Deel dit artikel
-

ClearSense nieuwe zoekmachinemarketing-partij

Menno Kenter en Wouter Theijsmeijer (ex-Overture) zijn een nieuw zoekmachinemarketingbureau begonnen dat ClearSense heet. ClearSense concurreert met gevestigde namen als Traffic4u en Checkit en wil zich onderscheiden door zich te richten op het midden- en kleinbedrijf.

Dat ClearSense zich in de strijd mengt in de zoekmachinemarketing-arena, komt volgens Kenter onder meer omdat er nog niet zo heel veel partijen zijn die zowel advertenties op het Google en Overture netwerk aanbieden. Volgens Kenter heeft Google zo’n 65 procent marktaandeel waar het de markt voor pay per click (ppc)-advertising betreft. De overige 35 procent van de markt is volgens hem in handen van Overture. “Dit is een gemiddelde inschatting, we weten van ieder segment waarin de adverteerder opereert waar het verkeer naar de website vandaan komt.”

Kenter en Theijsmeijer denken dat ze ten opzichte van hun collega’s een gat in de markt hebben gevonden. Zij willen zich met hun tekstadvertentiecampagnes bij de zoekresultaten namelijk vooral gaan richten op het mkb. Een sector die anderen in hun optiek tot nu toe hebben laten liggen.

Kenter: “Het midden- en kleinbedrijf wordt zo vaak vergeten. En dat terwijl het in sommige gevallen ook gaat om bedrijven met meer dan 200 man. Daar willen wij als ClearSense graag voor werken, maar ook voor de slager op de hoek draaien wij onze hand niet om. Die willen we graag bedienen. Wij hebben geen drempels ingebouwd zodat ieder bedrijf ongeacht het budget onze kennis voor het beheer van tekstadvertenties kan inhuren. De ondernemer die nu nog zelf zijn Google of Overture campagne beheert zou deze tijd toch beter moeten gaan besteden.”

ClearSense gaat zich met name bezighouden met tekstadvertenties. Zoekmachine-optimalisatie laten Kenter en Theijsmeijer liever aan andere partijen over. Hun zoekmachine optimalisatie wordt uitbesteed aan de collega’s van Checkit. Daarvoor is inmiddels een deal gesloten met het zoekmachinemarketingbureau uit Nijmegen. “Op zich willen we zoekmachine optimalisatie wel aanbieden als onderdeel van een totaalpakket, maar we willen het dus niet zelf gaan doen. Wij willen de beste resultaten voor onze klanten bieden. Dat betekent dat we focussen op tekstadvertenties en de optimalisatie laten we liever over aan een partij als Checkit. Zij hebben daarvoor de kennis in huis en kunnen dat veel beter dan wij,” verduidelijkt Kenter.

Een van de ‘unique selling points’ van ClearSense is dat ze een stuk goedkoper opereren dan de gevestigde orde. “Ja, ik denk dat er een aantal spelers zijn die op dit moment veel te veel vragen voor hun diensten. Die zeg maar ‘iets te duidelijk’ aan de bovenkant van de markt opereren. Er zijn veel afrekenmodellen in de markt waarmee wij ons kunnen onderscheiden door volledig transparant te werken.”

ClearSense werkt met maandabonnementen. Wie een url wil laten managen door ClearSense kan er vanaf vijftig euro per maand terecht, zegt Kenter. ClearSense biedt, naast een goedkope en volledige setup van trefwoorden, titels en omschrijvingen, vier abonnementsvormen aan. Het beheer van een campagne is controle op prijs, positie, 'click through ratio' en conversie. Het enige verschil tussen de abonnementen is volgens Kenter de intensiteit waarmee ClearSense de campagnes managed.

Onder intensiteit verstaat hij:

– de frequentie waarmee een campagne gemanaged wordt
– het aantal advertentiegroepen waarin gemanaged wordt
– het aantal actieve advertentieteksten per groep
– het aantal unieke titels en omschrijvingen
– het advies en de analyse van de campagne

Kenter denkt dat er in Nederland plaats is voor maximaal 15 partijen die mee kunnen spelen in de eredivisie van de zoekmachinemarketing waar het ppc-advertising betreft. Kenter schat dat er nu pas 5 partijen zijn die mee kunnen komen in de door hem beschreven eredivisie. “ClearSense moet de zesde worden,” zegt Kenter.

“Het zal niet lang meer duren voordat ook buitenlandse partijen zich op de Nederlandse zoekmachinemarketingmarkt zullen wagen. Kijk naar een partij als het Britse WSPS. Ik kan me niet voorstellen dat zij geen Europese plannen hebben. Groot-Brittannië loopt sowieso 3 jaar voor op zoekmachinemarketing-gebied. Die markt is daar veel verder ontwikkeld. Zelfs zo ver dat een nieuwe stap naar minder ontwikkelde markten zoals Nederland bijna niet kan uitblijven. Onlangs stapten twee mensen die op sleutelposities bij Overture in Europa zaten over naar WSPS (CEO Nick Hynes en COO Jim Brigden komen beiden van Overture Europa waar zij sleutelposities innamen, redactie). Dat wil natuurlijk wel iets zeggen over hun ambities en ook wel iets over waar ze naar toe willen.”

Een andere partij die op korte termijn wel eens van zich zou kunnen laten horen op de Nederlandse markt is WPP-dochter mOne. Dat heeft onlangs aangekondigd dat het een wereldwijd netwerk is gestart voor zoekmachinemarketing. mOne heeft kantoren in 47 landen, waaronder Nederland.

Op de vraag of er nog een plek is voor een derde speler op de Nederlandse markt naast Google en Overture antwoordt Kenter zonder lang na te hoeven denken: ja. “Het zou mij niet verbazen als een Gouden Gids / Ilse zich alsnog op die markt waagt. Ze hebben nu weliswaar een deal met Overture, maar je hebt grote kans dat ze straks zeggen: dat gaan we lekker zelf doen,” vervolgt Kenter. “Naast deze mogelijkheid weten we van Microsoft wel zeker dat ze eraan komen, alleen het tijdstip is nog onbekend. De huidige tekstadvertenties op de MSN-site komen bij Overture vandaan, dat contract is al meerdere keren verlengd en lijkt nu af te lopen op 1 juli 2006,” aldus Kenter.

Kenter zelf droomt al stiekem van het marktleiderschap op het gebied van zoekmachine-marketing. “Zo moeilijk is dat niet in Nederland. Wie meer dan 40 url’s managed in Nederland mag zich al marktleider noemen. Dat moet te doen zijn.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Astrid van der Vleut

Menno, Wouter, Hartelijk welkom aan de "andere kant" van de zoekmachine advertentiemarkt.  "Wie meer dan 40 url’s managed in Nederland mag zich al marktleider noemen. Dat moet te doen zijn." Maar waar komt deze flauwekul vandaan? Met 40 url's (ik neem aan dat hier domeinen bedoelt wordt) kom je net kijken!  Bovendien beperken Nederlandse bedrijven zich niet per se tot de Nederlandse markt. We hoeven dus niet echt bang te zijn voor die buitenlandse bedrijven die Nederland gaan veroveren.  Ook HitProfs is actief in het MKB-segment en er is een duidelijke stijging waar te nemen in de belangstelling door deze groep. Maar over het algemeen wil men het toch eerst zelf proberen. Pas als het fout loopt haalt men een professioneel bureau erbij, of haakt teleurgesteld af "omdat het niet werkt". Met vriendelijke groeten, Astrid van der VleutHitProfs Zoekmachinepositionering 

John de Vroede

Menno, Wouter, Succes met jullie nieuwe onderneming! Er zal nog zeker het nodige missionariswerk verricht moeten worden. Zoekmachine marketing is helaas niet zo vanzelfsprekend voor veel adverteerders. Wat online een paar jaar geleden was, is zoekmachine marketing nu. Overigens geloof ik niet dat je met een tiental URL's of domeinnamen marktleider bent. Daar is meer voor nodig…. Ook is het goed dat er steeds meer partijen actief zijn op dit gebied. Concurrentie is gezond en je blijft er scherp van. […] In het verleden werd zeer vaak gemakshalve 70%+ weggeschreven op 'branding'. Tegenwoordig is dat echt omgekeerd, meer dan 60 tot 80% van de campagne dient resultaat gericht te zijn. De zoekmachines dragen een behoorlijk steentje bij! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond