Deel dit artikel
-

Eccky vanaf zomer internationaal

Vanaf deze zomer is een Engelstalige variant van Eccky beschikbaar. Media Republic onderzoekt momenteel hoe ze de virtuele baby in Amerika, Engeland en Australië in de markt kan zetten. Eccky haalde in Nederland vorig jaar een omzet van zo’n 750.000 euro.

De Engelstalige versie van het virtuele baby opvoedspel is gereed, zegt Yme Bosma, die bij Eccky full time bezig is met de internationalisering. De internationale versie van het online virtuele spel zal wat betreft opzet niet veel verschillen van de Nederlandse. Voor elk land bekijkt het bedrijf wel wat de meest gebruikelijke en praktische betaalmethode is.

In Nederland is het opvoeden van een Eccky sinds vorig jaar september gratis. Daarvoor kostte het maken van een Eccky anderhalf euro. "In de Verenigde Staten zal het spel in het begin waarschijnlijk betaald zijn," vertelt Bosma. In Amerika zijn volgens hem mensen meer gewend om te betalen voor premium games. Daarnaast wil Eccky ‘klein beginnen' in de buitenlandse markten, zegt Bosma. "We willen eerst kijken hoe het concept valt."

Omzet van 750.000 euro
Op dit moment heeft Eccky maandelijks zo'n 100.000 unieke gebruikers, zegt Warman, commercieel verantwoordelijke voor Eccky. Volgens hem doet de online game het commercieel ook goed. "Mensen denken wel eens dat Eccky een bodemloze put is, maar dat blijkt niet als je naar de cijfers kijkt." Vorig jaar draaide Eccky een omzet van rond de 750.000 euro, aldus Warman. De commerciële lancering vond plaats in maart.

Warman wijst er op dat Eccky de laatste drie maanden van 2006 winst draaide. Althans, éxclusief investeringskosten. En die waren aanzienlijk vorig jaar. Warman: "We hebben in ieder geval bewezen dat het een winstgevend concept kan zijn." Hij geeft toe dat investeringen altijd nodig blijven. "Maar niet in de huidige mate." Ongeveer 85 procent van de omzet is afkomstig uit advertenties, 5 procent uit merchandise en 10 uit de verkoop van Eccky's en credits.

De conversie van advertenties in de Eccky-omgeving liggen hoog, zegt Warman. Namelijk tussen de 8 en 25 procent. Een bewijs volgens hem dat in-game advertising erg goed werkt.

‘Eccky is een blijvertje'
Eccky is geen tijdelijk verschijnsel, meent Warman. "Ik denk dat er genoeg platforms zijn die hebben bewezen meerdere jaren goed te kunnen blijven lopen. Een voorbeeld is het Habbo Hotel. Zulke concepten hebben misschien wel een langere levensduur dan community sites." Hij benadrukt dat je een concept als Eccky wel moeten blijven aanpassen en vernieuwen.

Op dit moment werken er zo'n 20 mensen bij Eccky. Edgar Kiwiet, oud-CEO van Agency.com Benelux, is vijf maanden geleden aangetrokken als Managing Director Eccky.

 

Deel dit bericht

9 Reacties

DJ

Met 20 man 800K ton winst maken? Ik geloof er niets van.

Egas

100K unique visitors in Nederland na zo ontzettend veel marketing (Doritos etc.) vind ik geen fraai resultaat. Volgens mij moet Media Republic ooit gaan toegeven dat dit niet het winning concept is waar men op had gehoopt…

Peter

800k ton winst (=800 miljoen euro) zou inderdaad mooi zijn. Omzet gaat het hier over. Niet marge. Helaas ;-). Na de Doritos actie, in de periode dat Eccky betaald was, is geen actieve marketing richting jongeren verricht. Toch groeien we gestaag (dec. 2006 > 100.000 unieke jongeren). Samen met de hoge conversies (8-25%) zijn de resultaten voor de "adverteerders" goed, want die blijven.

Jurrie

Het is natuurlijk altijd gemakkelijker om een resultaat van andermands inspanningen te beoordelen en/of te bekritiseren dan zelf een concept uit te werken en te realiseren. Ik vind dan ook dat MR complimenten verdiend voor hun inspanningen voor Ecky. Wat ik wel denk dat hen parten speelt is het vertrekken vanuit het advertising model. Het hele product ademt advertising en ' marketing opportunities' uit (wat voor de consumer geen aanlokkelijke gedachte is) waardoor ik denk dat veel mensen het laten liggen of gewoon ' even proberen' om het daarna erbij te laten. de crux zal hem zitten in het vinden van een juist model dat vanuit de gebruiker vertrekt en de adverteerder op het tweede plan zal moeten zetten. en of 100k veel of weinig is dat hangt af van hoeveel ze spenderen denk ik… ik ben erg benieuwd wat het internationaal gaat doen,ik wens ze veel succes.

Vincent Heidinga

"de crux zal hem zitten in het vinden van een juist model dat vanuit de gebruiker vertrekt en de adverteerder op het tweede plan zal moeten zetten." Helemaal met je eens Jurrie!

Yuri van Geest

Ik deel de mening van Jurrie. En de adverteerdersdata zijn indrukwekkend.  Het is geweldig dat er in Nederland baanbrekende concepten worden gerealiseerd. We hebben innovatie en visie keihard nodig. Hetzelfde geldt voor De Waag, ook goed werk met GeoWeb, AR en locative media.  Eccky zal internationaal naar mijn idee nog meer aan kunnen slaan. Zie de successen van Neopets e.d. Eccky heeft duidelijke USPs en de kinderziektes zijn er nu uit. De content is scherper, de interface makkelijker. Internationalisering betekent naar mijn idee echter niet alleen betaalmethodes customizen maar ook content, tone of voice, de mate van commercie, de complexiteit van het spel (light versies pushen, extended versies pas later introduceren?), de partners e.d. De lokalisatie naar culturele gebruiken is een belangrijk aandachtspunt. Misschien is het een idee om een usability studie te doen zoals bij Vals Plat in Amsterdam (eye tracking studie) ? Zakelijk gezien ben ik hier buitengewoon tevreden over. Gedrag meten is waardevoller dan meningen of attitudes.  En de laatste Eccky innovaties zijn steengoed (zoals de bioscoop). Ga zo door !

anoniem

Wat een slecht verhaal zeg. Er wordt een omzet genoemd, er wordt gesproken over winst maar dat is dan zonder de investering.Gelukkig blijven dingen op internet goed bewaard, zo ook dit berichtje. Eccky gaat nooit wat worden. Het is een bodemloze put en dat zal op den duur blijken. Emerce archiveert dit hopelijk goed dan kunnen we er ooit nog eens naar terug kijken.

Peter

Goed om te zien dat er evenwicht in de reacties is. 🙂 Blijkbaar ben jij (Anoniem) zelf geen investeerder want voor hen is het erg goed nieuws dat een concept zichzelf op dagelijkse basis meer dan kan bedruipen inclusief de kosten voor lokale doorontwikkeling. Zeker als je weet dat Nederland relatief klein is en de kosten verre van lineair oplopen met de grootte van een land, bereik en potentiele inkomsten. Het blijft ondernemen en we zullen alles uit het kastje moeten blijven halen om het tegendeel van jouw mening te bewijzen. Over een paar jaar zien we wie ons gezamenlijke biertje mag betalen. 🙂

Gert-Jan

Eccky presteert goed, en mooier nog, en heeft enorme internationele potentie want: 1. Advertentie omzet per actieve gebruiker (hier gedefinieerd als unique visitors in een maand) is ronduit goed te noemen: -Myspace weet jaarlijks $2.17 aan inkomsten per gebruiker te genereren.-Neopets 'doet' volgends eigen schattingen ergens tussen de $2-$3 per gebruiker Jullie zitten op EUR 750k / 100k = EUR 7.5  Inderdaad een fantastische conversie. 2. Fixed cost model: Kosten zijn relatief fixed.  3. Cashflow positief De wereld ligt aan julie voeten…   

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond