Deel dit artikel
-

DM-branche krijgt keurmerk voor privacy

De DDMA, branchevereniging voor bedrijven die reclame sturen, komt met het Privacy Waarborg. De eerste drie organisaties hebben het proces om het keurmerk te dragen al doorlopen. Het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens wordt met dit keurmerk in de gaten gehouden.

Het keurmerk is voor de hele DM-branche. DDMA ontvangt op dit moment tientallen klachten per jaar over bedrijven die het niet te nauw nemen met persoonsgegevens. Voor het merendeel, 95 procent, gaan de klachten over de ontbrekende mogelijkheid tot afmelding van een nieuwsbrief. Vaak wordt er ook geen gehoor gegeven aan een poging tot afmelden en blijven de nieuwsbrieven alsnog binnenkomen. Dit mag officieel niet volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet.

Het keurmerk moet aangeven dat de bedrijven die deze dragen, persoons- of privacygegevens niet misbruiken. Met het keurmerk moeten de organisaties zich ook aan strengere regels houden, met betrekking tot privacy, dan in de wet is vastgelegd. Hieronder valt onder meer cookie-beleid.

Met het keurmerk is ook een klachtenloket in leven geroepen. Consumenten die alsnog ergernissen ondervinden of klachten hebben, kunnen dit melden bij het digitale loket.

De DDMA kondigde eind 2008 al aan begin 2009 met een dergelijk waarborg te willen komen. Op de vraag waarom het zo lang heeft mogen duren antwoordt een woordvoerder dat ‘een dergelijk proces een gedegen voorbereiding’ kent. Een jaar aan voorbereidingen is volgens de woordvoeder dan ook zeker te rechtvaardigen. “De checklist van procedures waar een bedrijf doorheen moet om een keurmerk te krijgen, moet natuurlijk staan als een huis.

DELA, de ANWB en Stichting Alzheimer Nederland zijn de eerste drie partijen die straks mogen schermen met het keurmerk. Zij voldoen aan de regels die zijn gesteld rondom de privacygegevens van klanten.

Bedrijven die voor het keurmerk in aanmerking willen komen, moeten wel bij DDMA aangesloten zijn. Binnenkomende klachten worden door het speciale orgaan van DDMA, de Privacy Autoriteit, behandeld. Dit onderdeel controleert ook de aangesloten partijen op jaarlijkse basis.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jitty van Doodewaerd

Het Privacy Waarborg geldt voor online en offline reclame, het hele spectrum dat de DDMA vertegenwoordigt. Het laat zien dat organisaties zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens bij het maken van doelgroepselecties voor reclame. Consumenten kunnen op http://www.privacywaarborg.nl dus niet alleen klagen over email, maar ook over telemarketing, derdenverstrekking en OBA. De meeste klachten die binnenkomen gaan wel over niet werkende afmeldhyperlinks bij email.

Michael Straathof

Beste Jannemiek, De inleiding van dit artikel is een beetje misleidend voor de lezer. Maar de tweet die erop volgde helemaal ( http://twitter.com/Emerce/status/12572923858 ). Het behoeft enige verdieping en achtergrond informatie denk ik.  Het privacywaarborg van DMMA is ontstaan om consumenten een kanaal te geven voor alle klachten via alle DM kanalen. De E-mailmarketing branche heeft al jaren een keurmerk voor leden van EMMA-nl ( http://emma-nl.net/emmanl/keurmerk.html ). Als een bedrijf (ESP's, Bureau's, Listbrokers of Klanten) lid wordt van EMMA-nl, conformeert het bedrijf zich aan de Email code en de technische richtlijnen van de vereniging. Daarmee kan zij het keurmerk inzetten en wordt jaarlijks geaudit door een onafhankelijke auditor. Het keurmerk van EMMA-nl dient ook als kanaal voor klachten over emailmarketing van onze leden.  Als hier vragen over zijn, stel ze gerust. Vriendelijke groet,Michael StraathofVoorzitter EMMA-nl 

Jannemiek - Emerce

@Michael, je hebt gelijk, ik wilde dit element er uit halen. Na de lead wordt duidelijk dat het keurmerk voor de dit keurmerk voor de hele branche is, maar dan nog is het verwarrend. Ik pas het even aan.

Geert

Ik zou als DDMA toch ook wel iets anders omschreven willen worden als 'branchevereniging voor bedrijven die reclame sturen'…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond