Deel dit artikel
-

Analyse: Gaat Apple de tv-markt opschudden?

De Duitse fabrikant van design televisies Loewe ontkent dat er onderhandelingen gaande zijn met Apple, maar dat Apple dit jaar met een eigen televisie komt staat vast.

Dat Apple zijn oog zou hebben laten vallen op Loewe zou niet eens een complete verrassing zijn. Beide bedrijven werkten al samen. Bovendien heeft topontwerper Sir Jonathan Ive van Apple een voorliefde voor Duits minimalistisch design. Hij is een groot bewonderaar van Braun, de fabrikant van scheerapparaten.

Apple is al geruime tijd bezig met televisie. Al in 2007 werd de eerste versie van Apple TV gelanceerd, een klein kastje dat op een HDTV moet worden aangesloten, en toegang biedt tot onlinediensten als Netflix, YouTube, NBA TV en MLB.tv. Apple TV heeft een marktaandeel van 32 procent in de markt voor externe connected-tv apparaten, maar de verkopen zijn over het algemeen zeer bescheiden. Het aanbod is beperkt en pas sinds kort ondersteunt Apple TV ook echte 1080p HDTV.

Steve Jobs werkte de afgelopen jaren echter aan een volwaardige televisie die naar verluidt nog dit jaar moet verschijnen. Onduidelijk is of Loewe daarin nog een rol moet gaan spelen. Volgens fabrikant Foxconn begint de productie zeer binnenkort.

Voor Apple wordt het echter moeilijk om de overvolle tv-markt te betreden. De wereld top 5 van tv-fabrikanten is al jaren onveranderd: Samsung (26 procent) beheerst de markt, op enige afstand gevolgd door LG (13,4), Sony (9,8), Panasonic (6.9) en Sharp (5,9). Sony heeft al laten doorschemeren zich minder op televisie te willen richten.

Op de toestellen wordt amper verdiend. De grote fabrikanten, waaronder vrijdag Panasonic, melden recordverliezen. Ook dit jaar zullen de verkopen van televisies – de Olympische Spelen ten spijt – nauwelijks stijgen, zo is de verwachting van marktvorser DisplaySearch. In West-Europa en Japan zullen de verkopen met 11 procent dalen, een lichte groei van 8 procent wordt verwacht in opkomende markten.

LCD-schermen vormen de meerderheid van de verkopen, ten koste van plasma en de klassieke beeldbuis. De heilige graal moet OLED-televisie worden. Samsung en LG schijnen de productie van deze superdunne schermen te willen versnellen, al zullen deze toestellen in het begin fors duur zijn: ten minste 7.000 euro.

Apple zal het niet moeten hebben van innovaties als spraakherkenning, die duiken ook in andere toestellen op. De grote kracht zit hem in de software. Vrijwel alle fabrikanten worstelen nog met eigen standaarden voor televisie-apps, terwijl Apple reeds een standaard heeft met iOS. Ook het huidige Apple TV is daarop reeds gebaseerd. Hierdoor wordt de koppeling met iPhones en iPads makkelijker.

Daarnaast kan het aanbod van iTunes nu eindelijk serieus worden uitgebreid. Onderhandelingen met Hollywood over streaming diensten zouden reeds begonnen zijn. Zo wordt gepraat met EPIX, een gezamenlijk tv-kanaal van Lions Gate Entertainment, MGM en Paramount Pictures.

Hier zit mogelijk ook het verdienmodel voor Apple, want op de hardware zal maar weinig verdiend kunnen worden. Loewe vraagt op dit moment 2.500 euro voor een 40-inch televisie, met die prijzen wordt het lastig om met marktleider Samsung te concurreren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

“Voor Apple wordt het echter moeilijk om de overvolle tv-markt te betreden” ??? Dat was wellicht ook zo toen Apple de iPhone introduceerde en heerser Nokia neerkeek op Apple. We weten inmiddels beter. Consumenten zijn bereid om voor goed vermarkte innovatie te betalen. Apple heeft inmiddels op dat vlak een behoorlijk track record. Ook hier kan een nieuw verdienmodel de basis van succes worden. Waar Apple kiest voor eigen hardware, zal Google met Google TV inzetten op een breed scala aan fabrikanten. TV kijken wordt eindelijk weer leuk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond