Deel dit artikel
-

Artikelenplatform eLinea maakt doorstart

Het onafhankelijke artikelenplatform eLinea stopt er voorlopig mee. Er waren te weinig betalende abonnees. Op 1 januari gaat de site op zwart. eLinea 2.0 zit echter in de pijplijn.

eLinea moest een platform worden waar de lezer zelf kon bepalen op welke artikelen hij een abonnement nam. In plaats van zich te abonneren op krant of tijdschrift, kon men voor specifieke informatiekanalen, bijvoorbeeld economie. De uitgever kreeg 70 procent van de inkomsten.

“Met eLinea wilden we uitgevers een gezond businessmodel bieden zonder dat ze daar zelf geld in hoefden te investeren”, schrijft oprichter Wiebe de Jager. Het initiatief werd enthousiast ontvangen en zelfs tot tweemaal toe een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Nog deze zomer werd 128.000 euro toegekend.

In februari 2011 ging eLinea live, met toen ruim dertig deelnemende uitgevers, waaronder NRC, Elsevier en columnisten als Lydia Rood, Dolf Jansen en later Bert Brussen. Toch was het aanbod te beperkt en waren er te weinig betalende abonnees. Een strategische partner werd niet gevonden.

“Wat wil je ook, op internet is nieuws immers ‘gratis’”, schrijft De Jager. “En ook op het gebied van opinie en achtergronden kom je (op internet) ruim aan je trekken. Dat neemt niet weg dat de meeste lezers beseffen dat journalisten, redactieteams en columnisten toch betaald moeten worden voor hun inspanningen. Mensen willen wel betalen voor content, als de kwaliteit goed is en de aankoop ervan gebruiksvriendelijk werkt.”

Het vervolg op eLinea zit in de pijplijn, aldus De Jager. Abonnees krijgen straks voor een vast maandbedrag direct toegang tot de artikelen van àlle deelnemende uitgevers. Daarmee wordt eLinea dus eigenlijk een soort Lexis-Nexis. “Wij gaan ons meer op consumenten richten. Ik vergelijk ons liever met Spotify. Daar haal je ook muziek zonder dat het ertoe doet waar het vandaan komt, met artikelen gaan het net zo”, zegt De Jager tegen Emerce. En er komen veel meer filtermogelijkheden, onder andere op basis van je leesgedrag en aanbevelingen uit je sociale netwerk.

Wel erkent hij dat veel uitgevers nogal de neiging hebben om content eerst gratis aan te bieden alvorens het in hun archief op te nemen.  “Het is ook nogal wat voor uitgevers, om je content op te knippen en zonder volledige controle over de vormgeving te laten distribueren: dat vraagt om besluitvorming op strategisch niveau waar nog niet iedereen aan toe is. “

Deel dit bericht

6 Reacties

Wat denkt u

knap dat je met zulke subsidies (EUR 128.000) dan pas beseft dat nieuws ‘gratis’ op internet verkrijgbaar is. Waarom ben je dit platform dan begonnen. Ben benieuwd wat de heer de Jager met de ontwikkelde techniek gaat doen betaald door het stimuleringsfonds voor de pers. Wie weet dat?

Wiebe de Jager

Bij eLinea ging het juist niet om het betaald aanbieden van het nieuws dat je overal op internet kunt vinden. Als je het bericht goed leest dan zie je dat het gaat om kwaliteitsjournalistiek, achtergronden, verhalen, en columns: uniek materiaal dat je juist (nog) niet online kunt vinden. Verder is het platform voor het overgrote deel ontwikkeld met geld van particuliere investeerders. En zoals gezegd, de opgedane kennis en ontwikkelde techniek zal ingezet worden bij de ontwikkeling van het vervolg op eLinea.

Wat denkt u

Als ik je reactie goed lees en het overgrote deel door particuliere is geinvesteerd (dus 75%+) dan is er meer dan EUR 500.000,- aan dit project uitgegeven. Techniek en design mag niet meer dan EUR 50.000 hebben gekost. Waar is dan meer dan EUR 450.000 aan uitgegeven?

Bruno K

Beste ‘Wat denkt u’. Als jij voor 50.000 euro een platform als eLinea kan bedenken, laten uitwerken en vermarkten, zou ik graag je contactgegevens hebben. Dan geef ik je 50.000 euro en mag je me meteen zo’n platform beginnen opzetten en in de markt zetten.

Wat denkt u

Beste Bruno, een idee is niks waard en hetgeen Alinea wilde bestond al in andere landen dus dat is gratis. Het bouwen van de techniek en de design kan je bij meerdere bedrijven navragen en zal niet meer dan EUR 50.000 kosten, mochten zij het niet kunnen voor dat bedrag dan mag je mij zeker mailen. Dan komt vermarkten, daarvan zeg ik niet dat het in die EUR 50.000 zit. Maar laten we afwachten wat de heer de Jager zal vertellen of waar de kosten inzitten.

Wat denkt u

En Bruno, al een bedrijf gevonden dat het voor dat bedrag zou kunnen? Anders maken wij het graag voor je. Helaas nog niks vernomen van Wiebe de Jager over mijn vraag over de kostenopbouw van elinea.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond