Deel dit artikel
-

Adyen rolt mobiel betaalsysteem uit naar fysieke retail

Adyen begint de uitrol van een mobiel betaalsysteem om zijn positie in de fysieke retailwereld te versterken. Daarbij komt het partijen tegen als Payleven, iZettle en SumUp.

Het verschil tussen die startende internetbedrijven en Adyen is in ieder geval vijf jaar ervaring met e-commerce en een inmiddels internationaal netwerk van grote klanten.

Het mobiele POS-systeem (point of sale) kent twee verschijningsvormen. De eerste is een apparaatje om mee te pinnen en chippen dat via Bluetooth met een telefoon of tablet is verbonden. De tweede is een API waarmee grote winkelbedrijven een betaalfunctie in hun eigen apps kunnen verwerken voor personeel op de winkelvloer.

Eén scenario van ‘tablet assisted sales’ wordt nu getest bij de Bijenkorf. Algemeen directeur Pieter van der Does: “De aankoopbeleving is, zeker bij duurdere items, heel anders wanneer een medewerker je persoonlijk uitleg geeft en hij het direct aan je kan verkopen. Die klant hoeft dan niet meer in de rij voor de kassa te gaan staan.”

“Er is enorme potentie op lange termijn bij grote bedrijven. Alle retailers uiten de behoefte om betalingen in hun winkels anders te kunnen afhandelen. Daar komt bij dat multichannel retailing hard groeit. Dan moet je een betaaloplossing kunnen bieden die in die veranderende behoefte kan voorzien. Betalen in winkels en webshops was tot nu een gescheiden traject. Die laten we nu overlappen.”

Van der Does richt zich met zijn nieuwe systeem vooral op de grote klanten als Hunkemöller, Fonq, Groupon, Benneton, Vodafone en Scotch & Soda. “We kijken ook naar micro merchants”, het segment waar Payleven in Nederland actief in is “maar die gaan we bedienen met whitelabeloplossingen en partnerships.”

De prijs voor de hardware bedraagt eenmalig 99 euro en tien euro per maand plus een commissie per transactie. Bij pinnen is dat ongeveer dertien cent bij creditcard 1,4 procent.

Deze nieuwe vorm van mobiel betalen, waarbij de transacties door internetpartijen met eigen software en hardware worden afgehandeld, vindt zijn oorsprong in het noorden van Europa. Daar is de interesse onder retailers dan ook het grootst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond