Deel dit artikel
-

Facebook ontduikt Europese cookiewet

Facebook voldoet niet aan de nieuwe Europese privaycregels en plaatst ongevraagd cookies op computers van leden en niet-leden.

Daarmee onttrekt ‘s werelds grootste profielensite zich aan de kern van de nieuwe privacyregels die Europa formuleerde voor het gebruik van cookies. Er zijn geen indicaties dat het bedrijf zich alsnog zal onderwerpen aan regels van de ‘cookiewet’ zodra deze per 25 mei in de hele EU van kracht worden.

Vorige week bleek uit een uitzending van KRO Reporter dat Facebook cookies plaatst op computers van alle internetgebruikers die een pagina bezoeken waar een Like-knop op staat. Internetters hoeven niet op de Like-knop te klikken. Het cookie wordt sowieso geplaatst. Dat gebeurt zowel in niet-ingelogde Facebook-leden als bij mensen die helemaal geen lid van de profielensite willen zijn.

De uitzending van KRO Reporter:

Bekijk de video in andere formaten.

Eind mei wordt in heel Europa een regel van kracht die bedrijven ertoe verplicht om expliciet om toestemming te vragen aan internetters om een cookie te mogen plaatsen. In het bijzonder gaat het daarbij om cookies van derde partijen, niet eigenaren van de bezochte sites zelf maar derde partijen die bijvoorbeeld reclame- en analytics-diensten leveren. Dit soort cookies wordt doorgaans gebruikt om gedragingen te meten en profielen van sitebezoekers te bouwen.

Het wordt echter ondoenlijk geacht om voor ieder cookie expliciet toestemming te vragen. Dat stoort de internetter en zou de innovatie in de digitale sector remmen. Daarom wordt de opt in-regel niet streng uitgelegd en legt de digitale mediabranche zich een zelfreguleringsprogramma op. Ze beloven internetgebruikers helder en transparant te informeren over welke data van hen wordt verzameld. Daarbij moeten ze altijd de mogelijkheid krijgen zich aan de verzameldrang van internetbedrijven te onttrekken. Daarvoor is de site Your Online Choices in het leven geroepen.

Europa monitort de uitvoering van de zelfregulering die is gebaseerd op het opt out-principe. Het is de bedoeling dat er eind 2011 een rapport verschijnt dat vertelt of de zelfregulering het beoogde effect heeft.

De Nederlandse versie van Your Online Choice is te vinden op YourOnlineChoices.eu/nl.

Zwichten onder druk

Jitty van Doodewaerd van DM-branchevereniging DDMA, dat de lokale vorm van de zelfregulering hielp formuleren, zegt: “Een en ander is afhankelijk van de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer, die nu gepland staat voor 17 mei aanstaande. Als kamerleden besluiten het wetsvoorstel te amenderen en de eisen voor toestemming te verscherpen, moeten we bekijken wat dit betekent voor de uitrol van het icoon”, dat op alle website vermeldt dat er persoonsgegevens wordt verzameld.

“En alhoewel zowel eurocommissaris Neelie Kroes als Viviane Reding aangeven dat het Europees recht ook op Facebook van toepassing is, omdat zij zich richten tot Europese burgers, zie je hier in het toezicht niet veel van terug. Alleen de Duitse privacywaakhond heeft Facebook aangesproken op diens friendfinder en heeft uiteindelijk geschikt. Het is een beetje de werkwijze van Facebook. Alles proberen en als er teveel ophef komt, de policy wijzigen.

Regels opleggen die de Europese grenzen moeten overschrijden en die regels vervolgens handhaven is ontzettend lastig. Om Facebook te laten voldoen aan de Europese wetgeving en OBA zelfregulering is straks druk nodig. Vanuit ons als branche, maar ook vanuit toezichthouders, politiek en consumentenbelangenorganisaties. En vanuit gebruikers. De praktijk wijst uit dat wanneer gebruikers met hun voeten stemmen, Facebook de policy het allersnelst aanpast.”

Tegen eigen belofte in

Het opmerkelijke is dat Facebook in de privacyverklaring op zijn website expliciet aangeeft dat het de Europese privacyregels onderschrijft. De passage over de overdracht van persoonsgegevens van Europa naar Amerika is verankerd in de zogeheten Safe Harbor Agreement. Die wordt onderschreven door honderden Amerikaanse bedrijven. Wanneer Facebook zijn cookie-praktijken niet aanpast, is het in overtreding van de internationale afspraken die zijn eigen overheid met de Europese Unie maakte.

Bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft onderschrijven de nieuwe Europese wel. In Engeland implementeerden ze die reeds.

*) Volg Emerce’ berichtgeving rondom de cookies en privacy via trefwoord /cookiewet

Foto: Jay Cameron (cc)

 

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Sebastian Hagens

En mede hierdoor weet Facebook al veel meer van jou dan Google al doet…
http://root.sebastix.nl/facebook-weet-meer-van-jou-dan-google

Mark Vletter

@sebastiaan dat is natuurlijk niet helemaal waar. Google heeft… analytics. En aangezien dat in bijna iedere website zit weet Google exact waar je naar zoek, op welke pagina’s je komt, wat je daar doet, hoe lang je er zit etc. En met hun mobiele os en oa contact sync, om maar niet te spreken van hun crawlers weet Google ook erg veel over je sociale relaties. Neemt niet weg dat facebook leuk mee doet 😉

JW

@Mark je geeft blijk van het feit dat je een en ander niet hebt begrepen. Facebook heeft in wezen ook een ‘analytics’ zonder dit als tool aan derden ter beschikking te stellen in die vorm.

Mark

@JW dan lees je niet goed wat ik zeg. Like knoppen zitten in veel sites, maar vaak niet op alle pagina’s. Analytics zit nagenoeg in iedere site ergo, Google weet meer van je dan Facebook.

Martijn

Kan Facebook niet geblokkeerd worden? TPB is ook geblokkeerd omdat die zich niet aan de regls hield. Eerlijk is eerlijk, dat moet voor Facebook dan ook gelden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond