Deel dit artikel
-

EuroShell-directeur Schaepman: Oliemaatschappijen stemmen prijspolitiek onderling af

Eduard Schaepman, directeur van EuroShell, bevestigde gisteren
tijdens het congres De-onderneming.com dat de oliemaatschappijen hun beleid
ten aanzien van inkoopcollectieven zoals Priceline.com en United Consumers onderling afstemmen.

Ten overstaan van circa vijfhonderd toehoorders beweerde Schaepman trots dat de grote brandstofaanbieders een remedie hebben tegen gebundelde koopkracht. "Onze jongens bellen een keertje met elkaar, en er komt gewoon geen deal!"

Schaepman deed zijn uitspraak in een forumdiscussie die geleid werd door Rik Kaspersen, hoogleraar informatierecht aan de VU. Kaspersen had behalve de directeur van EuroShell ook Hans Leenaars en Peter Bakker, respectievelijk bestuursvoorzitter van SNS Reaal en financieel directeur van TPG, uitgenodigd te reageren op zijn stellingen. Schaepman is directeur van EuroShell, de werkmaatschappij van Koninklijke Olie die collectieve inkoop van brandstof door fleet-owners mogelijk maakt. Fleet owners kunnen bovendien bij EuroShell gebruik maken van een online fleet management systeem, om hun wagenpark te beheren.

De diensten voor fleet owners zijn niet bedoeld voor particulieren. Dat zou Shell teveel kosten, vertelde Schaepman, vooral omdat large accounts een fikse korting kunnen bedingen. Bekend is dat leasemaatschappijen en bezitters van wagenparken maximaal een kwartje per liter korting kunnen krijgen van Shell. Zo'n korting moet ook haalbaar zijn voor individuele consumenten, redeneren de initiatiefnemers van inkoopcollectieven zoals het Amerikaanse Priceline.com en de Nederlandse Consumers United. Hoe reageert Shell op de toegenomen markttransparantie en gebundelde inkoopkracht, wilde professor Kaspersen weten.

"De traditionele economie kan zich redelijk goed kan beschermen tegen de gevolgen van internet," reageerde Schaepman enthousiast. "Om het voorbeeld van Priceline.com in de Verenigde Staten te noemen. Zij roepen 'wij vertegenwoordigen zoveel klanten, dus we kunnen die benzine bijna voor noppes bij de maatschappijen inkopen'. Nou, die jongens bellen een keertje met mekaar, en er komt gewoon geen deal met Priceline. Hetzelfde gebeurt hier in Europa. United Consumers krijgt geen voet aan de grond."

Op wie doelt Schaepman precies als hij praat over 'jongens' die met elkaar bellen? "Dat zijn de mannen van de benzinemaatschappijen zelf," antwoordt de hoogste baas van EuroShell, tot verbijstering van de toehoorders. "Zou u deze man niet van wat juridisch advies moeten voorzien," vroeg Peter Bakker aan de jurist Kaspersen. Die reageerde lachend: "Daarop pas maar één reactie. Alles wat u zegt, kan tegen u gebruikt worden."

Paul van Selms van United Consumers verbaast zich desgevraagd niet over de houding van Shell. De marktleider in Nederland is wel de laatste van wie hij korting verwacht. Dat de oliemaatschappijen hun prijsbeleid afstemmen, beschouwt Van Selms als algemeen bekend. Hij ziet dan ook weinig heil in een gang naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit. United Consumers rekent erop dat vroeger of later een kleinere maatschappij alsnog door de knieën gaat voor het inkoopcollectief.

Eenzelfde reactie heeft Caroline Mendoza van Priceline.com in de Verenigde Staten. Ook daar verzetten de grote maatschappijen zich tegen de discount waar het inkoopcollectief om vroeg, maar inmiddels is een enkele leverancier al om. Welke merk benzine binnenkort in de USA met korting te koop is, wil Priceline.com nog even voor zich houden, maar het kartel is gebroken. Toch verbaast de Amerikaanse woordvoerder van Priceline.com zich over de uitspraak van de Nederlandse Shell-directeur. "Zijn zulke afspraken bij jullie in Europa geen economisch misdrijf?"

UPDATE 20 juni 2000 19.00 uur – De discussie is opgenomen, en de bewuste uitspraken zijn nu ook in Realaudio te beluisteren. U hoort eerst Schaepman, waarna Leenaars en Bakker reageren. De vraag wordt door verslaggever Toine van der Heijden gesteld. Bakker adviseert juridische bijstand, en Kaspersen maakt de grap 'alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden'.

Deel dit bericht

8 Reacties

R.J. Engels

Zo'n uitspraak bewijst hoe schaamteloos deze oligopolistische bedrijven zijn. Begrijpt u nu waar die 20 miljard jaar winst van Shell vandaan komt? juist: uit uw en mijn portemonnee! En de NMA slaapt door.

Meta4

Riekt naar Schaamteloze Prijs afspraken.Wat verboden is EC regels, altijd wel geweten dat men dit doet. Sinds dat geval van SHELL in NIGERIA, OGONI land tank ik niet meer bij Jullie Boeven.

Eric J

De zoveelste stomme zet van de heer Eduard Schaepman. Uit eigen ervaring weet ik dat hij te stom is om voor de duvel te dansen. Hij staat er algemeen om bekend dat hij een jobhopper is, die bij een nieuwe werkgever alleen maar zijn bedje aan het spreiden is voor de volgende werkgever.Zo hopte hij van recentelijk van Robeco naar Fortis (eerst nog VSB) en nu naar EuroShell. Elke werkgever (niet eens te spreken van alle werknemers) kotst hem uit na een korte periode en langer dan een jaar of twee redt hij niet.Voor de buitenwereld erg handig om zo'n boer op zo'n positie te hebben. Door zijn grote bek en zijn olifant-in-een-porseleinkast gedrag, komen er veel zaken boven drijven die het daglicht niet kunnen verdragen. 'Way to go Eduard!' Ga zo door en zet je CV vast op een paar jobsites! En hopelijk bellen die 'jongens' dan ook effe met elkaar, om die CV weer van de site te vegen. Om meer waarheden te horen over het reilen en zeilen van de oliemaatschappijen, hoop ik dat je nog effe kan blijven hangen bij EuroShell. Zonder het zelf te beseffen, wordt Eduard Schaepman de Don Quichote van Nederland!

ton

Hoe is het mogelijk dat Emerce lasterlijke reacties doorlaat?

Erik J

´las·ter (de ~ (m.)) 1 aantasting van iemands eer en goede naam door het verspreiden van onbewezen beschuldigingen => eerroof De van Dale zegt het al. Voordat er sprake is van laster, moet voldaan zijn aan twee voorwaarden. Ten eerste dient iemand een eer en een goede naam te hebben en ten tweede moet er sprake zijn van onbewezen beschuldigingen.In beide gevallen is hiervan geen sprake. De bewijslast hiervoor laat ik geheel en al aan Eduard zelf over. Zijn uitspraken tijdens het forum wil ik graag voordragen als bewijsstuk nummer 624. Maar het moet een hart onder de riem van Eduard zijn, dat zijn schoonvader hem in deze moeilijke tijden steunt. Overigens valt het mailtje wat ik van Ton Tulp te Huizen heb mogen ontvangen, meer onder laster dan mijn bovenstaande reactie. Beste Ton, welkom in de wereld die Internet heet, waar iedereen en niemand gehoord wordt! Een ex-collega…

Okke

Waarom zijn het altijd mensen die zich Ton noemen die zitten te zeuren over de reacties van andere mensen. Had Mr. Eduard Scheapzak z'n mond maar moeten houden!! mvg,Okkè-Jan

dave

Om wie gaat het nu eigenlijk ??

Dirk-Jan Cretier

Shell is in ieder geval een trendstetter te noemen, gewoon in het openbaar schaamteloos je zakken vullen. Zoiets was 15 jaar geleden moreel nog haast ondenkbaar.Het vervolg is dat van een bedrijf met een dergelijke instelling ook weinig sympathie te verwachten is naar de consument. Ze zullen in de toekomst met hun waterstof ook wel duur zijn. "Wie kan zijn water het duurst slijten ?"Een pluspuntje voor Shell, de verhouding Euro-Dollar is niet gunstig om op de wereldmarkt in dure dollars in te kopen. De accijnzen zouden het hele verhaal kompleteren, en Shell moet zijn marge's maken. Ik betaal, U ook? Dirk-Jan Cretier

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond