Deel dit artikel
-

Benetton schakelt Philips in voor RFID

Benetton produceert dit jaar vijftien miljoen kledingstukken met een RFID-label, een aangehechte chip die bedoeld is om de logistiek te verbeteren en geldt als opvolger van de streepjescode. Philips is ingeschakeld voor het invoeren van de RFID-technologie. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

RFID (Radio Frequency Identification) is een methode om producten te volgen op hun weg door de gehele logisitieke keten. Momenteel gebeurt zoiets via een streepjescode die aan het product is bevestigd. Met RFID wordt dit vervangen door een chip die aan het product is verbonden of erin is geïntegreerd.

Het voordeel is dat RFID-labels gemakkelijker te lezen zijn, er meer inzage komt in het logistieke proces, maar er ook meer bekend kan worden over het koopgedrag van klanten. Belangrijkste obstakels bij invoering van RFID zijn echter nog de kosten, zowel voor het integreren van de techniek in de producten als het ombouwen van de winkelvloer tot een RFID-omgeving.

Het zijn de retailers die de introductie van RFID-labels zullen aanjagen, contateerde Forrester begin februari. De investeringen voor retailers zijn eenmalig, dit in tegenstelling tot de situatie voor fabrikanten, en retailers kunnen direct de vruchten plukken van deze investering. In New York had Prada toen al een winkel geopend waar al gewerkt wordt met RFID-labels. De aankopen van de klant worden bijgehouden, zodat de beste klanten en hun voorkeuren herkend kunnen worden en zowel marketing als winkelaanbod daar op afgestemd kunnen worden.

Benetton , dat vijfduizend winkels over de gehele wereld heeft, wil de labels dit jaar invoeren om de logistiek te verbeteren. De labels bevatten informatie over de maat en de kleur van het kledingstuk en de winkel waarvoor het bestemd is. Verder wil Benetton de technologie ook gebruiken om de verkoop in de winkel te optimaliseren, onder meer door het instellen van 'smart shelves', die een seintje geven als kleding niet meer op het schap ligt.

Dit jaar zullen vijftien miljoen kledingstukken voorzien worden van RFID-labels, aldus Benetton, waarmee het "de grootste introductie tot op heden in de mode-industrie is van RFID-technologie". Philips levert de I.CODE technologie, waarmee meerdere labels tegelijk gescanned kunnen worden, ook zonder dat ze direct zichtbaar zijn voor de scanner. Philips werkt voor dit project samen met het Italiaanse LAB ID (system integrator) en Psion Teklogix. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond