Deel dit artikel
-

Misbruik e-mailadressen niet uit te bannen

De Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (DMSA) waarschuwt tegen dubieze leveranciers van e-mailadressen. Het is nog maar de vraag of onrechtmatige praktijken zijn uit te bannen. "Vanuit de druk om omzet te maken kan ik me voorstellen dat er niet altijd op de kwaliteit wordt gelet."

Dat een e-mail marketingcampagne goed fout kan gaan, bleek afgelopen december. Ab.fab Interactive Media Group stuurde een aanbod voor een proefabonnement op NRC Handelsblad naar 50.000 e-mailadressen, waaronder die van bestaande abonnees van de krant. De actie leverde felle reacties op en werd door veel lezers als "spam" beschouwd. Hoofdredacteur Folkert Jensma zag zich genoodzaakt in de eigen krant zijn excuses aan te bieden voor het incident.

Het voorbeeld toont aan dat de zelfregulering in de DM-branche nog een lange weg heeft te gaan. De verantwoordelijke organisatie, DMSA , heeft regels opgesteld maar geeft toe dat nog steeds gemakkelijk "onbehoorlijk" kan worden gehandeld met legaal verkegen e-mailadressen.

Met illegaal verkregen e-mail databestanden is het nog veel slechter gesteld. Deze week luidde DMSA de noodklok. De E-mail Marketing Expertgroep signaaleert dat leveranciers van e-mailadressen hun bestanden steeds vaker op onrechtmatige wijze samenstellen. De aanbieder is niet in alle gevallen ook de bestandeigenaar. In sommige gevallen bemiddelt de aanbieder voor meerdere bestandseigenaren, terwijl dit bij navraag niet het geval blijkt te zijn. De koper van de bestanden kan zo niet nagaan of de e-mailadressen rechtmatig zijn verkregen (zonder toestemming van de geaddresseerde) en niet naar andere kopers gaan.

Enkele voorbeelden doen het ergste vermoeden. "Het is de afgelopen drie maanden voorgekomen dat één miljoen adressen voor 49 euro werden aangeboden", zegt Japke Kaastra namens de DMSA. "Ook worden veel adressen vanuit de VS aangeboden. Soms worden adressen aangeboden die via sniffertechnieken op het web zijn verzameld. Dat beschouwen wij als ontwikkelingen die niet gunstig zijn." De DMSA raadt inkopers aan zorgvuldig informatie in te winnen over de geleverde bestanden. "Het voorkomt dat mensen lukraak en ongericht worden aangeschreven", aldus Kaastra.

De genoemde leveranciers hebben alle redenen om de gangbare regels aan hun laars te lappen. De markt voor e-mail marketing groeit sterk. Het staat niet vast hoeveel er in Nederland momenteel aan e-mail marketing wordt uitgegeven, maar volgens de DMSA is zeker sprake van een sterke stijging. De voordelen van deze vorm van direct marketing zijn evident. Tegen relatief lage kosten kan een doelgroep snel en gemakkelijk worden bereikt.

De bestaande regels bieden maar ten dele bescherming. De Nederlandse wet beschermt consumenten via de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). Die stelt dat persoonlijke gevens (zoals een e-mailadres) uitsluitend met toestemming mogen worden doorverkocht aan derden. Wat de praktische naleving betreft houdt de DMSA het op zelfregulering. De organisatie verwijst naar de Code Verspreiding Ongevraagde Reclame via E-mail (VORe-mail). Deze valt onder de Reclame Code Commissie, waar benadeelde partijen met hun klacht terecht kunnen.

Serieuze marktpartijen letten liever zelf goed op, al was het maar om de eigen reputatie te beschermen. Bas Seelen, directeur van AdLink Nederland , zegt uitsluitend contracten af te sluiten als vast staat dat de e-mailadressen met toestemming van de geaddresseerden zijn verkregen. Hij erkent dat niet iedereen dit doet. "Vanuit de druk om omzet te maken kan ik me voorstellen dat er niet altijd goed naar de kwaliteit wordt gekeken. Dan krijg je situaties dat een mediabureau twee keer hetzelfde adres inkoopt. Dat willen wij ten koste van alles voorkomen."

Kaastra geeft toe de DMSA uitsluitend waarschuwend kan optreden. "Het misbruik is niet geheel uit te bannen. Wij hebben de taak direct marketing te promoten, maar ook om onze leden te beschermen. Vandaar dat we nu de markt informatie bieden hoe je een e-mailaanbieder kan controleren."

Deel dit bericht

10 Reacties

mark

Wat is spam? Misschien een hele stomme vraag maar eigenlijk ook opzettelijk gesteld, want geen enkele gebruiker kan bij ontvangst van een e-mail op dit moment gemakkelijk direct nagaan hoe zijn adres is verkregen, wanneer hij/zij daar twijfel over heeft. Uitgezonderd hiervan zijn bedrijven als DDM Holding met haar happypoint.com dienst in Nederland en MyPoints in de Verenigde Staten want die sturen e-mails vanuit hun eigen naam in opdracht van derden. De ontvanger weet hierdoor gelijk van wie de e-mail komt. Echter bedrijven als AbFab halen ergens een lijst vandaan en schieten er maar op los. De ontvanger roept dan gelijk dat het spam is. Dat kun je niet zo maar stellen, want wie zegt niet dat het bestand dat gebruikt wordt, er een is waaraan de ontvanger ooit in het verleden toestemming heeft gegeven om hem/haar boodschappen toe te sturen. Vaak heeft men een e-mail adres verstrekt, zonder zichzelf eerst goed af te vragen met wie men eigenlijk van doen heeft. Zonder namen te noemen durf ik te stellen dat er op dit moment grote organisaties zijn die weinig tot geen inkomsten hebben uit hun website, maar wel een leuk adressenbestand. Een manager die het water aan de lippen staat vanwege die tegenvallende resultaten en morgen toch ook nog graag een inkomen heeft, is dan snel verleid tot het verkopen van zijn bestand, want vaak staat er ergens in de kleine lettertjes dat men het bestand ter beschikking mag stellen aan commerciele partners. Misschien is het een idee dat DMSA een zelfregulering instelt waarbij boven de boodschap duidelijk vermeld wordt op welke manier de verzender het adres heeft verkregen. De ontvanger kan dan niet alleen bij de verzender aangeven het niet op prijs te stellen van de ontvangst van dat soort boodschappen, maar kan dan ook bij de beheerder van het bestand verzoeken om verwijdering uit de lijst. Bij traditionele direct mailings kun je de herkomst van je adres soms al herleiden aan de code ergens in de brief. (ook een truc is om je naam soms bij zaken foutief op te geven door het maken van een schrijf-/typefout, het is dan leuk om te zien hoe vaak je nog informatie krijgt met de foutieve naam in de adressering) Tot slot: als een van de eerste Nederlanders ben ik begonnen met permission e-mail marketing. Eerst in de Verenigde Staten en later ook in een aantal verschillende Europese landen. Het is een utopie te denken dat je uit adreslijsten abonnees van van een bepaald blad kan verwijderen voordat de mail wordt verzonden. Natuurlijk is het gedeeltelijk mogelijk, maar voor een volledige opschoning dienen de diverse lijsten met elkaar te kunnen communiceren. Dat is onmogelijk, want vele bedrijven gebruiken verschillende systemen: recentelijk heb ik zelfs mogen ervaren in een heel groot bedrijf dat diverse product afdelingen allemaal een ander adressensysteem hadden. Sommige afnemers kwamen in meerdere lijsten voor. Alleen het synchroniseren van de lijsten naar een systeem duurde al een half jaar en vele miljoenen dollars. Anderhalf jaar later dan gepland en vele illusies, dure systemen en meerdere miljoenen later kan men nu eindelijk aanvangen met direct e-mailings en iets wat lijkt op crm, want dat is toch waarom het in essentie gaat.

Myra

"Soms worden adressen aangeboden die via sniffertechnieken op het web zijn verzameld. Dat beschouwen wij als ontwikkelingen die niet gunstig zijn."Volgens mij is er net een partij lid geworden van DMSA die op deze manier zijn email-adressen verzameld, oftewel spam bestanden verkoopt onder de naam opt-out. Kwalijke zaak!

Egbert

Het zal ongetwijfeld een hele klus zijn om misbruik van e-mail adressen uit te bannen en misschien lukt het ook wel nooit, maar van een club als de DMSA mogen we toch verwachten dat ze niet achterover leunt en het onheil over consumenten afroept. Er zijn voldoende clubs in de markt die wel serieus omgaan met het fenomeen en zoals het hoort gebruik maken van opt-in of double opt-in bestanden. Het lukraak spammen doet de markt geen goed en een op zich prima marketing instrument wordt daarmee verkracht. Het grote probleem is natuurlijk dat ook spam nog steeds meer respons genereert dan klachten, waardoor het voor bepalde lieden interessant blijft om op die manier te werk te gaan. Aan de andere kant, hoe vaker dat misgaat hoe beter het is voor de branche. Als dit soort praktijken maar voldoende vaak in het nieuws komt EN er in de berichtgeving aandacht wordt geschonken aan het feit waarom het misgaat dan gaan adverteerders misschien nadenken en kiezen ze niet voor de eerste de beste maar gaan ze voor de serieuze bedrijven (ja die kosten zijn inderdaad hoger). We zullen ons als branche met hand en tand moeten blijven verzetten tegen spam (en eigenlijk ook tegen opt-out), maar daar verschillen de meningen nog over. Ik ken zelfs gerenommeerde listbrokers die grote verhalen hebben als het om offline adressen gaat, maar zodra het een email adres is, is de enige voorwaarde nog dat ze zelf ook het email adres via internet moeten kunnen vinden. Bovendien, een rechtgeaarde marketeer wil doelgroepselecties kunnen uitvoeren en hoe doe je dat als je een robot adressen laat verzamelen? Het gaat niet om het email adres, het gaat om de consument achter dat adres. Die wil je bereiken en van hem/haar wil je meer weten dan @provider.nl

Mo'riche

De DMSA moet niet zeuren. Het zijn de door de DMSA zelf gepromote praktijken die tot vervuilde e-mail bestanden leiden. Alleen spammers zijn zo bot om aangekochte mailadressen te mailen. Wie te belazerd is om zelf via (dubbele) opt-in adressen te verzamelen maar ze elders inkoopt schaart zich in deze categorie. Ieder weldenkend mens kan verzinnen dat het expliciet toestemming geven om door onbekende derden gemaild te worden veelal berust op of een misverstand (de kleine lettertjes niet gelezen), of op onervarenheid met het medium (nog niet genoeg spam gehad om de gevolgen in te zien). De DMSA verdedigt dergelijke praktijken en gaat vervolgens klagen over de gevolgen ervan. De DMSA is een clueloze club van spammers die nu loopt te klagen over de vervelende gevolgen van de spam-acties van hun al even clueloze leden. Het zou grappig zijn als het niet zo triest was.

Bas van de Haterd

Gedeeltelijk met Mo'Riche eens. Het deel: de DMSA moet niet zeuren. Of eigenlijk: de DMSA moet zich er gewoon buiten houden. Want de DMSA is de partij die DM promoot. En dan vooral: het ongewenst sturen van direct mail die brievenbussen vervuilt. Een praktijk die nooit iemand op prijs heeft gesteld, maar nooit iemand over geklaagd heeft omdat dat teveel werk koste. Nu dit met e-mail en internet makkelijker is… doet men dat wel. En Spammen is dus iets wat gewoon niet dient te gebeuren. E-mail marketing ligt nog gevoeliger, en de DMSA staat nu niet bekend als een "gevoelige" organisatie. Een eenvoudige oplossing: Een totaalverbod op het verkopen van e-mail bestanden. Waarom niet? Waarom stelt de DMSA niet: wij accepteren die praktijken niet?DDM holding (Happypoint) doet het goed. Ik ben al sinds de start lid en heb niet lang geleden ook nog eens zaken met ze gedaan. Nog een prettig bedrijf mee samen te werken ook. En niemand die zich irriteerd aan HappyPoint mail. En zo zijn er nog een paar initiatieven in Nederland (Reklamemail en Euroclix) die de moeite waard zijn. Maar het verkopen van lijsten is ALTIJD spam als er niet bijstaat van wie het af komt.Beleggersmail.nl (van kranten.com) heeft ook partnermailings. Top. Maar de gegevens verkopen: dat zou gewoon simpelweg verboden moeten worden. En de DMSA, als ze serieus zijn kunnen ze nog steeds weinig. Maar begin met iedereen die e-mail lijsten verkoopt te royeren als lid en leg een zwarte lijst aan (openbaar). Veel bedrijven zullen daar dan niet meer mee willen samenwerken, en zo roei je het probleem tenminste redelijk uit!

Sjoerd Keijser

Oude wijn in nieuwe zakken. Wij, Yourzine.nl versturen steeds meer actiegerichte e-zines voor klanten die eenmalig mailen op bestaande databases van partners. Ontvangers worden uitgenodigd door de verzender om zich aan te melden voor de dienstverlening van het bedrijf wat wordt geintroduceerd. Wij zijn vaak intermediair zodat de database niet 'gekopieerd' wordt.Hiermee kunnen bedrijven zonder grote bestanden in een keer een behoorlijke database opbouwen zonder dat het spam wordt. Grote probleem met e-mail marketing op dit moment: iedereen moet opeens een e-zine hebben en heeft maar 600 adressen om te beginnen. Fysiek mailen gaat vaak ook zo: introductie mailings met als onderwerp een bevriende organisatie.

Ed Mat

Uh Bas, "En de DMSA, als ze serieus zijn kunnen ze nog steeds weinig. Maar begin met iedereen die e-mail lijsten verkoopt te royeren als lid en leg een zwarte lijst aan (openbaar). " Je overziet 1 punt : talloze leden van de DMSA verdienen een aardig centje aan de wederverkoop / verhuur van adressen. (listbroking). In Duitsland (om maar eens een land te noemen) gaan op die wijze miljoenen op jaarbasis om. Bedrijven met bekende namen als Otto / Neckermann willen een dergelijke geldstroom niet missen. Dat zal in NL niet veel anders zijn; m.a.w. DMSA zal omwille van enige leden niet tegen listbroking mogen zijn. Ach ja en ik geloof ook niet in een database met opt-out adressen; zeker niet als een tent, die mede mogelijk gemaakt wordt door listbrokers en adfab dat o zo graag wil beheren. Kwestie van kat op spek binden enzo.

Bas van de Haterd

Ed, nee hoor, dat punt had ik niet over het hoofd gezien. Ik weet dat de meeste DMSA leden hiervan leven. En dat is nu juist de clue van het verhaal. De DMSA treed niet op tegen iets totaal krankzinnigs. Ongewenste post door de brievenbus is hun levensader. Nu is de eis dat het elektronisch gewenst moet zijn, want klagen is oh zoveel makkelijker. Dus moet de DMSA ook mee met de tijd, als men denkt ook maar enig bestaansrecht te hebben in de wereld van elektronische DM. En dat betekend dat je SPAM niet meer kan accepteren. En List broking is per denifitie SPAM. Even voor de duidelijkheid: het uit naam van de opt-in EIGENAAR versturen van een partner boodschap is geen SPAM. Het verkopen of veruren van je lijst is TEN ALLE TIJDEN Spam. DMSA: treed er tegen op, of je graaft je eigen graf.

Jochen

Het webhosting bedrijf, yourhosting uit Nijmegen, waar ik mijn website en email heb ondergebracht, heeft mijn email adressen verhandeld aan derden zonder mijn toestemming.

Wat kan ik hier aan doen?

Jochen

Ik bedoel dus: http://www.yourname.nl uit Nijmegen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond