Deel dit artikel
-

Europees voorstel verwijdert irritante cookieschermen

De Europese Commissie doet een voorstel om de opt-in voor de reclame- en trackingcookies niet meer met een pop-up te regelen maar via de browserinstellingen. Dat zou opt-in moeten worden, dus standaard geeft de browser dan geen gebruikersgegevens door.

“Dit is privacy by design en internetgebruikers hoeven niet meer tot vervelens toe aan websites toestemming te geven om cookies te mogen plaatsen”. Dat doen ze één keer in de instellingen van hun browser, die het daarna verder voor altijd voor hen afhandelt. “Tegelijkertijd verbetert de gebruikerservaring omdat men niet iedere keer weer toestemming hoeft te geven om een site goed te laten functioneren”, aldus eurocommissaris Andrus Ansip over zijn voorstel.

Wanneer consumenten via de browser geen toestemming meer geven om hun persoonlijke gegevens uit te lezen, kunnen uitgevers hen enkel generieke advertenties tonen.

De regelgeving gaat verder dan alleen het reguleren van cookies. Uit een consultatie van tienduizenden Europese burgers werd pas geleden al duidelijk dat zij het liefst ál hun gesprekken, chats en andere communicatie willen versleutelen tegen meeluisteraars. Dat wordt binnen het voorstel standaard.

Content en metadata die uit communicatie voortvloeien moeten in de toekomst worden geanonimiseerd of, als de dienstenleverancier geen opt-in heeft, zelfs worden weggegooid. Enkel functionele data, nodig voor bijvoorbeeld facturering, moet worden opgeslagen.

De Commissie laat er geen twijfel over bestaan welke partijen content en metadata moeten gaan versleutelen. “De nieuwe privacyregels gelden nu ook voor de nieuwe leveranciers van communicatiediensten, partijen zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage en Viber.”

Ansips voorstel gaat nu naar de Europese Raad (ministers) en het Parlement. Hij hoopt dat zij ernaar handelen om de regels voor uiterlijk 25 mei 2018 mee te nemen in de nieuwe General Data Protection Regulation.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jim Derringer

WEG MET COOKIES! ZE ZIJN EEN INBREUK OP DE PRIVACY. HET KAN ALLEMAAL BEST ZONDER! MAAR DIE SUFFE POLITICI SNAPPEN ER GEEN SNARS VAN. VANDAAR DIT ZWALKENDE BELEID. BESCHAMEND!

Erwin Boogert

Nou, het ligt eigenlijk iets genuanceerder dan dat. Politici hebben iig niets met het bestaan van cookies te maken. Die zijn er al sinds 1994/1995. Punt van discussie nu is de wijze waarop en het doel waarvoor ze worden ingezet: het opbouwen van gebruikersprofielen om persoonsgericht te kunnen adverteren. Europese privacyregels willen dat burgers er altijd nadrukkelijk voor kiezen om hun data te laten verzamelen en verwerken (opt-in, versus opt-out (deelnemen tot je je uitschrijft)). Dat geldt dus ook voor die ‘reclamecookies’.

Dennis

Cookies zijn beter dan het alternatief.

We weten dat de politiek ontzettend weinig snapt van hoe het online (advertising) landschap werkt. Persoonlijk vind ik het ook erg belangrijk dat er beter op de privacy/ veiligheid van consumenten wordt gelet. Echter heb ik geen enkel probleem met cookies. Dat is een systeem waarbij de consument juist nog zelf in controle is. Cookies zijn makkelijk te wissen of te omzeilen met een privacy modus.

Dit soort beleid speelt alleen de grote Amerikaanse partijen in de kaart. Google en FB hebben zoveel login data dat ze helemaal geen cookies nodig hebben. De verliezers hiervan zullen juist de innovatieve partijen zijn die een vuist proberen te maken tegen deze partijen…

Erwin Boogert

Ben wel benieuwd, Dennis, hoe bedrijven als Facebook en Google zouden omgaan met het verplicht wissen van content en metadata uit communicatie en het versleutelen van berichtenverkeer. Dat zorgt er standaard (want opt-in) voor dat berichten niet gelezen geanalyseerd kunnen worden. De AI- en reclamesystemen van die bedrijven hebben dan geen materiaal om hun werk te doen Tenzij encryptie enkel in transit en niet end-to-end is, maar dat was bij bijv. Google Allo (herinnert u zich deze nog-og-og-og-og) niet default het geval https://www.eff.org/nl/deeplinks/2016/09/googles-allo-sends-wrong-message-about-encryption .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond