Deel dit artikel
-

Spil Games aast op mobiel marktaandeel

Het Nederlandse Spil Games is een van de marktleiders op het gebied van casual gaming op het web. Het Nederlandse bedrijf wil het imperium uitbreiden naar het mobiel platform en sociale netwerken. “Daar investeren we tijd en geld in”, aldus Gregory Kukolj, Corporate Communications Director bij Spil Games.

Spil Games lanceerde dinsdag het tweede spel voor het iPhone-platform, Uphill Rush 2. "Het is een van onze betere games op het vaste web", aldus Oscar Diele, Chief Marketing Officer bij Spil Games. Het spel, nog geen jaar geleden gelanceerd voor het web, heeft daar inmiddels 75 miljoen game plays. "Met een dergelijk succes heeft het al een schare fans, dat heeft ook meegespeeld in onze keuze het voor de iPhone in te zetten. Veel gebruikers kennen het al en hebben nu de mogelijkheid om het mee te nemen in hun broekzak."

Op mobiel vlak investeerde het bedrijf in eerste instantie vooral in de ontwikkeling van Flash Lite-games. Diele: "We hebben 50 portals, onze business draait om flash games. Flash Lite was lange tijd de belofte in de markt. Om eerlijk te zeggen valt het gebruik in de markt enorm tegen. We zien dat de iPhone een dominant platform is geworden, ook voor mobiel gaming. We blijven ontwikkelen voor Flash Lite, maar zetten nu zwaar in op de iPhone-titels."

Portals

Bij Spil Games draait het sinds 2004 rondom de eigen portals op het vaste web. Het recept daarvoor is bekend. Het bedrijf werkt met gesegmenteerde portals: families, jonge tieners en jonge meiden. De concurrentie heeft vaak één portal waarop al het verkeer terecht komt.  Als tweede is er de gelokaliseerde strategie. In de landen waar Spil Games actief is, wordt er gebruik gemaakt van domeinnaam en wordt de gamecontent aangeboden in de taal van dat land. Bijvoorbeeld de uitleg van een spel in Portugal is in het Portugees. De twintig portals trekken inmiddels 125 miljoen unieke bezoekers wereldwijd per maand.

De mobiele strategie moet in een breder kader gezien worden, meent Diele: "Casual gaming is sterk groeiend. Wat je ziet is dat gaming zo wijd geaccepteerd  is en gebruikers verwachten het nu ook op andere pekken dan onze portals."

Mobiel

Naast de portals, waarmee Spil Games sterk groeide, het Nederlandse bedrijf streefde eerder al Yahoo Games en MSN Games voorbij, zet het nu in op ervaringen buiten de portals. "De sociale netwerken bijvoorbeeld en mobiel. Diele: "We hebben in december een applicatie, Zapapa.com, op Facebook gelanceerd. Dat is eigenlijk een gameportal binnen het sociale netwerk. Met het verschil dat de spelers binnen Facebook kunnen blijven. Daarbij zijn de prestaties af te zetten tegen die van hun vrienden."

Zijn collega Kukolj valt hem bij: "Van een strategie als casual gaming site integreren we nu veel meer andere platforms. Met mobiel en sociale netwerken en eigen sociale features, bouwen we onze eigen community. Draadloze platforms als de iPad, mobiel en sociale netwerken zijn erg belangrijk in onze toekomst. Het sociale element bindt de gebruikers. Daar investeren we tijd en geld in."

Geld

Toch wordt met de applicatie op Facebook nog geen geld verdiend. "Het is onze doelstelling om primair bereik op te bouwen. We hebben nu op Facebook een kwart miljoen unieke gebruikers per maand", lepelt Diele op.

Hij vervolgt: "Uiteindelijk zitten wij in een businessmodel waarbij we bereik creëren rondom games. Daar verdienen we geld aan. We stellen de adverteerders in staat om met de gebruikers in contact te komen. Het is niet ondenkbaar dat we dat model ook op Facebook gaan gebruiken. Met bereik verdien je geld door advertenties te laten zien. Daarnaast zijn we ook publisher en distributeur van developers. We verdienen geld met  het promoten van content van andere partijen. Het is ons model op de portals."

Funnel

Deze bouwstenen van het businessmodel op het vaste web werken niet voor het iPhone-platform, zo geeft Diele toe. "We verdienen geld met een premium versie van spel. Er is daarnaast een gratis versie om het uit te proberen. Je wilt in de funnel dat mensen die het gratis spel leuk vinden, bereid zijn om te betalen voor het volledige spel." Om een indicatie te geven, sinds lancering op dinsdag is de gratis versie 186.000 keer versies gedownload. Van de betaald versie zijn er nu een ‘paar duizend’ gedownload. Diele: "Er zit een tijdsverschil tussen, de gratis spelers moeten het spel eerst proberen om daarna te converteren naar het betaalde spel."

Het trucje dat de marktleider in online casual games op het vaste web heeft uitgehaald is niet zo makkelijk te herhalen voor mobiel. Diele: "Dat is een andere wereld. Apple is heel dominant in deze markt op dit moment. De enige manier om een game op de iPhone te krijgen is door de winkel van Apple te gaan. En er zijn 150.000 andere apps die dat ook doen. Het is een gevecht om aandacht binnen de App Store." Hij vervolgt: "Daar is de uitdaging hoe ervoor te zorgen dat je vindbaar bent binnen de App Store. Het is een feit dat wij miljoenen unieke bezoekers hebben op onze portals, dat moet meehelpen in het vindbaar zijn in de App Store. Op het moment dat we een game voor de iPhone lanceren, jagen we dat aan vanuit de portals. Uiteindelijk is het gebruik maken van ons bestaande bereik, om vindbaar te zijn op mobiel, onderdeel van de strategie."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond