ook om te zetten in daden?

Het bedrijf is verder één van de 24 finalisten die zich mag presenteren op The Next Web in The Rising Sun Startup Rally. IRL Connect, een visuele sociaal netwerk, haalt informatie uit andere sociale netwerken en van mobiele platforms. Gebruikers zien online op een kaart wat er gebeurt in hun omgeving. Op dit moment is er een integratie met Twitter en Facebook. Daar komt binnen afzienbare tijd nog veel meer bij. Over verdere samenwerkingen en andere initiatieven wil Frank Schuil, CEO van IRL Connect, nog weinig uit de doeken doen, dat bewaart hij voor een later stadium.  Wel is bekend dat een partnership is gesloten met een Spaans mobiel sociaal netwerk.

Schuil: “Het is de bedoeling dat de grote sociale netwerken er bijkomen. MySpace is de eerstvolgende die we integreren, daarna breiden we verder uit.” Binnen de omgeving van IRL Connect is het mogelijk om te communiceren met vrienden aldaar of om direct te communiceren met bijvoorbeeld de vrienden op Twitter. Op de kaart ziet de gebruiker wat er in de omgeving te doen is en welke vrienden zich waar bevinden.

Verdienmodel

De startup timmert goed aan de weg, maar de hamvraag is natuurlijk of ze hun dienst in geld om kunnen zetten. Het verdienmodel van IRL Connect is gebaseerd op twee aspecten. Het eerste is b2c. “Op de kaart verkopen we ruimte. Dat kan de bakker om de hoek zijn die in een straal van vijf kilometer zichtbaar wil zijn voor de gebruiker, maar ook Coca-Cola die voor een bepaalde leeftijdsgroep zichtbaar wil zijn”, legt Schuil uit. Hij vervolgt: ”Het kan ook dynamisch. Een auto met gps, kan met een auto-icoontje op de map getoond worden terwijl hij door de stad rijdt.” Een adverteerder kan de gebruiker ook mobiel bereiken zo vertelt Schuil: “Wanneer een gebruiker in een bepaalde straal is, dan kan de adverteerder een bericht naar de mobiel sturen.”

Het tweede  aspect is b2b. “Met een whitelabel kunnen bedrijven bijvoorbeeld ons product inzetten als visueel intranet. In een gesloten omgeving kan men dan zien waar de werknemers zijn en kan men met elkaar communiceren”, aldus Schuil.

Red Herring

Dankzij de plek op de Red Herring-lijst heeft IRL Connect contact gelegd met een aantal VC’s. Schuil laat weten: “We hebben een aantal partijen gesproken en die gesprekken lopen nog. We zijn wel bezig om een ronde binnen te halen.”

IRL Connect is momenteel nog in private beta. De publieke lancering staat gepland voor april. Eenmaal live wil IRL Connect  een centraal webplatform voor locatie gebaseerde diensten zijn. Schuil: “Onze huidige strategie is om een extensie van de mobiele platforms te bieden op het web. We bouwen als het ware een brug van mobiel naar het web. Veel sociale netwerken vertalen hun diensten naar het web, maar nemen het locatieaspect niet mee. Mobiele netwerken zijn vaak walled gardens en maken geen gebruik van het ecosysteem. Wij willen de spin in het web zijn.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Pim de Ruyt

Ik vind het allemaal weer prachtig wat er kan, wat er mogelijk is, wat er voor elkaar gebokst kan worden…Wat men vergeet is dat er buiten het enge wereldje van ontwikkelaars vrijwel niemand geinteresseerd is in de overdaad aan communicatie en localisatie. Mensen willen rust, hun telefoon thuislaten, geen gedonder met advertenties. Een zin als "Wanneer een gebruiker in een bepaalde straal is, dan kan de adverteerder een bericht naar de mobiel sturen." illustreert een huiveringwekkend scenario. Mijn advies: ga iets leuks doen: babbel over de heg met je buurman, heb een prettig gesprek met je collega, bel eens een oude vriend. Zoals zo vaak wordt het humane aspect vergeten in deze jacht op technologische vernieuwingen. Bezint eer ge begint. Wordt echt niets dit, sorry! PIM

Jeroen V

Eens!

Jeroen Nas

Pim, ik voel helemaal met je mee, maar ik denk dat je de verkeerde conclusie trekt. Ik huiver ook van het feit dat iemand weet waar ik ben (waarom eigenlijk, dat is best lastig vast te stellen), maar ik heb van mijn 14-jarige dochter geleerd dat dat helemaal niet voor iedereen geldt. Zij vind het geweldig om in 1 oogopslag te zien waar alle vriendinnen zitten, en doet er ook nog wat mee. Sterker nog, als je buiten de groep wilt vallen, zet je je zelf niet op de kaart en ben je een kluizenaar. Of dat nu met IRLconnect is of met die nieuwe Hyves-grappen. Ook bij mijn shoppingsite leer ik dat mensen graag 'samen' dingen doen (zelfs mannen), en daar helpt dit soort apps bij. Waar het precies heen gaat weet ik ook niet, maar als je nu inlogt in IRLconnect (doe ik nu een uur of twee) zie je dat vooral Amsterdam al vol zit. He, ik zie daar een goede vriendin op nog geen 2 km! Leuk, even twitteren dat we straks even een terras doen. Lang niet IRL gezien….

diederick

Wel bizar dat de site het niet doet in InternetExplorer (8) en me gevraagd wordt over te stappen op firefox, safari of chrome.. @Pim "..enge wereldje van ontwikkelaars vrijwel niemand geinteresseerd is.." daarmee zeg je eigenlijk al voldoende over jezelf en val je zeker niet binnen de doelgroep..

h

Denk dat het vooral interessant gaat worden voor de nieuwe generatie mobiele, vooral jonge, internetgebruikers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond