Deel dit artikel
-

Adoptie contactloos betalen valt tegen

Onderzoekbureau Strategy Analytics is somber over de marktkansen van NFC, de chiptechnologie voor contactloos betalen. De adoptie van NFC gaat minder hard dan voorspeld.

Niet alleen worden er minder smartphones met NFC-technologie uitgerust dan verwacht, ook retailers zijn traag met het faciliteren van contactloze betalingen, experimenten als die in Leiden ten spijt.

Strategy Analytics verwacht tegen 2017 115 miljoen gebruikers van NFC-toestellen, die samen ruim 48 miljard dollar op jaarbasis zullen besteden. Vergeleken met de mondiale retailomzet is dat erg weinig.

Het aantal NFC-betaaldiensten wil ook nog maar niet groeien. Veel aanbieders wachten ermee tot eind 2013 of begin 2014. Er zijn wel uitzonderingen. China Mobile zet vrij agressief zijn mobiele portemonnee in de markt. De strategische samenwerking tussen Samsung en betaalbedrijf Visa, aangekondigd in februari, heeft nog niets concreets opgeleverd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Z.Eur

In Azie en met name in Japan zetten banken zwaar in op NFC betaalmiddelen. Telefoons worden hier echter amper meer gebruikt voor ontactloos betalen maar contactloos betalen zit vrijwel standaard ingebakken op elke betaalpas van de commerciele banken en alle Japanse ov-chip kaarten.
Dan loont het ook voor de middenstand om te investeren in zulke betaalmogelijkheden.

Pelle Neksor

@Z.Eur en wat is precies de meerwaarde voor de retailer? Er is toch geen betaalprobleem op te lossen? PIN werkt prima… m.i. gaat (contactdoos) mobiel betalen alleen succesvol worden als het wat oplost / waarde toevoegt voor de ondernemer en voor de consument… alleen maar terminals neerzetten voegt niet zoveel toe. Hooguit voor omgevingen waar snelheid een must is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond