Deel dit artikel
-

IAB: online advertentiegroei doorstaat recessie

De online advertentie-uitgaven in het Verenigd Koninkrijk zijn het afgelopen jaar met 4,2 procent gegroeid. Vooral zoekmachine, video en affiliate advertising kenden een sterke groei.

Dat blijkt uit cijfers van PricewaterhouseCoopers voor het IAB.

De groei van 4,2 procent is minder dan de jaar-op-jaar-groei van 17,1 procent in 2008, maar desondanks een teken dat online tijden van recessie, waarin veel advertentiebudgetten onder druk staan, toch het hoofd weet te bieden.

Betaalde zoekadvertenties waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de uitgaven. Met een groet van 9,5 procent naar een uitgave van 2,15 miljard pond wist het in het online plaatje een aandeel in te nemen van 59,3 procent.

Display daarentegen levert teleurstellendere resultaten. Hierbij daalden in 2009, in vergelijking met voorgaan aar, de uitgaven met bijna 4,4 procent naar 709,3 miljoen pond.

Binnen display was online video het afgelopen jaar in trek. Met een jaarlijkse groei van 140 procent waarbij pre roll en post roll advertenties 28,3 miljoen pond opbrachten.

Classifieds kenden in 2009 een daling van 5,3 procent naar 677,4 miljoen pond. De recruitmentmarkt die zwaar werd getroffen tijdens de economische neerslag is hier debet aan.

Afilliate marketing zag een gezonde groei van 38,2 procent naar 72,6 miljoen pond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond