Deel dit artikel
-

DDMA en IAB kritisch op voorstel nieuwe cookiewet

Europa wil de opt-in voor het plaatsen van cookies via de browserinstellingen gaan regelen, niet meer via pop-ups op websites. De DDMA en het IAB in Europa en Nederland vinden dat niemand daarbij gebaat is.

“Goed dat de Europese Commissie eindelijk onderkent hoe belangrijk reclame-inkomsten zijn om gratis content te financieren, maar de verordening zal onmiskenbaar schade toebrengen”, aldus Townsend Feehan, de CEO van IAB Europe in een reactie.

Feehan reageert op het voorstel van de Europese Commissie, dat nu naar de Raad en het Parlement gaat, om de cookiewall van websites te laten verdwijnen. Het toestemmingsproces moet via de browserinstellingen gaan plaatsvinden. Een laag dieper, onzichtbaarder. Standaard opt-in, dus zonder dat personalisatie en tracking zijn geactiveerd. Daar is niet iedereen even blij mee.

Directeur Jeroen Verkroost van IAB Nederland liet zich eerder al in vergelijkbaar scherpe bewoording uit. Hij signaleert dat het huidige advertentiebeleid rondom cookieplaatsing niet werkt. Internetgebruikers willen helemaal niet steeds goedkeuring moeten geven om een cookie te plaatsen. Bovendien kan de overheid de wet die hiertoe verplicht niet handhaven. “Tijd voor een duurzaam advertentiebeleid”, roept hij op. Maar het voorstel dat gisteren uit Brussel kwam voldoet daar niet aan in zijn optiek.

Het via de browserinstellingen regelen van cookieplaatsingen is volgens Verkroost een slechte zaak. “Niet alleen voor adverteerders en uitgeverijen, maar ook voor internetgebruikers. Want doordat browsers standaard trackingcookies van derde partijen gaan blokkeren, is het bedrijfsleven veel minder goed in staat om consumentgericht te adverteren. Het gevolg? De inkomsten van uitgevers zullen dalen. En internetgebruikers zullen niet minder vaak advertenties zien, maar wel veel vaker irrelevante en irritante reclame.”

De DDMA reageert desgevraagd met: “De Europese Commissie wil twee dingen bereiken met dit nieuwe wetsvoorstel: betere bescherming van de consument en stimuleren van digitale innovatie. De vraag is of de consument er echt beter van wordt, terwijl het bedrijfsleven wordt opgezadeld met hoge kosten en weer nieuwe regels. Als consumenten cookies weigeren, komt er minder kwalitatieve ‘gratis’ content beschikbaar online en daar wordt niemand beter van. En uiteraard is er het gemis aan advertentie-inkomsten. Daarnaast wordt het voor nieuwe spelers steeds moeilijker de markt te betreden, wat innovatie blokkeert.”

Foto: Brandon Grasley (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Roel

Als deze wet het einde betekend van die afschuwelijk irritante autoplay slider advertenties die op deze site worden gebruikt, die midden in de content die ik aan het lezen alles omlaag duwen, dan zie ik er alleen maar voordelen van.

Mark

Wij van WC eend …
Weg met die trackende cookies. Terug naar hoe het was. Een site over boten heeft advertenties met boot spullen. Een marketing site banners met marketing boeken etc etc. Dat uitgevers minder verdienen boeit mij niet, het gaat mij om mijn privacy. Als ik eens op amazon een product bekijk, staat vervolgens op elke site een advertentie van amazon met dat product, en dat haat ik.

brrrr

Lang leven de onozelle!
Kruip terug in je zeepbel van je eigen ongefundeerd gelijk en stuk erin.

@ROEL; Nee die wet gaat niet over of je reclame ziet op een site, dat blijf je zien. Maar als dit je zo mateloos irriteert, fuck off van het internet of in elk geval van deze site en ga tegen je televisie zeiken.

@MARK: Haat jezelf en doe er iets mee, namelijk ga nooit meer naar Amazon. Sla degene die je daartoe verplicht op zijn snuit. Begin een politieke partij (je IQ lijkt daar laag genoeg voor) die als enig doel heeft website te verplichten wat voor reclame ze op moeten nemen.

En ik maar denken dat Trump onnozel is! Roel en Mark for president, zo komen we er wel……

Mark

God, je vind jezelf wel echt geweldig zeg.
Je bent een pubertje met een adsense blogje oid ?

bert

Goede zaak. Nu zie je vaak als je eigen cookieinstellingen kiest niks meer. Een browserinstelling zal de arrogantie van uitgevers terugdringen (sonoma sbs, rtl etc). En die paar niet relevante advertenties zijn altijd minder irritant dan de cookiewall. Ook wordt het lastiger over meerdere sites te volgen. Hoop wel dat legacy browsers ook als volg-me-niet beschouwd moeten worden.

Jean-Paul

Zorg als online platform gewoon dat je relevant bent en blijft, zodat je mensen naar je toe haalt en verleidt om iets van waarde – data en/of geld – te geven. Advertenties worden algemeen nu eenmaal steeds irritanter om het wegebbende effect te compenseren. Gerichte advertenties zijn volgens mij alleen echt relevant als iemand online volledig open is wat betreft cookies en tracking, anders mist de verzamelaar van big data simpelweg offline data, bv. getoonde interesse(s) en gedane aankopen, en krijg je gaten in de profielopbouw. Hoeveel mensen klagen er wel niet dat ze nog steeds advertenties van schoenen zien die ze inmiddels al lang hebben gekocht? Steeds meer naar mijn gevoel

Samuel

Is het probleem niet met dit voorstel dat het in werkelijkheid niks verandert?

In plaats van een cookiemelding op de publisherwebsite, krijg je nu een venster met het verzoek je browserinstellingen aan te passen..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond