Deel dit artikel
-

SNS past Amazon-model toe op beleggingssite

SNS Fundcoach, onderdeel van SNS Bank, heeft op haar beleggingssite een deel van het zogeheten 'Amazon-model' ingevoerd. De belegger die een beleggingsfonds selecteert, kan meteen zien in welke vijf andere fondsen het meest is belegd door andere beleggers, in combinatie met dit specifieke fonds. Het is volgens SNS voor het eerst dat het 'Amazon-model' wordt toegepast op online beleggen in Nederland.

Via de internetsite van SNS Fundcoach kan worden belegd in een groot aantal nationale en internationale beleggingsfondsen. Het is bekend dat door een goede spreiding van beleggingen doorgaans het beste resultaat wordt bereikt, aldus SNS Funcoach. Door het invoeren van het ‘Amazon-model' op de beleggingssite worden meer fondsen getoond aan de belegger, waardoor ze zelf kunnen besluiten om meer spreiding aan te brengen en hierdoor minder risico te lopen.

De vijf fondsen die in de kantlijn verschijnen, worden automatisch gegenereerd. Indien klanten van SNS Fundcoach het geraadpleegde fonds in portefeuille hebben, verschijnen één tot maximaal vijf fondsen die deze klanten óók in hun portefeuille hebben bij SNS Fundcoach. De getoonde fondsen zijn in aflopende volgorde gerangschikt naar het aantal klanten dat in het betreffende fonds belegt.

Volgens Jeroen Vetter, directeur van SNS Fundcoach, betekent de invoering van het ‘Amazon-model' een stap voorwaarts in de service richting zelfstandige particuliere beleggers. “Zelfstandige beleggers hebben behoefte aan meer houvast bij hun beleggingskeuzes. Op deze manier willen we bewustwording creëren bij de belegger om beleggingen meer te spreiden en de klant laten zien op welke wijze combinaties gemaakt kunnen worden op basis van wat andere klanten hebben aangekocht”, aldus Vetter.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel van Leeuwen

Deze nieuwe functie is aardig maar geen hoogstandje. De functie waarmee Amazon beroemd geworden is, het collaborative filtering, zou voor een bank/broker als volgt kunnen worden omgezet. "People like you" hebben op dit moment volgende effecten in portfolio en ze kopen en verkopen op het moment volgende effecten. De clustering van "people like you" kan goed via depots of watchlists worden afgebeeld. Ik heb deze functie in 1998 bij een grote Duitse bank/broker ingevoerd. De klanten gebruiken de functie graag en veel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond