Deel dit artikel
-

Shop2market breidt managementplatform webwinkels uit

Het platform van Shop2market helpt webwinkels met het optimaliseren van hun datafeed. De datafeeds worden aangebracht bij de vergelijkingssites, inmiddels is dit uitgebreid naar zoekmachines, marktplaatsen en affiliate-netwerken.

Veel Nederlandse webwinkels leveren slechte datafeeds aan bij vergelijkingssites en gooien daarmee reclamegeld en verkoopkansen weg. Shop2market introduceerde eind 2008 de datafeed managementplatform voor webwinkels. In eerste instantie optimaliseerde het bedrijf de datafeeds voor vergelijkingssites.

Met de uitbreiding is het voor een webwinkel mogelijk om in het platform de datafeed te managen voor bijvoorbeeld Speurders. "We zijn aan het ontwikkelen richting Marktplaats. Al zetten we dit al wel door voor een aantal klanten", vertelt Uriël Ballast, CEO van Shop2market.

Bij de affiliate-netwerken gaat het om M4N, Zanox en Daisycon. Ballast: "We hebben een aantal klanten op die kanalen, die hebben ons gevraagd of we die partijen wilden opnemen. Andere affiliate-partijen benaderen we actief. Als de partijen naar ons toekomen, sluiten we ze aan."

Doelstelling verdubbeld

Ballast, eerdere werkzaam als interim COO gewerkt bij Vergelijk.nl, verwacht eind juni de eerder gestelde doelstelling van 100 aangesloten winkels te behalen. Dat betekent dat de doelstelling voor eind dit jaar is verdubbeld. Hij denkt dat er tegen die tijd ruim 200 winkels aangesloten zijn bij Shop2market. Inmidels werken partijen als Hunkemoller en free Record Shop met het platform van Shop2market.

Met de dienst spelen de ondernemers in op de behoefte van webwinkeliers om hun reclamegeld effectief uit te geven. Verkopers zien in één overzicht, in het dashboard, welke producten op welke sites wel en niet goed converteren en tegen welke prijs. Op basis daarvan kan de gebruiker beslissen een item te verwijderen of de prijs per klik te verhogen, het afrekenmodel waar de vergelijkers veelal mee werken voor aangebracht verkeer.

Buitenland

Inmiddels is de club, eerder dan verwacht, de grens over gegaan. Shop2market is actief in Duitsland en Frankrijk en daar komt dit jaar nog Italië en Spanje bij. Tegen het einde van het jaar is Scandinavië aan de beurt.

De grenzen worden verder opgerekt in 2010. Ballast heeft de ambitieuze doelstelling om tegen die tijd aanwezig te zijn op de Zuid-Amerikaanse markt, en dan heeft hij zijn pijlen vooral gericht op Brazilië: "Het is misschien opportunistisch, maar ik ben er wel actief mee bezig."

Met grote kanalen als bijvoorbeeld Ciao in Duitsland en Frankrijk is inmiddels contact gelegd. Zo ook met prijsvergelijker Leguide in Frankrijk die Dooyoo overnam, waarbij die laatste actief is in 7 landen. De partijen zijn nog niet opgenomen in het platform, maar het Nederlandse bedrijf kan al wel de datafeed van hun klanten doorplaatsen bij de buitenlandse partijen.

De winkels kunnen, zo wordt ze verteld door Shop2market, hun datafeed op elk kanaal plaatsen. Vervolgens neemt Shop2market contact op met de verschillende partijen, onder meer die in het buitenland, vaak met de technische afdeling met betrekking tot vragen over de datafeed.

Shop2market groeit met de eigen klanten mee. Ballast: "We hebben klanten die zelf in meerdere landen actief zijn." Het bedrijf wordt vanuit Hilversum bestiert, maar heeft wel enkele native speakers in dienst voor de buitenlandse markten waar ze de eerste voorzichtige schreden zetten.

Daarnaast is er een white label-product ontwikkeld. Vanaf volgende week is het mogelijk om hiermee te werken.

Bron foto: tinou bao (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond