Deel dit artikel
-

Geld verdienen met gepersonaliseerde avatars

Avartize.com springt in op de behoefte om avatars in social mediasites te personaliseren. Met een simpele druk op de knop heeft de twitteraar zijn eigen avatar versierd met bijvoorbeeld het logo van Lowlands. De site biedt momenteel al 150 verschillende overlays.

Eerder kleurde Twitter al langzaam groen voor Iran en ook om Lance Armstrong werd in de strijd tegen kanker gesteund met een geel bandje om de avatarfoto. Jelmer de Jong van Avartize.com: "Twee weken geleden hadden we de stille launch. Dat was niet zo stil als verwacht. We hebben nu 150 verschillende overlays, waarbij sommige campaigners er meerdere hebben aangemaakt."

Avartize.com heeft twee doelgroepen: de campaigner die zijn bedrijf, event of cause promoot met een overlay en de adopter die zijn profielafbeelding ‘avartized’. De campaigner heeft inzicht in de statistieken, hoe vaak welke overlay gebruikt is, vandaag, gisteren of bijvoorbeeld afgelopen week.

De overlay van bijvoorbeeld de Homo100 is donderdagavond in de Coen en Sander-radioshow besproken. Diezelfde avond hebben nog 300 mensen die overlay toegepast.

Hoeveel mensen in totaal een overlay hebben toegevoegd, dat weet De Jong niet precies: "Het zijn een kleine 1800 mensen die het inmiddels hebben getwitterd. Dat zal ongeveer 80 procent zijn van alle gebruikers die een overlay heeft gekozen." De campaigner registreer een account op Avartize.com en kiest een directe URL waar de gebruiker de overlay kan instellen. Daarna kan de gebruiker een Twitter-bericht sturen om te tweeten dat hun avatar is aangepast.

Uitbreiding

In de toekomst wordt de dienst uitgebreid naar Facebook en MySpace. "We willen eerst kijken hoe het bij Twitter loopt", aldus De Jong. Hij vervolgt: "Als er de gebruikersvraag voor deze toepassing omhoog gaat, dan wordt het proces natuurlijk versneld. Op dit moment kijken we het aan. Ik denk dat we op termijn, zeg over drie maanden, dit willen toepassen op Facebook en MySpace." Volgens de marketingman hangt het af van het platform: "Dat moet er open voor staan, er moet een goede koppeling zijn en de gebruiker moet het willen. Facebook heeft natuurlijk veel gebruikers, als er dan ook interesse is, dan is het makkelijk."

Op dit moment is het plaatsen van een overlay, of het gebruik gratis. "We willen wel geld gaan verdienen. Het blijft gratis, maar er komt een betaalde versie. In die laatste variant krijgen de campaigners extra features. Zeg meer statistieken of extra aandacht op de homepage. Het kan ook andersom, dat de gebruiker betaald voor een overlay van een goed doel, bijvoorbeeld het WWF", vertelt De Jong. Het plaatsen van banners op de site heeft geen voorkeur.

Avartize.com slaat de oude afbeelding van de gebruiker op. Een simpele klik op de resetknop zet de vertrouwde overlay weer terug.

Iedereen kan een overlay aanmaken. Het is een kwestie van aanmelden en een transparante afbeelding met een klein icoontje aanleveren. De campaigner moet zich wel registeren, de gebruiker van de overlay niet. De Jong: "Als de campaigner eenmalig langskomt, ziet ze de statistieken niet. We willen natuurlijk dat die partij terugkomt."

Wildgroei

Maar hoe voorkom je wildgroei van de overlays? Na een kleine tijd prijken er op de site al flink wat afbeeldingen. "We featuren een bepaalde overlay op de homepage. Of tonen binnenkort de populaire, trending overlays", aldus De Jong. Maar het meerendeel van de gebruikers wordt getriggerd door de campaigner, die ze direct doorstuurt naar een eigen url. "De campaigner staat centraal."

Avartize.com is niet de eerste die dit idee uitvoert. Twibbon.com lanceerde een week voor Avartize.com.De Jong:  "Maar bij deze concurrent is er een grotere wildgroei. Wij richten ons ook meer op de campaigner en bieden statistieken, dat hebben zij niet. Wij gebruiken bovendien oAuth en gaan niet aan de haal met de gegevens van de gebruikers. Bij Twibbon.com gaat dat via hun eigen systeem."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond