Deel dit artikel
-

Affiliate meer in trek, toch omzetdaling TradeDoubler

TradeDoubler kende in het eerste kwartaal van 2009 een omzetdaling van ruim 14 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. De stijgende vraag naar performance-based advertising kon de daling in de omzet niet voorkomen.

De omzet in het eerste kwartaal van dit jaar kwam uit op ruim 844 miljoen Zweedse kronen. Het voorgaande jaar kende het bedrijf nog een omzet van 987 miljoen kronen in het eerste kwartaal. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf woensdag publiceerde (PDF).

Het eerste kwartaal was er een stijgende vraag naar performance-based advertising, met name binnen de affiliate-hoek. Search en Campaign producten daarentegen waren minder in trek, waarbij de afname in het Verenigd Koninkrijk het meest getroffen werd door de economische omstandigheden.

Volgens Örjan Frid, CEO van TradeDoubler behaalde zijn organisatie, ondanks de economische neergang, de strategische doelstellingen op alle markten, behalve die in het Verenigd Koninkrijk.

Kostenbesparende operaties zijn één van de doelstellingen voor dit jaar. Zoals eerder aangekondigd werd er in dit kader gesneden in het personeelsbestand. Het aantal personeelsleden liep terug van 637 naar 602. Voor het derde kwartaal staat er opnieuw een ontslagronde gepland: 45 werknemers zullen het bedrijf verlaten.

Het Verenigd Koninkrijk en Ierland werden het zwaarst getroffen door de economische crisis. De bruto winst in deze regio liep terug met bijna 40 procent, naar bijna 45 miljoen kronen. In centraal Europa steeg de bruto winst van ruim 31 miljoen in het eerste kwartaal van 2008, naar ruim 37 miljoen kronen, een stijging van bijna 19 procent.

TradeDoubler vindt zijn adverteerders voornamelijk in de sectoren  travel, retail en consumentenelektronica. Aan het eind van het eerste kwartaal had het bedrijf 1.692 adverteerders. Het aantal actieve publishers kwam uit op 130.867. De 25 grootste adverteerders genereerden bijna 29 procent van de bruto winst in het eerste kwartaal van 2009. De 25 grootste publishers waren gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 20 procent van de sales.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond