Deel dit artikel
-

“Breedband groeimotor entertainmentindustrie”

Het viel al te beluisteren op verschillende bijeenkomsten, zoals onlangs nog die van Talpa, breedband wordt een belangrijke motor voor de verdere groei van de entertainment- en media-industrie. Dat wordt nog maar eens bevestigd door PricewaterhouseCoopers in een onlangs verschenen rapport.

“Online- en draadloze videospellen, de legale digitale distributie van muziek en de snelle van ringtones door het grote publiek en mobiele muziekdownloads gaan belangrijke onderdelen van de industrie vormen, en wereldwijd in alle regio’s aanzienlijke inkomsten genereren,” aldus PricewaterhouseCoopers in een onlangs verschenen rapport.

In het rapport PricewaterhouseCoopers Global Entertainment & Media Outlook: 2005-2009 staat onder meer dat de wereldwijde entertainment- en media-industrie naar verwachting met gemiddeld 7,3 procent per jaar groeit tot 1,8 biljoen dollar in 2009. Een groot deel van de totale wereldwijde bestedingsgroei komt voort uit nieuwe vormen van online bestedingen, met name veroorzaakt door de groei van breedbandtoegang inclusief de draadloze technologieën.

De totale inkomsten uit deze online bestedingsvormen zullen volgens prognoses van PricewaterhouseCoopers wereldwijd zeer sterk toenemen, van 11,4 miljard dollar in 2004 tot bijna 73 miljard dollar in 2009. Daarnaast zijn de opleving van de economie, de groei in reclame-uitingen in combinatie met de groeiende online distributie van muziek, films, boeken en videospellen een belangrijke stimulans voor de groei in de entertainment- en mediasector.

In 2004 was het Verenigd Koninkrijk met 74 miljard dollar de grootste entertainment- en mediamarkt in Europa, vóór Duitsland (62 miljard dollar) en Frankrijk (46 miljard dollar). Deze top-3 zal onveranderd blijven tot 2009, waarbij van de drie landen de Britse markt de snelste groei zal laten zien, met een gemiddelde groei van 5,9 procent. Nederland zien we terug op de zesde positie met een marktomvang van 15 miljard dollar.

“De Entertainment en Media industrie blijft keer op keer bewijzen dat zij zichzelf opnieuw kan uitvinden en nieuwe inkomstenstromen kan creëren door vernieuwende producten aan te bieden. Online- en draadloze videospellen, de legale digitale distributie van muziek en de snelle acceptatie door het publiek van ringtones en mobiele muziekdownloads zullen belangrijke onderdelen van de industrie gaan vormen, en in alle regio’s aanzienlijke inkomsten genereren,” zegt John Middelweerd van de Nederlandse vestiging van PricewaterhouseCoopers.

Volgens Middelweerd creëert breedbandtoegang nieuwe mogelijkheden en vergemakkelijkt het online reclame-uitingen (denk aan rijke internet applicaties) en online transacties. “Deze worden geholpen doordat entertainmentondernemingen in toenemende mate licenties afgeven aan digitale distributiediensten. Hierdoor zullen de negatieve gevolgen van illegaal kopiëren worden ingeperkt.”

Voorbeelden van diensten die door breedbandinternet in toenemende mate worden aangeboden zijn de online spellen en online filmverhuur. Online spellen zijn de snelst groeiende producten in de markt voor videospellen. Abonnementen voor online filmhuur zullen de markt voor de verhuur van video’s en dvd’s voor thuis stimuleren. Verder zijn Video-on-demand (‘VOD’) en satellietradio nieuwe, snelgroeiende bestedingsstromen die bijdragen aan de groei van de sector, aldus PriceWaterhouseCoopers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rogier

Tsjah… Is dit nieuws? "Breedband ondergang Telecomindustrie" was interessanter en waarschijnlijker geweest: van alle door PwC voorziene omzetstromen komer er bitter weinig terecht in de zakken van de KPN's en Versatel's van deze wereld. Alle hype rondom triple play ten spijt. We don't need yet another middle man…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond