Deel dit artikel
-

Nieuwe hoofdredacteur nrc.next over nieuws online

Rob Wijnberg (27), de kersverse hoofdredacteur van nrc.next, gelooft niet dat kwaliteit haaks staat op geld verdienen. “Ik ben niet zo van de marktwerking. Ik probeer te laten zien dat we beter moeten uitdragen wat we willen verkopen, in plaats van het omvormen tot het verkoopbaar is.”

De jonge filosoof wandelt op tijd voor de lunchafspraak het Amsterdamse Café Louter binnen. Op de vraag wat hij wil eten kijkt hij vertwijfeld op. “Ik heb niet zo’n honger. Een snackje of zo?” Wijnberg laat zich niets opdringen. “De lezer moet je ook niks door de strot duwen.”

Het gaat Wijnberg niet om het medium, maar wat je wílt als medium. “Waartoe – en dat klinkt misschien een beetje pathetisch – ben je als nrc.next op aarde. Ik wil kwaliteitsjournalistiek leveren. De verschillende platforms zijn daar de boodschapper van.” Wijnberg richt zich op inhoud. “Ik vraag me af wat belangrijk is, wat we de lezer willen vertellen. In de hoop dat dat mensen trekt.”  Een site opleuken met tierelantijntjes om een jong publiek te trekken, vindt hij een verkeerde keuze.“Dan neem je het publiek niet serieus. Wát je vertelt is belangrijker dan de vorm.”

Waar mensen vroeger bij de krant onderaan begonnen om zich op te werken is de aanstelling van Wijnberg, voorheen columnist bij nrc.next, een opvallende keuze. Volgens eigen zeggen is hij niet aangenomen om zijn leeftijd, maar om zijn ideeën.“ Het is wel een voordeel dat ik niet bang ben om op m’n bek te gaan. Omdat ik jong ben en niet stapje voor stapje het hele bedrijf door ben gelopen, ben ik minder opgevoed in hoe het hoort. Ik roep wel eens dat ik iets wil omgooien. Dat durf ik, omdat ik bij wijze van spreken niet weet hoe het hoort.”

Nieuwe media bestaan voor een groot deel bij de gratie van oude media, is een van Wijnbergs boude uitspraken. Hij stelt dat 60 procent van het dagelijkse internetverkeer stilvalt als alle krantenredacties een week ophouden met werken. “Twitter, NU.nl, mensen beseffen niet dat die content van kranten komt. Oude media zijn helemaal nog niet dood.”

Er zijn uitgevers zoals Demand Media, die voornamelijk steunen op technologie en SEO bij het uitgeven van content. Een typisch voorbeeld van marktwerking. De uitgever genereert kopij met freelancers nadat gekeken is welke onderwerpen in zoekmachines het meeste worden bezocht. Bepaalde onderwerpen worden, afhankelijk van de prijs die een adverteerder betaalt rondom het onderwerp, uitgewerkt en online geplaatst. Wijnberg moet er niet aan denken. “Ik wens ze er veel succes mee. Zelf zou ik er nooit rijk mee willen worden. Dan krijg je artikelen over porno en Britney Spears, maar niet over het Irak-rapport.”

Op de vraag of dat niet wat elitair en arrogant klinkt, gaan zijn wenkbrauwen omhoog. “Ik vind het omgekeerde eerder arrogant. Dat je denkt te kunnen bepalen wat mensen interessant vinden aan de hand van kijkcijfers of marktonderzoek. Het is neerbuigend dat de media denken te kunnen aflezen aan de grote massa wat het individu belangrijk vindt. Het is niet arrogant om te zeggen wat jij interessant vindt en dat voor te leggen aan de lezer.”

Wijnberg legt uit: “Er zijn twee soorten leraren. De docent die vertelt hoe het moet en straf geeft als een leerling niet luistert en een leraar die voor de klas staat als inspirator en leerlingen hoopt te interesseren voor zijn vak zodat ze er iets mee kunnen. Die metafoor illustreert twee soorten informatieoverdracht. Wij willen de inspirerende variant zijn.”

De Telegraaf heeft, zo meent Wijnberg, een agenda die is ontleend aan wat de grootste gemene deler interesseert. “Het prominent brengen van privé-nieuws is niet per se gemotiveerd door het idee dat het belangrijk is om te weten, maar door het idee dat veel mensen daarvan smullen. De Telegraaf heeft een idee van wat de lezer wil en brengt dat. Ze denken vanuit het commercieel meest rendabele. Dat is hun leidraad.”

Commercie en journalistiek komen steeds meer bij elkaar, ziet Wijnberg. Dat de media in marketingtermen zijn gaan denken en het publiek als ongeïnteresseerd zijn gaan beschouwen, gaat Wijnberg aan het hart. “Natuurlijk wil je rendabel zijn. Ik probeer te laten zien dat we beter moeten uitdragen wat we willen verkopen, in plaats van omvormen tot het verkoopbaar is. Steve Jobs is ook van die school. Hij heeft twintig jaar iets gemaakt wat nauwelijks werd verkocht. Maar hij meet succes niet af aan verkoopcijfers, maar aan geloof in zijn product.” Wijnberg heeft liever 60.000 trouwe, geïnteresseerde lezers, dan een ongeïnteresseerd of op sensatie belust miljoenenpubliek.

Op den duur wil Wijnberg de nieuwsberichten uit de krant schrappen. “Hoe haal ik het in mijn hoofd, zullen de meeste mensen zich afvragen.” Nieuws is tegenwoordig overal. “Als Obama wordt doodgeschoten, dan weet iedereen het binnen tien minuten. Je moet iets toevoegen aan het nieuws waardoor mensen bereid zijn ervoor te betalen.” Wijnberg wil actualiteit herdefiniëren. Actualiteit betekent niet enkel snel in de tijd. “Je moet niet kijken naar wat anderen doen, maar zelf het nieuws maken en duiding geven. Zelfs als het uitzoeken van nieuws twee dagen duurt. Dan is het niet te laat om iets te brengen. Liever een goede analyse over drie weken, dan morgen een halfslachtige.”

Dat is het toekomstplan voor nrc.next. Wijnberg gaat niet mee in wat hij de ‘Balkanisering’ van het internet’ noemt. “Dat je in je eigen groepje rondhangt om te kijken wat je vrienden je aanraden. Neem bijvoorbeeld de iPad-app Flipboard, waarin de gebruiker artikelen uit zijn online sociale kring te zien krijgt. Als je de gemene deler laat beslissen krijg je niet altijd kwaliteit.” Wijnberg gaat uit van zijn eigen leidmotief, het maatschappelijk belang.

Dat een lezer zelf kan aangeven welk nieuws hij wil ontvangen, is volgens Wijnberg vloeken in de kerk. “Alleen sport, of alleen opinie? Zelf als mensen dat willen, dan nog is het geen goed idee. Dan zijn wij als medium onze taak aan het laken. Bovendien: mensen weten vaak pas wat ze willen als ze het tegenkomen.”

Deel dit bericht

12 Reacties

Pieter

De jonge filosoof is niet zo van de marktwerking?? Onbegrijpelijke uitspraak maar past wel bij de nieuwe eigenaren van NRC. En grappig dat al het nieuws de krant uit moet. Dan is het geen krant meer wat mij betreft. Klopt wel als je alle opgewarmde NRC copy ziet die er in staat. Ik kon er niet aan wennen, 's morgens een nepkrant lezen.

Gijs van Dam

@Pieter Ik vind juist dat Rob Wijnberg snapt waarom het nu gaat in de krantenwereld. Nieuwsberichten in een krant hebben geen waarde meer. Het productieproces zorgt ervoor dat de krant per definitie oud nieuws verschaft. Wat heb ik aan berichtgeving die ik al online heb gelezen?Alleen met verdieping kan een krant zich onderscheiden.Nieuws moet niet zozeer uit de krant, maar het lukt gewoon niet meer om "nieuws" in een krant te krijgen, want het is per definitie "oud nieuws" op het moment dat die op de mat valt.Ik vind het juist verfrissend dat Wijnberg dat onder ogen wil zien.En ik vind het ook prettig om te weten dat de marktwerking niet allesbepalend is bij de NRC. Ik vraag me alleen wel af of je niet ook je lessen kan trekken uit Demand Media, want ook zonder te kiezen voor inhoudelijke eenheidsworst, kun je je voordeel doen met goede technologie en SEO.

Maarten

Is het nu leidmotif of leiTmotif? Ik denk het laatste, what say you?

Wijbrand Schaap

Wijnberg gaat een eind de goede kant op, maar met zijn dedain voor de wisdom of the crowds, en de denigrerende uitspraak over de balkanisering van de media door apps als Flipboard laat hij zien toch niet te snappen waar het over gaat. Wij tonen inmiddels met een aantal eigen online magazines via Paper.li aan dat crowdsourcing van nieuws en duiding wel degelijk meerwaarde oplevert. Je mpoet alleen niet, zoals NRC en Next, maar een paar mensen volgen, maar ervoor zorgen dat je crowd groot is en relevante mensen bevat. Wij hebben voor die nevenactiviteit dus een redactie van 1100 mensen. Dat is meer dan NRC Nxt.

Hans

Ik ben geen mediadeskundige, maar ik vind de benadering in elk geval heel verfrissend. Het spreekt mij genoeg aan om eerst aan NRC Next te denken als ik de volgende keer een abonnement wil nemen op een krant. Blijkbaar ben ik onderdeel van een markt die toch bestaat, en is er ook in de toekomstige format dus wel degelijk sprake van marktwerking. Gewoon doorzetten die lijn!

Arnoud

Ten eerste: ik ben blij dat Rob hoofdredacteur is geworden – al mis ik wel zijn beschouwingen op het nieuws op zijn blog :) Ten tweede: hij overschat danig de rol van kranten in de nieuwsvoorziening danig overschat. Te stellen dat 60% van het internetverkeer – toe maar! – stil komt te liggen is uiteraard overdreven: ik hou het op 2%, van het nieuwsgerelateerde verkeer dan.  Want laten we wel zijn: als je kijkt naar de grootte van de redacties komt er niet zo b?r veel nieuws uit die redacties. Met 200 man aan redactie – en dat halen een aantal kranten – moet je met minstens 30 scoops op een dag komen, die in andere media graag worden overgenomen. Toch zie ik dat veel minder dan dat. Wat we over het algemeen zien, is dat traditionele media zichzelf wanhopig proberen te porteren naar een nieuwe tijd. Dat is – als je het wel beschouwt – alsof de bard uit Asterix & Obelix probeert door te breken via Popstars. De wijze van denken en werken, distributiekanalen, grootte van de redacties en alle andere zaken zijn logischerwijs geoptimaliseerd voor oude media en dus niet voor nieuws online, op smartphones of via andere digitale distributiekanalen.  Dat is als met een kanon schieten op een mug, want de wereld van nu is geindividualiseerd en het nieuws gepersonaliseerd op een wijze die niet meer aansluit bij oude media.  Het blijft te prijzen dat NRC in deze tijden kiest voor iemand als Wijnberg. Wat van echt lef zou getuigen is de krant in snel tempo afbouwen en de redactie opbreken in niches. Want daar zit de massa die de kranten afgelopen 20 jaar zijn kwijtgeraakt en de komende jaren nog zullen kwijtraken 🙂

Lieke

Wordt abonnee NRC next. En u ontvangt een Ipad cadeau. Kan iemand mij de gedachte achter deze zin, in combinatie met de visie van Wijnberg even uitleggen? 

Nando Eskes

@maarten Leitmotiv :-) Het kleine krantje Nederlands Dagblad (www.nd.nl) is sinds enkele dagen weken overgestapt op het Berliner formaat (als eerste in Nederland). Als abonnee kan ik je vertellen dat de inhoud van de krant ook is veranderd, in de richting zoals Wijnberg dat voorstelt: bijna geen actueel nieuws, veel achtergrond en toelichting. Ik moet er nog aan wennen, maar vind ook dat het eigenlijk niet anders kan. Het heeft ook wel wat. Alhoewel een kwaliteitskrant als NRC Handelsblad (avondkrant) beide doet: zowel nieuws als achtergrond. Dat vind ik eigenlijk nog wel het prettigst. Ik ben immers aan het werk en heb niet de tijd de hele dag op nu.nl rond te hangen. De grote nieuwsfeiten krijg je wel mee, de kleinere niet. En daar is juist een krant een goed selectiemiddel voor. Dus, nieuws helemaal uit de krant? Ik weet het niet.Liever niet, denk ik.

Nando Eskes

@wijbrand: hoe werkt dat paper.li precies? Een krant gebaseerd op twitter-tweets? Als dat zo is: Wijnberg zegt juist dat 60% van het nieuws op twitter via ANP, krantenredacties etc. komt? Dus zonder dat ook geen paper.li. Graag jouw reactie?

wijbrand schaap

Omdat wij ons vooral met niches op cultuurgebied bezighouden, komt ongeveer 5 procent van de berichten op de diverse paper.li's die we maken van traditionele persbureaus. We zijn immers niet voor niets opgericht om de gapende leemte in de kunstverslaggeving aan te vullen. Het merendvan de berichten komt van specialistische sites, weblogs en kunstinstellingen.

Taco Stomps

Interessante strategie, wel eentje met grenzen. Je kunt een krant best beschouwen als een vriend die je vertrouwt om te vinden en te duiden. Ik denk wel dat de oplage/doelgroep dan een duidelijke limiet kent. Als je die platform onafhankelijk aan je kunt binden heb je toch wat in handen. Maar hoeveel mensen zullen het zijn? Volgens mij kan je online prima duiding en analyse vinden namelijk. Zeker in de context dat je met rss reader/socialsearch etc. zoveel alternatieven hebt. Vraag blijft dus of dit ook voldoende inkomsten op zal leveren. @Lieke Inderdaad lijkt er een contradictie te zitten in de jonge doelgroep van digital natives en de zoektocht naar een publiek dat zijn analyse & inspiratie niet online kan vinden.

wijbrand schaap

@Nando: Paper.li is voor ons eigenlijk een grapje erbij. Zo is het althans begonnen. Onze corebusiness is eigen productie van nieuws en duiding, maar dan wel op een zo crossmediaal en innovatief mogelijke manier. De festivaldagkrant dedodo.nl is daar een experimenteel voorbeeld van. En vormt een van de pijlers van ons buisinessmodel,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond