Deel dit artikel
-

PayPal wil offline met online wereld verbinden

PayPal wil met het nieuwe betalingsplatform de offline wereld gaan veroveren. Zo moet het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk worden om een biertje af te rekenen via de betalingsdienst.

"Het moet makkelijk zijn voor de verkoper en de koper. De derde partij hierin is de ontwikkelaar", aldus Scott Thompson, de grote baas bij PayPal, tegen Emerce. Het betalingsplatform van PayPal voor externe ontwikkelaars, schept nieuwe mogelijkheden waarbij bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen worden geïntegreerd in offline producten.

Paypal weet dat het verstandig is de ontwikkelaar tegemoet te komen. Thompson: "Je moet je bedrijf voeren en waarde uitwisselen. Een open platform hoort daarbij. In november is de publieke lancering."

Robbert de Haan, Marketing Director PayPal Benelux, geeft als voorbeeld de connected koelkast. "Die is dichtbij. Er zijn verschillende fabrikanten die een dergelijk product maken. Zij moeten er voor zorgen dat ze een deel van de waarde daarin pakken. En dan hoeft het niet alleen te gaan om de boodschappen die via de koelkast bij Albert.nl worden gedaan. Je hebt bijvoorbeeld het voorraadbeheer in die koelkasten, dat is nog niet perfect, maar het wordt al wel aangeboden."

Thompson was onlangs nog in Israel waar hij sprak met een groep ontwikkelaars. "Het is fascinerend om te horen waar zij aan werken." Zijn er al grote partijen die de stap willen wagen? De Haan kan nog geen namen noemen: "Maar we zijn in gesprek. De televisie is bijvoorbeeld een concreet voorbeeld."

Thompson: "In een mobiel apparaat of in de grootste webbrowser, dat wat je vroeger je televisie noemde, daar moet je PayPal in verankeren. Zie het als de App Store, een plek waar je de software van PayPal download, op een willekeurig apparaat dat verbinding heeft met het internet. Je moet de verbinding aangaan met de klant."

In een filmpje toont PayPal een optimistisch wereldbeeld waarin via een abri een bioscoopkaartje kan worden gekocht en afgerekend. De vraag is in hoeverre dat toekomstbeeld al begonnen is. De Haan: "Er is een fabrikant die apparatuur uitleent aan lasergame-exploitanten. Op basis van het gebruik, hoe vaak er wordt geschoten, is er een afrekenmodel. Er wordt nu gekeken of het betalingsmodel via PayPal kan  lopen."

Het lijkt er op dat PayPal, hiermee de aanval opent op de credit card. Zo boud wil De Haan het niet stellen: " Bij dit soort verdienmodellen is de credit card nooit een optie geweest. We werken voor het online deel samen met credit card-maatschappijen en met banken. Maar bij de traditionele commerce, waar je dit betaalplatform in de verdienmodellen kan brengen, de producten waar je normaal moeilijk een marge op kunt bouwen, daar verwacht ik grote stappen."

Maar hij geeft toe: "In de wereld waar de credit card staat voor makkelijk afrekenen, daar kan je dit wel zien als een alternatief. We zijn natuurlijk al wel een tijdje bezig om de credit card als betaalmiddel te vervangen."

Of de consument binnenkort daadwerkelijk offline af kan rekenen via PayPal, is een kwestie van hoe snel de fabrikanten het product integreren. De Haan: "Binnen 3 tot 5 jaar zie ik dat wel in de meer vooruitstrevende landen gebeuren. Daar zal je het meer gaan zien."

"Het ligt natuurlijk in de handen van de ondernemer of het aan gaat slaan", antwoord De Haan op de vraag of het een succes kan worden. "Wanneer zij een goed idee hebben, en het distributiekanaal weten te scheppen, dan wordt het succesvol. In eerste instantie zullen dat de virale en de grotere producten en diensten zijn. Daar zullen de eerste successen te vinden zijn."

Kortom, de ondernemer moet het mogelijk maken voor de consument. "Twitpay is een goed voorbeeld. Dat is wel een niche, maar de internetdiensten pikken het snel op", aldus de Haan. Hij vult aan: "De consument volgt, als het goed is, vanzelf. Uiteindelijk beslissen zij of het een succes wordt. Dat moet geholpen worden door de fabrikant, die het breed beschikbaar maakt."

Deel dit bericht

1 Reactie

Henri

Perfect! Maar vallen we dan niet weer terug in het consumeren van geld? De crisis is nog lang niet voorbij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond