Deel dit artikel
-

Telegraaf-baas Swartjes: ‘Schaf de STER af’

De bestuursvoorzitter van Telegraaf Media Groep haalt fel uit naar de Publieke Omroep. Met publiek geld begeven de omroepen zich snel richting het terrein waar de toekomst van commerciële uitgeverijen ligt: internet. “Schaf de STER af”, klinkt daarom Ad Swartjes’ oproep.

Swartjes deed zijn oproep vanmiddag tijdens de nieuwjaarstoespraak van de uitgeverij. De concurrentiedruk van de publieke omroepen begint duidelijk voelbaar te worden nu deze zich steeds intensiever op internet manifesteren. En juist daar, in digitale kanalen, ziet de Telegraaf financiële groeikansen.

De bestuursvoorzitter voorziet daarom een oneerlijke strijd om de consument en adverteerder. Hij pleit voor ingrijpen van de overheid om een botsing te voorkomen.

“De STER en Publieke Omroepen mogen in de digitale wereld – met almaar stijgende budgetten en zonder solide businessplannen – van de overheid dus concurreren met commerciële uitgeverijen op het gebied van consumententijd en adverteerdersgeld.

Wij zijn vóór een Publieke Omroep, maar wel onder andere voorwaarden. De functies voor de Publieke Omroep dienen beperkter te worden gedefinieerd, inclusief een controle-mechanisme daarop en daarnaast dient de financieringswijze te worden aangepast door afschaffing van de STER.

Zonder ingrijpen gaat de Publieke Omroep derhalve een verdere en reële bedreiging vormen voor de winstgevendheid van de commerciële uitgeverijen; en daarmee voor de pluriformiteit van de pers”.

Dat de Publieke Omroep open staat voor vernieuwing bleek eveneens vanmiddag uit de nieuwjaartoespraak van voorzitter Henk Hagoort. Hij maakte bekend dat het aantal publieke zenders in de komende vijf jaar zal verminderen van 24 naar 15.Hij lijkt niet van zins om gas teurg te nemen met digitaal uitgeven.

In de nieuwjaarstoespraak van Swartjes liep deze verder nog vooruit op de presentatie van de jaarcijfers op 12 maart.

De omzet van TMG daalde in 2009 met bijna 75 miljoen euro tot ongeveer 610 miljoen euro. De belangrijkste reden daarvoor is de terugval in advertentie-inkomsten. Dat is direct gerelateerd aan de recessie.  Het bedrijfsresultaat daalde met een kwart tot 45 miljoen euro. De EBITA-marge liep terug van 9 procent over 2008 tot 7,5 procent in 2009.

Verdere details hield de topman voor zich. Opvallend was wel dat de oplage-opbrengsten inmiddels groter zijn dan de advertentie-inkomsten.

De digitale resultaten worden omschreven als ‘een lichtpuntje’. “De digitale omzet is ondanks de recessie is gestegen”. Over de eerste negen maanden van 2009 boekte TMG 27,6 miljoen euro omzet met de digitale activiteiten. Omgerekend was dat tussen de 6 à 7 procent van de concernomzet.

Andere opmerkingen over online uitgeven:

  • “Aan de opbrengstenkant krijgt samenwerking steeds meer vorm en wordt onder meer gewerkt aan crossmediale proposities en multimediale bereikspakketten”.
  • “Ondanks een daling van het aantal FTE met meer dan 400 zijn binnen Telegraaf Media Nederland een aantal belangrijke activiteiten gestart en/of verder uitgebouwd, onder meer bewegend beeld op internet, start van de multimediale focus op lokale en regionale informatie, de uitbouw van e-commerce en de oprichting van de omroepen WNL en PowNed”.

Financiële verwachtingen voor 2010 durft Swartjes niet te doen. Het is nog te onduidelijk in welke richting de economie zich zal ontwikkelen. Hij stelt vast dat de bouw, export en auto-industrie het nog zwaar zullen krijgen. TMG voert een kostenbesparingsprogramma uit, wat leidde tot 500 ontslagen, om het kostenpeil op niveau te houden.

Deel dit bericht

23 Reacties

Anne

Wat een oelewapper.De Telegraaf is de grootse meuk van Nederland voor lozers en vieze oude pedofielen. (zie nieuwjaarsduik)

Sacha

Anne, leer nou eens inhoudelijk te reageren i.p.v. je Pavlov hormonen op de vrije loop te laten. Inhoudelijk dan: Deze mijnheer heeft natuurlijk volkomen gelijk. De publieke omroep werkt door de STER natuurlijk volledig marktverstorend op de advertentiemarkt (internet, print, radio en TV). Dat de publieke omroep een maatschappelijke functie vervult kan ik een eind in meegaan. Maar minstens 2/3e concurreert op een ordinaire wijze met de commerci?len (Jan Smit bij de TROS, Boer zoekt vrouw, etc). Als je dus 2/3e wegsaneert bij de publieke omroep dan kunnen ze prima voort met de sponsorgelden van ome Plasterk en is de STER overbodig. Heeft De Telegraaf niks meer om te zeiken als het ze niet goed gaat. En presto! De markt is weer gezond.

Telegraaf tv oh nee oh nee oh nee

@vorige reactie: Maar de kwaliteit daalt extreem,en we moeten als resultaat dan meteen al die meuk accepteren…… Wat mij betreft heel K.T!!!

Lucas

Ik ben het met Swartjes eens dat alle media die niet direct bekostigd worden door de financiers van het Derde Rijk verboden moeten worden.

Lucas

Het afschaffen van de STER geeft meer macht aan de adverteerders en minder aan de consument. Schaf dan de hele advertentiemarkt af.

Martijn Buisman

Het is toch op zijn minst raar te noemen dat de overheid commerci?le activiteiten heeft zoals advertentie verkoop op de publieke zenders of zoiets als de staatsloterij. Ik vind dat de staat zich verre hiervan moet houden. De taak van de overheid is onder andere zorgen dat de economie goed draait en dat het bedrijfsleven floreert.Dat het bedrijfsleven moet concurreren met diezelfde overheid om advertentiegelden, vind ik daarom nogal vreemd. Kijk a.u.b. naar andere manieren om de Publieke TV te financieren.

Egbert

Loeki legde al het loodje en de Kijk- en Luistergelden zijn jaren geleden afgeschaft (we betalen er nu via andere belastingen voor, maar toch).De Telegraaf moet niet zo zeuren, want in feite gooien ze nu al hun eigen glazen in. Wakker Nederland is tenslotte een nieuwe publieke omroep straks en wie zat daar ook alweer achter? Overigens vreemd dat er twee nieuwe omroepen bijkomen die volgens mij alleen maar meer herrie en geleuter met zich meebrengen, terwijl LLiNK moet verdwijnen ondanks dat zij duidelijk een specifieke groep vertegenwoordigen: de Duurzame denkers en doeners. Enfin, nog vreemder is het natuurlijk dat er nieuwe omroepen bijkomen, terwijl er tegelijkertijd door min. Plassterk wordt geroepen dat het aantal omroepen drastisch terug moet! Typische overheidslogica. Toegegeven, ik vind ook dat de publieke omroep steed meer commercieel lijkt, zoals met 'Studio Sport wordt mede mogelijk gemaakt door…' etc., maar geef mij maar een vast blokje reclame (en Loeki terug aub) tussen de programma's in dan dat hak-tsjak gedoe bij de commercielen. Ben je net de dader van een gruwelijk misdrijf op het spoor… hangt Gerard Joling weer ondersteboven in beeld en mis je de clou. Argh! Of je zit middenin een spannende achtervolging, gaat die schijnbaar naadloos over in "Wir leben auto's". Zucht. Wat mij betreft zou een harde eis aan de publieke omroepen moeten zijn, dat ze niet continue series e.d. mogen herhalen, maar gewoon nieuwe programma's moeten maken. Zelfs in het zomerseizoen. Niet iedereen ligt op Ibiza voor 8 weken.

Anne

Het weer onbeschofte censuur. De lozers van Emerce weten blijkbaar al dat Emerce dit jaar opgedoekt wordt.

Anne

Reageer ik inhoudelijk, is het TE inhoudelijk voor de NIETSNUTTEN. Alleen de allerdomste mensen zonder opleiding zitten in de MARKETING, aangezien je daarvoor NIKS hoeft te kunnen. Alleen opppervlakking uit je nek kletsen en konten kussen.

Gijs Vroom - Emerce

@ Anne, Euh, opgedoekt? Hoe kom je daar nu bij? Het gaat alleen maar beter met Emerce!

Anne

@Gijs: Zal wel, ik hoor andere geluiden. En waarom is mijn reactie over het feit dat de Telegraaf oprichters en eigenaren nazi-collaborateurs zijn verwijderd? De Telegraaf is ivm hun actieve samenwerking met de Nazi's door de politiek verboden. Nu vraag ik me af waarom en wanneer dat verbod is opgeheven? Ik denk dat dit hele relevante informatie is voordat een rioolkrant, dat zich alleen richt op onderbuikgevoelens, zich gaat vergelijken met de publieke omroep.

Anne

En met onderbuikgevoelens bedoel ik dus dmv Sensatie en Angst doelbewust Haat en Verderf verspreiden onder het domme gedeelte van de Nederlandse de bevolking, wat de doelgroep in van de Telegraaf.

Gijs Vroom - Emerce

@Anne, Dan kan ik alleen maar zeggen dat je niet alles moet geloven wat je 'hoort'.

De Camperman

@Gijs / concerning @anne Gefeliciteerd! Zo dom als deze anne heb ik ze nog niet langs zien komen op Emerce. Het lijkt wel een Koot & Bie klucht, met als uitsmijter de Overtuigende Hoofdletters en spelfouten/taalstoornissen. Briljant.  PS: deze keer even anoniem, anders komt Anne (MV?) ook hier over de vloer.

Anne

@De Camperman: Wanneer leer je nu eens inhoudelijk te reageren? Welke taalfouten? Het zijn enkel een paar tikfouten; Het=En + in=is + (-de) En de hoofdletteres zijn er om op te vallen, dat moet jij toch weten, daar ik uit je gefrustreerde reactie opmaak dat je ook een ongeschoold marketingmannetje bent.

Anne

-e

Anne

@De Camperman: Je hebt het zelf niet eens door, maar het enige wat je doet in je reactie is Gijs z'n kont kussen… Rest my case.

Wimpie

Dat het publieke bestel anders gefinancierd en georganiseerd moet worden, is duidelijk. Net zoals het noodzakelijk is dat het blijft bestaan als luis in de pels van de machtconcentraties in de maatschappij. Of dat nu overheid, commercie of non-profit is. Twee televisienetten (nieuws en achtergronden), vier radiostations (idem plus cultuur en 'de betere' (en dus nu zelden gehoorde) popmuziek. Geen reclame, gewoon betaald uit de overheidsmiddelen, normale salarissen en met maar twee principi?le uitgangspunten: journalistieke onafhankelijkheid en het hanteren van de journalistieke beginselen, zoals hoor en wederhoor, te controleren door de consument en een transparante stichting waarin maatschappelijke groeperingen zijn vertegenwoordigd. Laat alle spelletjes entertainement en dit soort ramsj vervolgens hun best doen bij de commerci?len, daar horen ze thuis. En op die manier kan ook een actieblaadje als de Telegraaf op leugens en regelrechte ophitserij worden gecontroleerd.

Ted

Wat een jankerds daar bij de Telegraag MG, de adverteerders zullen wel afhaken omdat ze niet met aso's geassocieerd willen worden, zoals de Winterbanden-doden bij GeenStijl. Ze zijn financieel naar gort, wederom na het geheul met de moffen van Pro7Sat1

Bas

Waarom moeten we in Nederland 3 publieke zenders hebben die reclameruimte verkopen terwijl ze er in Engeland maar 2 hebben zonder reclame.Ik ben het met de Telegraaf eens dat de publieke omroep eens flink op de schop genomen moet worden.

Onno

Snap niet wat volgens de reaguurders (kon het niet laten) hierboven het 'geheul' van de Telegraaf 60 jaar geleden ook maar iets te maken heeft met de statements die meneer Swartjes maakt.  Maar los daarvan: De krant De Telegraaf is journalistiek wellicht niet bijster sterk, maar TMG is een zeer interessant mediabedrijf. De STER is een vreemd orgaan in het huidige crossmediale landschap, terecht dus dat daar commentaar op komt; ze moeten hun rol aanpassen/updaten. Ben het ook van harte eens met @Egbert. @Anne / concerning Taalfout:"…het domme gedeelte …, wat de doelgroep in van de Telegraaf." had moeten zijn "…, dat de doelgroep …"Lees hier de taalregels over wat/dat na: http://www.onzetaal.nl/advies/watdat.php En nou graag ff wegwezen met je getier. Over 'dmv Sensatie doelbewust Verderf verspreiden' gesproken zeg! Jammer dat ze hier geen IP-ban hanteren a la GeenStijl 😉

Ed

Jemig kan Anne niet even naar GeenStijl gaan of Fok.nl om der agressie kwijt te typen? Wat zit dat mens hier oeverloos te zwetsen. Ik kan me gedeeltelijk wel vinden in wat Swartjes zegt, en al vinden sommige mensen de Telegraaf slecht, het is een prima krant, alleen niet te serieus en soms wat meer sensatie. Aangezien ze er nog zijn is er een markt voor, dus niet zo zeuren er is genoeg keuze voor iedereen. 

Bart een PO fan

Reclame om de publieke zenders is het probleem niet denk ik. Het is belangrijk dat adverteerders de kijkers van deze zenders kan bereiken. Vergeet niet dat een moeilijk te bereiken deel van de bevolking hier te bereiken is. Het zou voor de adverteerders slecht nieuws zijn als dat niet meer kan.  Dat het bij de Telegraaf niet zo goed gaat is toch echt hun eigen probleem, maar het is des Telegraafs om de schuld vooral aan externe factoren te geven. Dat is retorisch want dat doen ze al sinds jaren. Dhr. Paradijs is slechts een vervelende verpakking voor oude wijnen. De PO moet inderdaad op de schop, maar dan vooral het omroep bestel. Het is absoluut niet van deze tijd. Daarmee kan een enorme bezuiniging gerealiseerd worden. Laten we daar eens op focussen en dan vooral op de kwaliteit die de PO als enige (tv partij) kan leveren. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond