Deel dit artikel
-

Forbes: tekstadvertenties in redactionele stukken

Forbes experimenteert met tekstadvertenties in redactionele stukken. Wie met zijn muis over een woord als hardware schuift in een redactioneel artikel ziet ineens een tekstadvertentie verschijnen waarin printers van HP worden aangeprezen. Daarmee doorbreekt Forbes de ongeschreven regel dat advertenties en content naast elkaar moeten bestaan en niet in elkaar op moeten gaan.

Forbes is de eerste grote uitgever die een dergelijk experiment aandurft, maar het zal vrijwel zeker leiden tot een golf van protest binnen en buiten de uitgeefwereld. Tegenstanders zullen zeggen dat er niet gerommeld moet worden met advertenties in redactionele kopij. Het argument zal zijn dat advertenties prima kunnen bestaan naast redactionele stukken maar dat je die niet moet plaatsen in de stukken.

Forbes is de grootste Amserikaanse uitgever tot nu toe die in zee is gegaan met Vibrant Media voor het gebruik van zijn Intellitext product, adus DM News. Dat product stelt adverteerders dus in staat hyperlinks te plaatsen in redactionele stukken. Overture, onderdeel van Yahoo! verzorgt de inhoud van de contekstuele advertenties.

Forbes.com heeft volgens Nielsen/Netratings maandelijks 4,8 miljoen bezoekers en staat erom bekend dat het allerlei experimenten aangaat op het gebied van online adverteren. Zo werd in een vroeg stadium al geexperimenteerd met reclamevideoboodschappen en met halve pagina-advertenties op de Forbes site.

Volgens Vibrant Media zorgen de Intellitext-links voor een hogere respons dan die van Google’s AdSense. Dat is juist de grote concurrent van Overture. De Intellitext-links zijn overigens makkelijk te herkennen omdat de hyperlinks dubbel in plaats van enkel onderstreept zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Anders Floor

Ik vraag me af of deze toepassing op zich echt zoveel weerstand op zal roepen. Microsoft werd in 2001 tot op de grond afgebrand nadat bleek dat in de beta-versie van Internet Explorer 6 zogenaamde "Smart Tags" waren geïmplementeerd, waarmee Microsoft in de content van derden, woorden naar zijn eigen advertentiepartners kon doorlinken. Na furieuze reacties wisten ze niet hoe snel ze dat er uit moesten slopen. Forbes laat het echter los op zijn eigen content, en ze zijn vrij om daarmee te doen of laten wat ze willen. Nu zijn enkele woorden onderstreept – zie bv <A HREF=" http://www.forbes.com/home/healthcare/2004/08/02/cz_tk_0802petinsurance.html&quot; TARGET="_blank">dit artikel</A> als voorbeeld – maar de content blijft nog wel leesbaar. Ik ken sites die een dermate klein lettertype gebruiken, of een dermate kleurstelling hebben, dat de content nagenoeg onleesbaar is. Wat is erger? Desalniettemin is het wel wrang om te zien dat voor adverteerders helemaal niks heilig is. Op http://www.fok.nl werd een week geleden wat dat betreft ook al een dieptepunt bereikt is: daar stond een week geleden een Orange-banner (flash) zonder frequency cap een geluidsboodschap de ruimte in te bleren, op vrijwel elke pagina die je bezocht.  Al deze noviteiten zijn op zich misschien nog wel aanvaardbaar, maar bij elkaar zullen ze er wel toe leiden dat het grote schrikbeeld van de online-advertentie-industrie steeds sneller naderbij zal komen: advertentieblockers die net als virusscanners live-updates krijgen via het web. Over anderhalf, twee jaar zal elk nieuw verzinsel van adverteerders, binnen een dag zijn ondervangen door dergelijke advertentieblockers. De technische reactie van adverteerders zal in eerste instantie zijn om na te gaan of en advertentie wel getoond is voordat de content wordt geserveerd, maar dat kan vrij makkelijk gesimuleerd worden. Uiteindelijk zal online advertising in de huidige vorm uitgerangeerd worden en zal betaalde content – hetzij via micropayments, hetzij via abonnementen – de enige haalbare oplossing zijn om financieel overeind te blijven. Omdat mensen echter een beperkt budget hebben, zal dat het eind betekenen van enorm veel sites. Natuurlijk, dat is schadalig, crimineel, broodroof (ik hoor Sacha Prins al met grote stappen naderbij komen 🙂 ). Het is ook schandalig dat je je fiets niet zonder slot kunt parkeren of dat je het frontje van je autoradio mee moet slepen. Het is echter wel de praktijk, hoe je het went of keert. Het valt me dan ook op hoe adverteerders blind op dezelfde weg doorgaan. Willen ze zichzelf niet totaal over de kling jagen, dan zouden ze zich zo langzamerhand eens moeten gaan afvragen of het huidige aanpak wel zo duurzaam is. 

Christian Batist

Ik denk dat voor deze nieuwe vorm van adverteren geldt wat eigenlijk voor alle vormen van advertern geldt. Doe het met mate! Pop-ups, interstitials, expandables, rich media zonder frequency cap, alles irriteert bij overmaat. Maar dat geldt ook voor radio, tv billboards en print advertenties. Ik denk ook niet dat als ik met mijn muis over een bepaald woord beweeg, ik per se geinteresseerd hoed te zijn in dat woord. Hoe vaak sleep je je muis niet over een pagina om ergens op te gaan klikken. Als dat betekent dat het scherm in het vervolg daarbij knippert van de tekst-ads waar ik toevallig overheen beweeg, dan pas ik er nu meteen al voor. Maar daar is vast iets op te vinden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Google techniek, die een tekstadvertentie in standaard IAB formaat plaatst, waarbij de advertentie real-time wordt afgestemd op de content in de betreffende pagina. Zie hier, content en commercie gescheiden en toch een duidelijke targeting. Overigens wil ik daarmee niet beweren dat dat in alle gevallen werkt. Bij een pagina over dunne matrassen voor een light-weight hike door berggebied kreeg ik onlangs van Google een Auping aangeboden. Niet direct wat ik zocht. Christian BatistInternet Publisher TTG

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond