Deel dit artikel
-

Vodafone neemt content van Tele Atlas af

Vodafone Group gaat een samenwerking aan met Tele Atlas voor het gebruik van locatiegebaseerde diensten (lbs) en navigatiediensten. Dit geeft de telecomaanbieder toegang tot de digitale kaarten en locatiegebaseerde content van Tele Atlas.

De content van Tele Atlas wordt door Vodafone wereldwijd gebruikt. Een mooie kans voor de kaartenmaker om haar positie in mobiele markt, meer specifiek in de lbs-markt, te versterken.

Bij de Tele Atlas, overgenomen door TomTom voor 2,9 miljard euro, heeft de samenwerking invloed op de omzet. “Dat is afhankelijk hoeveel klanten van Vodafone gebruik maken van de lbs-diensten. Op basis daarvan kan onze omzet vanuit Vodafone worden bepaald”, aldus Richard Piekaar, financieel community contact bij TomTom.

Afhankelijk wat voor dienst en wat voor kaart de Vodafone-beller gebruikt, wordt een bedrag aan Tele Atlas betaald. Piekaar: “Als klant voor een dag een kaart gebruikt, dan is dat een beperkt bedrag. Verkoopt Vodafone een dienst voor een jaar, dan zal dat meer zijn.” Het bedrag per dienst of per kaart wordt niet bekend gemaakt.

Diensten van Vodafone die gebruik maken van deze content zijn bijvoorbeeld de off board navigatie-oplossing. Ter informatie, de digitale content van Tele Atlas bevat  onder meer 25 miljoen zogenoemde POIs (points of interest), 3D-gegevens en 2D stadskaarten. Daarnaast is er toegang tot Tele Atlas Speed Profiles. Met deze laatste kot er data beschikbaar waarmee de gebruikers van navigatieapplicaties accurater hun reistijd kunnen laten berekenen.

Bron foto: Hey Paul (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

john

Leuk voor TomTom en Vodafone, die doen dat vast met gesloten beurzen aangezien TomTom betaalt voor de LIVE diensten waarvoor ze bepaalde content van Vodafone afnemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond