Deel dit artikel
-

Taskforce Social van IAB kent tijdelijk karakter

De IAB Taskforce Social die vandaag van start gaat, moet als het goed gaat, in de toekomst onnodig zijn. “We zien het een beetje als een tijdelijke taak. Nu is er social media, maar over een paar jaar is het business as usual”, aldus voorzitter John Meulemans.

Volgens Meulemans praat je niet, zoals bij zoekmachinemarketing of e-mail, over een medium dat erbij is gekomen. "Je praat over de evolutie van online zelf. Zoekmachinemarketing wordt socialer met reviews, e-mail krijgt tweet this-buttons. We zien het een beetje als een tijdelijke taak. Nu is er social media, maar over een paar jaar is het business as usual."

Betekent dat dat de taskforce over een paar jaar niet meer bestaat? "Het is natuurlijk in een glazen bol kijken, maar het zou kunnen dat deze taskforce over een paar jaar opgeheven wordt", bevestigt Meulemans.

Integratie

Hij verklaart: "Zo gaat dat straks ook bij bedrijven. Nu heb je een speciale unit die zich bij een organisatie bezig houdt met social media, maar dat beleid raakt alle facetten van een bedrijf. Uiteindelijk wordt social media binnen verschillende afdelingen geïncorporeerd."

DDMA, de direct marketing-organisatie, integreerde inderdaad eind maart nog een social media kennisclub. De Social Media Professionals Association (SMPA) ging toen op in DDMA omdat het ‘een natuurlijke match‘ leek. DDMA-directeur Diana Janssen: "Social en Dialogue horen bij elkaar".

Vraag

Een specials taskforce voor social binnen het IAB was nodig. Meulemans: "Er is veel vraag is naar professionalisering. In de markt wordt veel gegooid met cijfers. Iedereen weet inmiddels wel dat sociale web aan het groeien is. Alleen de praktische vragen blijven hangen bij bedrijven, welke tools ze in moeten zetten en hoe deze ingezet moeten worden in hun organisatie. Het zijn drempels om mee aan de slag te gaan. Daarnaast, er is bijna een wildgroei aan aanbieders. Links en rechts komen de vragen waar op te letten bij het aannemen van een bureau op social media gebied."

De Taskforce Social heeft een aantal punten op de agenda gezet. Zo staat er een Social Monitor op stapel. "Dat is nog in ontwikkeling. We gaan het social media beleid van bedrijven op verschillende criteria meten. Daarbij willen we iedere maand aangeven wie de stijgers en dalers zijn. Daarbij hopen wij de vertaling te kunnen geven waarom een stijging goed is, of wat er waarom er sprake was van een daling. Het kan zijn dat een bedrijf kortstondig omhoog komt door een campagne op Hyves en daalt als er vervolgens geen continu social media plan is. Wij hopen te stimuleren dat bedrijven en bureaus hoger op de lijst proberen te komen en daarom een permanente inspanning maken voor social media."

Branding en conversie

Daarnaast wil de Taskforce een onderzoek initiëren naar de impact van social media op branding en conversie en is daartoe in gesprek met een aantal merken. Hierbij wordt Memo2 als onderzoeksbureau ingezet. "Wij zoeken nog naar cases, we hebben een potentieel merk dat mee wil werken, maar daarover kan ik nog niet veel zeggen. Deze merken worden vanaf continu gemeten voor dit onderzoek."

Naast Taskforce-voorzitter Meulemans die werkt bij Some like it social, hebben mede-initiatiefnemers Nicole Niemann, Raymond de Coninck (Tribal DDB) en Paolo Martorini (Primitivi) zitting in het bestuur. De overige leden van de Taskforce zijn werkzaam bij Buongiorno Digital, Zylom, Blutarsky, NieuwOndernemen, Talentsmedia, Isobar en weed & seed media.

Kennisdeling

Op korte termijn legt de taskforce de focus op kennisdeling en onderzoek. Zo worden er meerdere executive sessions georganiseerd, besloten meetings specifiek gericht op executives.

Ook ontwikkelde de Taskforce de Social Checkup,  een quickscan van de social media initiatieven van een merk door een panel specialisten. Deze quickscan zal als plug-in op diverse evenementen te ervaren zal zijn, waaronder het door Emerce georganiseerde IAM-evenement.

Deel dit bericht

1 Reacties

Bram Koster

Tja, en over een paar jaar is interactieve advertising ook business as usual. Dus die hele IAB heeft een tijdelijk karakter. Toch?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond