Deel dit artikel
-

Internationale expansie voor FTV

Internettelevisiezender en nieuwsleverancier FTV gaat zijn pijlen richten op België, Frankrijk en Duitsland. De zender die in Nederland maandelijks 3,5 miljoen impressies heeft (het aantal video-items dat maandelijks gedownload wordt), levert sinds kort ook beelden aan de Vlaamse Uitgevers Maatschappij (VUM), dat onder meer De Standaard uitgeeft. Dat zegt Bram Bloemberg, de directeur van FTV.

FTV levert beeldmateriaal aan de VUM. Het 'station' heeft eigen reportageploegen en toegang tot het videomateriaal van Reuters en APTN. Verder heeft FTV overeenkomsten gesloten met enkele regionale zenders waaronder in België TV Brussel. Ook is het de bedoeling om in Belgiëte gaan werken met freelancers die beeldmateriaal aanleveren. Het kijken naar de uitzendingen op de VUM-sites is gratis, maar ze worden door een commercial voorafgegaan. Eerder werkte FTV al samen met Proximus in België (het mobiele telefoniebedrijf van Belgacom).

FTV levert traditioneel gezien beelden aan isp’s (zoals Chello) en mobiele telefoniebedrijven die graag beelden op hun sites en op mobiele telefoons willen laten zien (zo levert FTV in Nederland beelden aan alle mobiele operators), maar die content niet zelf willen produceren. FTV is volgens Bloemberg trots dat het zo snel is gelukt om in België een contract te krijgen met een krantenuitgever. “Dat heeft in Nederland een stuk langer geduurd.” FTV levert onder meer beelden op de website van De Telegraaf. In België zijn er maandelijks inmiddels 30.000 impressies. “En dat terwijl we er net zijn begonnen,” vervolgt Bloemberg.

Volgens Bloemberg is de tijd nu rijp om ook in andere landen toe te slaan voor de zender die eerst als financiële zender (Finance Television) begon, maar zich later (min of meer gedwongen door het beroerde beursklimaat) meer en meer transformeerde tot een gewone nieuwszender. Behalve voor België zijn er inmiddels ook plannen voor Frankrijk en Duitsland. In die landen wordt inmiddels gesproken met een partij zoals Tiscali. Na België, Frankrijk en Duitsland zijn volgens Bloemberg ook de Zuid-Europese landen en Scandinavië aan de beurt. Bij FTV in Nederland werken inmiddels 25 mensen.

Behalve naar isp's en naar content op het mobieltje kijkt FTV ook naar de mogelijkheden van digitale tv. “Ik denk echter wel dat alle toekomstige leveranciers van digitale televisie nog eens krisch naar hun businessmodellen moeten kijken. Wel ben ik ervan overtuigd dat het gaat komen. Mij maakt het ook niet uit aan wie ik mijn beelden lever. Het is niet voor niets dat de mensen van Microsoft Mediacenter naar ons zijn toegekomen. Nee, ik denk dat digitale tv beslist nieuwe kansen biedt,” aldus Bloemberg.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond