Deel dit artikel
-

Sociaal platform voor wetenschap gaat internationaal

De Global Expert Communities (GEC), die Amercom en Tiffin Media hebben ontwikkeld, bieden genoeg business opportunities. Het sociale platform, waar experts binnen een bepaald vakgebied onderzoeksdata kunnen uitwisselen, is op meerdere gebieden in te zetten. Binnen alle werk- of kennisterreinen waar internationale uitwisseling belangrijk is, zitten potentiële afnemers van een GEC.

Deltastatement is de eerste GEC die de twee partijen hebben ontwikkeld. Het biedt een platform aan wetenschappers, onderzoekersof specialisten die kennis willen delen over deltagebieden. Net als bij Hyves en LinkedIn maken de experts een profiel aan of kunnen ze onderzoeksdata delen. Hiermee hebben de leden makkelijk toegang tot rapporten, presentaties, onderzoeksresultaten en collega’s in andere landen.

Amercom en Tiffin Media, die de GEC hebben ontwikkeld, zijn optimistisch over de inzet van het platform.  Richard Walsh, die vanuit Amercom meehielp met de ontwikkeling van Deltastatement laat weten dat er gesprekken gaande zijn met meerdere partijen die interesse hebben in een dergelijk platform: "Dit voorbeeld  is internationaal, vandaar de naam Global Expert Community, maar het kan ook nationaal."

Zijn partner in crime, Peter Gersen, werkte mee aan het project vanuit Tiffin Media. "De meest logische partij zou die zijn die gaat over kennisgebieden met duurzaamheid", laat hij weten. Gersen vervolgt: "In die hoek wordt veel met oplossingen gewerkt. In Australië of Afrika: iedereen houdt zich bezig met oplossingen die duurzaam zijn. Er zijn weinig middelen om die kennis aan elkaar te koppelen. Energie, verkeer, transport, hoe kan het duurzamer? Binnen alle gebieden kan je dit bij elkaar brengen. Oplossingsgerichtheid is voor dit soort platforms heel belangrijk."

De betalende partij

De eerst gelanceerde GEC, Deltastatement, heeft twee opdrachtgevers. Dat zijn de kennisinstituten Deltares, dat over water gaat en Alterra dat zich bezig houden met grond. "Deze twee instituten werken nauw samen met universiteiten. En zijn in dit project de betalende partij. Het is hun doel online kennisuitwisseling te faciliteren binnen  hun expertise", aldus Walsh.

Voor de kennisinstituten zit er niet direct een verdienmodel achter het platform. Dat hoeft ook niet meent Gersen: "Het zit niet zozeer in het klassieke verdienmodel. Als zo’n kennispartij een symposium organiseert zonder verdienmodel, dan is het logisch. Dit is hetzelfde, alleen duurzamer. Zij faciliteren een digitale plek waar mensen kunnen samenkomen, zij zijn de online gastheer. What’s in it for them kan je je afvragen. Zij profileren zich, laten zien dat ze hun kennisgebied serieus nemen. Dan heb je al vrij snel een kloppend verhaal." Walsh beaamt dat: "Het is een goed model. Met de kennis die overal ter wereld toegankelijk wordt, zet je jezelf op de kaart."

Adverteerdersmodel

Gersen: "We hebben in het begin wel gedacht over een adverteerdersmodel en ons afgevraagd of we het konden exploiteren. Maar als je vrijelijk informatie uit wilt wisselen, dan moet je niet het gevoel hebben dat commercieel bedrijf het project stuurt, of dat je ineens een mail krijgt van een offshorebedrijf. Deltares en Alterra mogen claimen dat het initiatief van hun is, zij zijn innovatief, vooruitstrevend."

Gersen: "Het openstellen van kennis, dat is veel meer iets van deze tijd, dat merk je ook bij andere branches. Wij vinden dat het tijd is om er mee de markt op te gaan. Laatst via Twitter las ik een een bericht over chirurgen die Twitter gebruiken tijdens een operatie om vragen  aan andere specialisten voor te leggen tijdens een operatie. Dat is ons ultieme doel, wanneer iemand ergens staat en niet weet wat ze moeten doen, dat ze dan snel toegang hebben tot de benodigde informatie. "

Uiteindelijk is een mobiele applicatie het toekomstbeeld. Gersen: "Maar dat hangt van de financiering af. Het moet zich eerst zelf bewijzen. Als het goed is wordt dat afgedwongen door gebruiker."

Bron illustratie: D’Arcy Norman (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond