Deel dit artikel
-

Europa zoekt werkbaar compromis voor cookiewet

Pseudo-anonieme data is het nieuwe toverwoord in de online advertentiewereld: cookies die niet tot de persoon herleidbaar zijn, maar wel interesseprofielen samenstellen. Europarlementariër Seán Kelly predikt in Brussel het evangelie en vertelt Emerce waarom.

Kelly was vrijdag een van de sprekers op het jaarlijkse congres van IAB-Europa. Hij legde kort uit dat en hoe hij zich hard maakt voor de Europese online industrie. Een van zijn missies is een correctie op de cookiewet door te voeren. Het voorwerk daarvoor vindt plaats in de parlementscommissie Industry, Research & Energy. Dat moet er uiteindelijk in resulteren dat de zogeheten pseudo-anonimisering in een richtlijn komt en daarmee later in nationale wetgeving. Heleen van Oord lobbyde onlangs voor hetzelfde doel bij Eurocommissaris Neelie Kroes.

Pseudo-anonieme data, wat verstaat u daar onder?
“Dat is het verzamelen van gegevens via cookies op een manier die het midden houdt tussen anonieme en direct identificeerbaar. Je rekent de verzamelde profielgegevens niet toe aan een persoon. Bedrijven dit soort informatie gebruiken om reclame te maken richting mensen met bepaalde interesseprofielen. De data zijn niet aan een persoon maar aan een activiteit gekoppeld. De persoon in sich is niet interessant, alleen zijn profiel. De consument kan op de uitingen ingaan of er van afzien.”

Waarom is het nodig?
“Het is voor bedrijven ondoenlijk om bij het verzamelen van profielinformatie daar iedere keer toestemming voor te vragen. De praktijk is dat de meeste consumenten de verzoeken om expliciete toestemming voor datacollectie niet eens zullen zien. En dus zullen ze geen toestemming geven. Bedrijven kunnen vervolgens niet adverteren, wat schadelijk is voor de onderneming. Het voorstel tot opname van pseudo-anonimisering haalt de eis voor expliciete toestemming bij datacollectie voor targeting weg.”

Hoe ontvangt het Europees Parlement dit concept?
“Het sentiment in de parlementscommissie is tot dusver positief. Dat komt ook omdat ik heb uitgelegd wat de consequenties zijn als dit er niet komt. Ik hoop dat het bij stemming tot een meerderheid in de commissie komt en dat dit voorstel wordt opgenomen in de laatste conceptversie van de richtlijn Data Protection. Die kan dan naar het Parlement voor stemming. Om uiteindelijk voor de eeuwigheid te worden opgenomen in de nationale wetgevingen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Michael Copsy

Heel interessant, maar vergeet niet dat dit soort ideeën alleen bedoeld zijn om een compromis te geven tussen belangen van adverteerders en die van consumenten. Werkelijke privacybescherming is veel eenvoudiger te realiseren, namelijk via een eenvoudige browserinstelling. Europa zou die instelling default kunnen maken en daarmee is privacybescherming gewaarborgd. Cookiewetten die browsers buiten schot houden, zijn er in feite voor de belangen van de adverteerder, onder het mom van privacybescherming.

Janneke Sloetjes

De introductie van een categorie ‘pseudoniemen’ zet niet alleen de deur open voor het makkelijk plaatsen van alle soorten cookies, maar maakt het gebruik van persoonlijke gegevens op alle gebieden, zowel on- als offline makkelijker – als er maar een pseudoniem wordt gebruikt in plaats van een direct identificerend gegeven. De voorstellen van Kelly zijn erger dan de ‘kwaal’: ze slaan een enorm gat in de bescherming van privacy van burgers en daarmee geen goede oplossing voor de toestemmingsproblemen die momenteel spelen rondom het gebruik van cookies – die zoals de vorige reageerder schrijft ook op een andere manier kan worden opgelost. Kelly creert een gat ten dienste van ondermeer de IAB, maar is blind voor de gevolgen die zijn voorstellen hebben. Deze generieke uitzondering voor pseudoniemen zal zonder twijfel leiden tot gebrek aan vertrouwen van burgers in het gebruik van online diensten, omdat gebruik van pseudoniemen er toe leidt dat steeds schimmiger wordt welke partijen gegevens verhandelen en gebruiken voor welke doelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond