-

Cookiewet, European Data Protection Act: de stand van zaken

Onduidelijke regels. Ik merk dagelijks dat de onrust over de Nederlandse cookiewetgeving en de onbekendheid met de Europese Data Protection Act marketeers beangstigt. Terwijl juist voor onze digitale branche duidelijke Europese regelgeving stimulerend en verhelderend kan werken. 

Privacy regelgeving Europa vs. Nederland
Op 6 juni 2012 is de ePrivacy richtlijn ingevoerd in Nederland met als belangrijk onderdeel de cookiewet. Ieder EU lidstaat heeft zijn eigen interpretatie gegeven bij de invoering van de ePrivacy richtlijn met onduidelijkheid tot gevolg en voor Nederland zelfs rampzalige gevolgen. Herinner je de cookie muren? Geen website kon je meer openen zonder eerst in een pop up je ‘cookie voorkeuren’ aan te geven, dan pas kon je de inhoud lezen. Goed om het onderscheid te maken tussen de ePrivacy richtlijn en de Data Protection Act. De Data Protection Act wordt de alles overkoepelende wetgeving vanuit Europa. Het zal een flinke impact hebben op onze branche. Deze DPA moet direct door alle EU lidstaten in de lokale wetgeving vertaald worden en gaat de ePrivacy richtlijn en dus de cookiewet vervangen.

Minister Kamp grijpt in
Minister Kamp zag na Kamervragen de onwerkbare situatie in van de cookiewet en met Pinksteren 2013 stuurde hij een brief naar de Tweede Kamer met een voorstel tot wetswijziging. De aanpassingen waarop hij aanstuurt zijn om cookies die op apparaten worden geplaatst en alleen statistieken bijhouden, zoals hoeveel bezoekers er komen, niet binnen de cookiewet te laten vallen. Cookies die worden geplaatst op een pc om bij te houden welke advertentievertoning heeft geholpen bij de verkoop van een product vallen ook niet binnen de cookiewet. Voor alle andere cookies, die bijvoorbeeld een bezoekersprofiel over je surfgedrag maken, profiling, is impliciete toestemming voldoende. Als bezoeker van een internetsite moet je dan duidelijk geïnformeerd worden over het gebruik van cookies, door Minister Kamp ook wel de NU.nl oplossing genoemd.

Het is nu wachten op een internetconsultatie en advies van betrokken partijen als het CBP (College Bescherming Persoonsgevens). Op basis van deze reacties en adviezen kan de Minister besluiten om het voorstel aan te passen. Daarna zal het wetsvoorstel ingediend worden bij de Tweede Kamer, de vooruitzichten zijn goed. Ik hoop dat elk moment (najaar 2013 was de belofte) de minister zijn aanpassingen bekend zal maken.

Update Europa Pseudo anonieme data
Zoals eerder geschreven zal uiteindelijk de DPA de Nederlandse cookiewet weer gaan vervangen. Daarom zijn veel brancheverenigingen en belangenpartijen betrokken bij de lobby rondom de DPA voor een werkbaar stuk voor de (digitale) marketing bedrijven in Nederland. Het IAB Europa zet zich in met lobbytrajecten voor de toevoeging van de tussencategorie *Pseudonieme data. Deze datacategorie houdt surfgedrag bij maar hoeft niet te weten aan welk individu de cookie of data toebehoort. Voor deze categorie gaat dan een lichter toestemmingsvereiste gelden dan het strikte regime voor ‘Personal Data’. Maar wel weer een zwaarder regime dan geldt voor anonieme data.

Het onderscheid voor data binnen de Data Protection Act beperkte zich alleen tot Persoonlijke Data en Anonieme Data. Deze aanpak wordt nu al met succes gehanteerd in Duitsland en kent veel voordelen. Op deze wijze hoef je niet eerst langs cookiemuren, informatie op internet blijft gratis beschikbaar en je krijgt alleen nog maar relevante advertenties te zien afgestemd op welke websites je hebt bezocht. Helaas is dit niet helemaal naar wens doorgevoerd. Het LIBE comité, Commissie van het Europees Parlement voor burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken, heeft de categorie pseudo anonieme data wel toegevoegd, maar niet naar wens. Ook nu blijft in de DPA juist de zo gewraakte opt-in (expliciete toestemming verlenen) voor gebruik van cookies recht overeind staan.

De toekomst – haastige spoed is zelden goed
De nabije toekomst zie ik met redelijk vertrouwen tegemoet. Ik verwacht dat de aanpassingen van Minister Kamp voor de cookiewet onze branche ten goede komen. Meer vrees heb ik voor de DPA. De 3.500 amendementen die zijn ingediend in Brussel voor dit stuk tonen aan dat het een hot topic is dat polariseert. De onderhandelaars van het Europees Parlement hebben na de stemming een mandaat om over de DPA onderhandelen met de lidstaten.

Het streven is om de nieuwe versie van de privacyverordening vóór de nieuwe Europese verkiezingen, mei 2014, door te voeren. Dit betekent dat er een wet in de maak is die grote gevolgen heeft voor marketing, profiling en digitaal adverteren die waarschijnlijk te gehaast door het EU Parlement geloodst gaat worden. De nieuwe regels gaan dan al halverwege 2014 gelden. Als ze in Brussel zorgvuldig de tijd nemen en te luisteren naar direct betrokkenen zal de DPA pas na de verkiezingen in mei 2014 doorgevoerd worden en pas in 2016 zichtbaar worden.  De lobby voor een werkbare privacy wetgeving inclusief de pseudonieme data gaat onverminderd door.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond