Deel dit artikel
-

Consumentenbond dreigt met acties tegen Casema

De consumentenbond wil binnen een week een plan hebben van Casema omtrent de beroerde performance van de internetkabel. Als er dan geen oplossing is voor betere service, dienen de abonnees een deel van het geld terug te krijgen. Als er niets gebeurt, dreigt de bond zelfs met juridische stappen.

De Wanadoo Internet Gebruikers Groep ( WIGG ) heeft inmiddels meer dan tienduizend klachten binnengekregen over de service van Casema. De verbindingen zijn voor een kabel veel te traag, vindt de WIGG. De consumentenbond roept nu de abonnees op om een kwart van het abonnementsgeld niet te betalen.
"Het gaat ons niet direct om teruggave van het geld," zegt Raymond Nyns, voorzitter van de WIGG. "Het gaat ons erom dat Casema eindelijk eens de beloften die het doet nakomt. Het lukt ze blijkbaar niet om hun systeem aan het draaien te krijgen, dus is een schadeloosstelling op z'n plaats."
De WIGG heeft al meer dan 1200 leden. Nyns: "Eigenlijk is het heel bijzonder dat je zo'n groep moert oprichten om tegen één bedrijf te vechten."

Of en hoe Casema zal reageren, daar is volgens Nyns geen peil op te trekken. "Tot nu toe hebben ze onze brieven genegeerd, maar nu de consumentenbond een ultimatum stelt, zullen ze wel met een reactie moeten komen." De Consumentenbond voert doorlopend snelheidsmetingen uit. De meest recente metingen in de maand mei leveren een gemiddelde snelheid op die langzamer is dan via een telefoonlijn.

De acties volgen na uitspraken van een Casema-werknemer in de Haagsche Courant . Hierin zegt de werknemer dat het met het huidige systeem van Casema nooit wat zal worden. Nyns: "Casema biedt wel een nieuwe techniek aan, maar dat kost meer. Graag zouden we zien dat ze die nieuwe techniek voor de huidige prijs aanbieden."

Een jaar geleden heeft de Consumentenbond ook al actie gevoerd tegen Casema. Het kabelbedrijf heeft destijds twee eisen van de bond ingewilligd. Casema maakt inmiddels geen reclame meer voor de snelheid van internet via de kabel, en klanten kunnen hun abonnement onmiddellijk opzeggen. Verbeteringen aan de snelheid zijn echter uitgebleven.
Casema was niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

20 Reacties

Pim Hutjens

Wat ik niet begrijp is dat de naam van UPC niet genoemd wordt. Ik heb altijd gedacht dat de service van UPC (ofwel Chello) het absolute dieptepunt was. Ik vraag mij af hoe zij uit de metingen van de consumentenbond zijn gekomen want volgens mij presteren zij ook slechter dan een gewone telefoonlijn. Daarbij bestaat er ook een gebruikersgroep voor Chello (voormalig Telekabel en A2000 oa) die volgens mij nog meer leden heeft dan de WIGG en ook hard van de daken schreeuwt om een betere kwaliteit van de dienstverlening, want die is absoluut waardeloos. Zowel de service, de snelheid en de facturering zijn debiel beroert. WAT IS DAT TOCH MET DIE KABELBEDRIJVEN? Pim HutjensChello abonnee

R. van Willigenburg

NIet alleen de snelheid, ook de klantenservice van Casema is beroerd. Voor elk lampje op je modem schijnen ze een andere afdeling te hebben, en als je probeert je recht te halen onder verwijzing naar eerdere correspondentie, moet je een Kafka-achtig gevecht voeren met steeds weer andere en steeds weer ontkennende en iets te bijdehante medewerkers die wel van alles beloven maar nooit enige actie ondernemen. Typisch voorbeeld van mislukte privatisering van een monopolist.

Sjors Dekkers

De totale performance van Casema is zonder meer beroerd. Toen ik een jaar geleden door deze firma werd uitgenodigd om toch vooral met de razendsnelle kabelaansluiting de digitale snelweg op te gaan heb ik mij enthousiast aangemeld. Casema beloofde een reactie binnen enkele weken. Enkele weken werden vanzelf enige maanden. Contact met Caseme via mail bleef onbeantwoord en telefonisch contact zoeken kostte uren. Kennissen en vrienden konden mij niet bereiken en hadden het vermoeden dat ik een internet aansluiting via de telefoon had. Ter wijl ik alleen maar vertwijfeld probeerde in conctact te komen met de helpdesk van de kabelexploitant. Uiteindelijk kwam de kabelman de aansluiting verzorgen en het modem afleveren. Daarna begon de ellende pas echt. Niets werkte en bij iedere urenlange sessie met de helpdesk ( 1 uur wachten voor je iemand aan de lijn kreeg en dan 2 uur tijd om 'even met een collega overleggen meneer Dekkers') werd door een andere medewerker een andere oplossing aangeraden. Over 1 ding waren alle medewerkers het eens: het ligt niet aan Casema meneer. Enfin de afdeling automatisering heeft de meegeleverde software van Casema vervangen en de zaak werkt. Tenminste als je genoegen neemt met een digitale wandelroute en veel post of mail van Casema waarin ze beterschap beloven. Sjors Dekkers

S. Golyardi

Ik woon in Delft, volgens Casema in een probleemwijk. Juli 1999 heb ik een aanvraag ingediend voor internet via Kabel. Januari 2000 kreeg ik eindelijk een brief van Casema dat ik vanaf die dag kon gaat internetten. Mijn aanvraag was gedurende die 7 maanden 3 keer zoekgeraakt, 4 keer kreeg ik te horen dat ik na een week alle informatie zou ontvangen, in totaal ongeveer 30 keer gebeld. Ergens in december kreeg ik zelfs te horen dat ik maar beter naar een andere provider kon gaan!!!! Nu ik eindelijk internet via kabel is de snelheid miserabel. Het is zelfs zo erg dat ik meestal na 20.00 uur niet eens kan inloggen. En als je de klantenservice belt krijg je te horen:"Meneer u moet er mee leven!"

H.J. Gidding

Casema is inderdaad een beroerde provider voor wat haar dienstverlening betreft. Helaas komt zij haar beloften niet na. Ik ben inmiddels al ruim twee jaar abonnee bij Casema en de problemen die ik vanaf het begin trof zijn nog steeds niet opgelost.In het eerste jaar ben ik verbonden geweest via Regiolicht, een proefproject van Casema en de NKM. Op alle reacties die toendertijd door mij aan Casema gestuurd zijn, kwam een verschuilend antwoord dat het aan het project lag. Na afloop van het project Regiolicht is er echter weinig veranderd. Slechte snelheidsprestaties, vaak problemen met inbellen, verbindingen die spontaan worden verbroken etc. etc. Qua downloaden juich ik al als we de 10Kb/sec halen. Ik hoop dat de Consumentenbond met haar actie eindelijk Casema op haar knieen krijgt en wacht dan ook met spanning de uitkomsten af.

M. Opgenhaeffen

de reacties tot nu toe kregen nog iemand aan de lijn, normaalgesproken als casema uit de lucht gaat door het een of ander, krijg je een antwoorapparaat, dus niks persoonlijks.

P.Govers

Die helpdesk is inderdaad helemaal nix ze weten niet eens wat windows NT is?? Nou, wat een helpdesk. Ze reageren wel meestal op een fax met wat scheldwoorden erin maar of je er iets mee bereikt? Ik zit nu al bijna een jaar op Casema in het begin ging het wel goed maar na 3 weken begin de ellende. En het wordt steeds erger. Een bestand downloaden met een geweldige snelheid van 0,12 kb/sec geweldig zeg. Beter gaat Casema eindelijk wat doen anders kom ik eens een keertje "gezellig" op visite daar.

Marco v/d Voort

ik zal het makkelijk zeggen het is gewoon kut, echt traag is het, er moet gewoon wat aan gebeuren dit is gewoon niet meer leuk. Ik betaal er niet voor niets voor, daarom wacht ik met spanning af wat de uitspraak is; consumentenbond doe je best. Wij kunnen gewoon niets doen,er wordt naar ons gewoon niet geluisterd. Groeten Marco

Mike Bisschops

Ik ken de verhalen over Casema van familie en collega's in Den Haag, Rijswijk en Zoetermeer. Hemeltergend! Vreemd genoeg is bij mij (in Leidschendam) alles van een leien dakje verlopen. Aansluiting twee weken na de aanvraag, direct een probleemloze verbinding. Contact met de helpdesk verliep snel en efficiënt en bovendien zeer ter zake kundig. Alleen… de verbindingssnelheid is echt om te huilen. Mijn wxs-aansluiting via de telefoon (gewoon V90 modem) is zeker 1,5 maal sneller. Dus ik wacht ook nog altijd op de beloofde verbeteringen. De permanente toegang voor één standaard-bedrag is voor mij echter het belangrijkste argument om Casema te handhaven. Maar als ik dezelfde problemen zou hebben als anderen in de regio Den Haag, dan had ik mijn modem allang ingeleverd en mijn abonnement opgezegd. Ik begrijp niet dat deze actie niet massaal wordt genomen, want alleen het massaal opzeggen van de abonnementen kan Casema m.i. op de knieën krijgen.

Jan Hein

Sinds dat mogelijk is, ben ik abonnee in Delft. Nooit heb ik problemen gehad met de helpdesk of de service, sterker nog: de ene keer dat ik de helpdesk sprak ben ik vriendelijk en goed te woord gestaan. De snelheid is wel een probleem: ik ben blij als ik 3 KB/s haal!!! Ben benieuwd hoe Cable Wanadoo Plus het gaat doen…

S. Hulsker

Ik maak gebruik van internet via de casema.Ik werk thuis als webdesigner en ben dus heel blij met het feit dat ik 24 uur per dag online kan zijn voor een vast bedrag per maand. Het enige probleem is dat ik een paar keer per dag van het internet wordt gegooid en dat de verbinding traag is. Daar is op zich nog mee te leven maar het feit dat ik laats 13 dagen niet kon uploaden en kon emailen met een attachement was heel vervelend. Ik heb toen mijn gewone modem moeten gebruiken en heb ik extra kosten moeten maken. Een paar dagen van deze 13 kon ik helemaal niet op interet komen met de kabelmodem.Monteurs zijn langsgekomen maar dachten dat ze voor een ander probleem kwamen en konden niets doen. Na een paar dagen belde casema opnieuw om een nieuwe afspraak te maken, want het probleem zou toch bij mij zitten of in de buurt. Op de dag van de afspraak werkt alles opeens weer alsof er niets was gebeurd. Toen de problemen begonnen heb ik met verschillende mensen van de helpdesk aan de telefoon gezeten. Sommige van hen luisteren totaal niet naar je verhaal en willen meteen beginnnen met de standaard procedure van alles opnieuw instellen. Ik moest zelfs mijn netwerkdrivers (die ik nodig heb voor mijn netwerk) verwijderen. Na een uur van testen zei de helpdesk meneer dat het aan mijn Explorer zou liggen en dat ik maar met Mircosoft zou moeten bellen. Het probleem lag echt niet bij mij want een andere helpdesk medewerker vertelde mij dat er meerdere klanten met mijn probleem gebeld hadden. Internetten ging gewoon het ging om het uploaden van bestanden en het versturen van emails met attachement. En als ik de telefoonmodem gebruikte was er niets aan de hand. Mijn abonnementsgeld wordt altijd automatisch afgesloten. Weet niet eens of ik ze daar wel toestemming voor heb gegeven. Maar ik vind inderdaad dat ze wel een geldteruggave kunnen doen voor al deze overlast en de extra telefoonkosten. Als ik mijn automatische afschrijving stopzet ben ik bang dat ik wordt afgesloten en dat risico kan ik niet nemen.

Peter Gouweleeuw

Net zoals zovelen heb ik een poging tot internet met Casema gedaan. Het begon fantastisc. Met veel bombarie een aankondiging, met veel reclamemateriaal en een speciale aanbieding, werd het in de gemeente Heemskerk aangekondigt. Na inschrijving een paar weekjes gewacht, maar geen bevestiging. Even gebeld, er was niets bekend over mijn aanvraag. Dus nog maar eens een keer! Weer niets! Dus nog eens, gevolgd met fax en brief…. En ja hoor, ze waren wakker. Alleen kostte het wat moeite om die speciale aanbieding nog te krijgen. (teken aan de wand misschien?) Eindelijk na 3 maanden internetten! Ten opzichte van de telefoon leek het iets sneller. Maar na enkele weken werd deze "snelheid" heel traag. Bleek dat er meer buren ook tot Casema internet waren overgegaan. Kenmerkend voor de door Casema gebruikte techniek is deze performance. Woon je in een drukke buurt, kun je snelheid vergeten. Na vele klachten over verbroken verbindingen, waardeloze helpdesk en traag netwerk, besloot Mijnheer Bijsterbosch mij een aanbieding te doen van een sneller netwerk tegen dezelfde prijs. Met de voorwaarde dat ik terug kon als dit niets was werd zo besloten… Helaas conform Casema standaard, ook dit was niets. Nog slechter, want de software was niet bruikbaar met Windows 2000. Ik moest maar Windows95 gaan gebruiken volgens de "helpdesk". Na veel geploeter en hulp van professionals (geen Casema) toch het protocol aan het werk gekregen op Windows2000. Helpdesk wist niets van 2000 en gaf mij het advies andere netwerk drivers uit te schakelen. Men was kennelijk nogal neurotisch over gedeeld internet gebruik over meerdere computers. Dit zou geen normaal denkend mens met Casema internet willen. Dan hou je helemaal geen snelheid meer over.Na heel veel klachten besloten terug te gaan naar oude situatie. Helaas dat wilde Casema, ondanks afspraken op papier, niet meer. De aansluiting en modem wilde men niet terugbrengen naar de oude situatie. Hierop nogmaals de (virtuele) mijnheer Bijsterbosch geschreven en afspraken gemaakt met de servicedienst. Deze kwamen op de afgesproken dag niet opdagen. Dag dure snipperdag! Hierop abonnement opgezegd en alle incasso's opgeschort. Ook het modem niet terug gestuurd. Schriftelijk aan Casema gemeld alle betalingen te doen nadat de installatie weer in oude staat was teruggebracht. Tot op de dag van vandaag niets meer van ze gehoord. Wel zijn er pogingen gedaan automatisch gelden van mijn bankrekening af te schrijven. Deze consequent door de bank laten storneren en uiteindelijk incasso bureau Justitia op mijn dak gehad. Dit bedrijf netjes via een aangetekende en gewone brief laten weten wat de reden was en ze vooral uitgenodigd gerechtelijke stappen te ondernemen. Helaas, daarna is het heel stil geworden. Inmiddels alle rotzooi van Casema in oude staat gebracht en de internet rotzooi op zolder opgeslagen.Casema is een oud (overheids) PTT bedrijf dat met een enorme bruidschat de markt is opgegaan. Commercieel denken en klantvriendelijkheid is ze onbekend. Door hun monopolie positie zal er waarschijnlijk niet snel verandering komen in hun dienstverlening. Inmiddels is het vrijwel onmogelijk ze telefonisch of via email te bereiken. Het maakt inmiddels niet meer uit of je klachten hebt over internet of andere kabeldiensten. Het lijkt mij en anderen het beste zo weinig mogelijk diensten van deze organisatie af te nemen. Alleen dan veranderen ze of verdwijnen ze van de markt die dan door goedwillende (echte) ondernemers kan worden overgenomen. Ik ben inmiddels gelukkig met mijn (duurdere) ADSL verbinding en XS4ALL. Succes anderen die nog even door moeten modderen met Casema en WAN(presterende)NADOO

Renee Jongmans

Mijn moeder (86) had een automatische machtiging gegeven voor het innen van het abonnementsgeld kabel TV. Ze is in 2001 verhuisd naar Rotterdam en heeft toen het abonnement bij Casema opgezegd. In Rotterdam zijn de kosten van de kabel opgenomen in het Energiepakket. De opzegging wordt door Casema wel toegegeven maar het is intern niet verwerkt. Mijn – toenemend vergeetachtig – moeder heeft het automatisch afschrijven niet in de gaten gehad en nu weigert Caema het betaalde geld zo'n 700 Euro te restitueren. Wie weet wat daaraan te doen is? Renee Jongmans.

j veldmeijer

donderdag 8 september.Ik heb nu precies een jaar internet waarvan zeker 9 maandenvolop problemen.elke dag valt mijn modum wel 10 of velen malen meer uit .na vele monteurs is het nog steeds niet opgelost, want het probleem doet zich nog steeds voor.bel je de help desk van casema word je te woord gestaan door mensen wietotaal geen verstand hebben en over de arrogantie maar niet te spreken.Ik heb al geprobeerd om hem op te zeggen, maar dat lukt ook niet.of je nu belt , schrijft ,email maak niet uit je komt geen stap verder.mijn advies is, ga nooit met casema in zee wat je verdrinkt zeker.

Marc de Jong

Na jaren gebruik van Casema Internet kan ik niet anders concluderen dat mijn Premium Pakket prima werkt. Dat de goedkopere versies niet werken kan ik niet beoordelen. Maar heb nooit problemen.

E Brunekreef

Hetzelfde probleem als J Veldmeijer. Heb nu 6 maanden een MIDI-abonement, en al even langeen steeds wegvallende verbinding. Regelmatigis het modem zelfs dagen acher elkaar offline.Al met al heb ik 50% van de tijd geen verbinding. Ik heb voor een vermogen met de helpdesk gebeld, en dooropeenstapeling van fouten 5x een halve dag vrij moetennemen voor monteurs. (5x omdat de monteur half werk deed,ze bij Casema de afspraak of de verkeerde dag inplande, ofdomweg de verkeerde monteur stuurde). Hun laatste 3 monteurs zijn dat er een 'netwerkmonteurs' moet komenom het op te lossen. Nou ik ben al 5 weken bezig om er een te krijgenen nog steeds niets. Het word geweigerd, of je wordt niet teruggebeld, of het word geregeld maar je hoor er nooit meer iets van. 4 weken geleden heb ik besloten om maar ADSL te nemen, en Casemaper fax, telefoon en aangetekende brief verzocht om het jaarcontract voortijdig te beïndigen, en de gemaakte kosten te compenseren.(20 euro belkosten, helft abbonementsgeld terug want de verbinding werkte al die tijd ook maar de helft van de tijd, en bij voorkeur een redelijke compensatie voor de overlast en omgenomen vrije dagen) Tot op de dag van vandaag geen reactie gehad (zelfs geen ontvangsbevestiging). Wat je ook probeert of doet bij Casema, je loopt steeds tegendezelde bureaucratische muur aan, en het uiteindelijk resultaat is 0,0. Op dit moment overweeg ik om maar naar de rechter te stappen.

Dennis Tans

Wat een drama dat Casema! Veel reclame voor digitale telefonie, maar het daadwerkelijk geregeld te krijgen is een ramp. De lijst met nummers waaruit we moesten kiezen is nooit gekomen, helpdesk is onbereikbaar en als je ze te pakken krijgt na ruim een uur in de wacht beloven ze een monteur vroeg in de middag (want dat staat in de planning) die dan uiteindelijk om 17:30 arriveert (maar je moet wel een halve dag vrij nemen). Dan ben je er zelf even niet en je zoon van 12 doet netjes de deur open met de mededeling dat pa/ma er met 5 minuten zijn. Zegt die monteur doodleuk dat ie dan niks kan doen en vertrekt meteen weer!Moet je weer in die telefoon klimmen en weer een wachtrij van een uur of langer. Servicedesk? Bij Casema hebben ze een sufferds-desk. Dat hele bedrijf doet er goed aan om een ITIL foundation cursus te volgen want het lijkt meer op een samengeraapt stel prutsers wat onderling niet communiceert en geen enkel handvat hanteerd op het gebied van callhandling, klantvriendelijkhied en klantgerichtheid!

Jean Taree

Internet met Casema is als voetballen met een bal van staal.

René

Gewoon je rekening niet meer betalen, maar het geld reserveren. Wel schriftelijk en aangetekend melden dat je de rekeningen niet meer zult voldoen en waarom en dan maar afwachten. Als er dan een dreigbrief komt, want die komt er, dan reageer je daar schriftelijk en aangetekend weer op door te refereren aan je eerste aangetekende brief waarom je niet betaald.  Dan volgt de waarschijnlijk een dreiging met een rechtzaak. Die wacht je af en dan laat je de rechter maar beslissen hoe of wat. Als je tv via de kabel hebt, blijf je die rekening gewoon betalen.Het is niet de manier, maar een manier en blijkbaar willen bedrijven op die manier zaken doen.

EH Brunekreef

Goed idee René, Zoiets probeer ik op dit moment te doen.Alleen zijn ze bij mij helaas gemachtigd, dus ik kan alleen het geld terug laten storten door de bank (want op het intrekken van de machtiging zal Casema ook wel niet reageren). Daarnaast schrijven ze het internet en TV geldt als 1 bedrag af, dus ikweet niet om ik de terugstorting kan beperken tot alleen het internetgeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond