Deel dit artikel
-

‘Apples iRadio gefinancierd door reclame’

Apple gaat zijn nieuwe muziekdienst iRadio grotendeels financieren via gerichte audioreclame. Dat meldt AdAge. Het bedrijf zal de dienst waarschijnlijk maandag op haar ontwikkelaarsconferentie aankondigen.

iRadio wordt een dienst vergelijkbaar met het in Europa niet meer toegankelijke Pandora. Nadat de gebruiker zijn voorkeuren heeft aangegeven selecteert de dienst andere muziek in dezelfde stijl. De dienst leert verder van beoordelingen van nummers.

Apple kiest daarmee een andere aanpak dan online muziekdiensten als Deezer, Spotify en het deze week in de Benelux gelanceerde Napster, waarbij gebruikers via zoekschermen muziek of artiesten kunnen selecteren.

De dienst van Apple zit al een tijd in de pijplijn, maar het bedrijf zou moeite hebben gehad om platenmaatschappijen over te halen. Twee majors Universal Music en Warner zouden inmiddels akkoord zijn gegaan, maar Sony zou nog niet zover zijn. Volgens de New York Times zijn andere muziekpartners onder druk gezet om haast te maken met contracten.

Het lijkt er in elk geval sterk op dat Apple de dienst, mogelijk als onderdeel van iTunes, gratis wil aanbieden. Voor de advertentieverkoop zou het reeds bestaande iAd-programma voor iOS worden ingezet. Pandora draait dit jaar 372 miljoen dollar omzet. De eCPM voor audio ligt sowieso hoger dan voor displayadvertenties.

Volgens AdAge kunnen luisteraars nummers die zij horen via iTunes meteen ook kopen om later terug te luisteren. Analisten van BTIG Research verwachten dat Apple ook concertkaarten gaat aanbieden.

Onduidelijk is of iRadio meteen al wereldwijd beschikbaar zal zijn. In de VS krijgt Pandora er in elk geval een geduchte concurrent bij.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond