Deel dit artikel
-

DDMA publiceert handleiding Cookiewet

Branchevereniging voor dialoogmarketing DDMA publiceert vandaag een uitgebreide handleiding Cookiewet die ook door niet-leden kan worden ingezien. In de handleiding wordt een vertaalslag gemaakt van de juridische materie naar de Nederlandse beroepspraktijk.

“Gezien de grote onduidelijkheid in de sector hebben wij er voor gekozen de handleiding voor iedereen beschikbaar te stellen. Want door actief bij te dragen aan transparantie in dialoogmarketing, kan DDMA maximaal inzetten op gebalanceerde wetgeving”, zegt Diana Janssen, directeur DDMA, in een toelichting.

Aanleiding voor het opstellen van de Cookiewet-handleiding zijn de vele vragen die DDMA de afgelopen weken van haar 275 leden ontving. Hoe groot de onduidelijkheid onder het Nederlandse bedrijfsleven is, bleek ook tijdens ‘Het grote cookiedebat’ dat DDMA afgelopen woensdag 30 mei organiseerde.

Aan de hand van diverse voorbeelden en een stappenplan wordt de lezer geïnformeerd over de wijzigingen die respectievelijk begin juni en per 1 januari 2013 in de bedrijfsvoering moeten zijn aangepast.

DDMA werkt samen met de andere partners van een zogenoemde ‘cookiecoalitie’ om een werkbare implementatie van de toestemmingsvereiste voor cookies te realiseren, die recht doet aan het gebruiksgemak van internet.

De nieuwe regeling gaat in op het moment dat vrijwel geen Nederlandse site ook maar iets heeft geregeld. Toezichthouder OPTA publiceerde aan de vooravond van de nieuwe regeling slechts een bericht over een meldpunt voor aanbieders van openbare telecomnetwerken -en diensten, waar verplicht privacyincidenten en storingen gemeld moeten worden.

De handleiding is hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Groot

Zoals van Jitty Doodewaard gewend een helder stuk in deze troebele materie, ware het niet dat nog de meeste duidelijkheid is gegeven door kamerleden tijdens het debat, niet door de wettekst zelf. Vooral als het over je eigen site gaat. Behalve winkelmandjes, login en lettergrootte is het volkomen vaag wat nou wel en niet zonder zo’n klierige popup mag. Want wie gaat er nou voor z’n lol een popup over z’n site heen gooien om toestemming te vragen, zoals de DDMA voorstelt. En welke burger is gebaat bij al die popupjes? Je irriteert 99% van de mensen met iets wat ze niks kan schelen. Ondertussen komen juridische afdelingen van bedrijven in beweging en eisen compliancy, want dat is hun taak, maar compliancy aan iets dat ultravaag is en volkomen strijdig met de belangen van de klanten. Ik hoop binnenkort door een onderhoud met IT juristen meer te leren over wat nou wel en niet mag, want het grijze gebied is enorm.

koningwoning

VVD & PVV houden zich tot nu toe niet eens zelf aan hun cookiewet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond