Deel dit artikel
-

Facebook: het platform voor de reiswereld?

Bijna de helft van de berichten op Facebook gaat over reizen of vakanties. En steeds meer vakantiegangers oriënteren zich op wat anderen leuke bestemmingen vinden. En dus liggen er volgens Dorianne Richelle, client partner bij Global Marketing Solutions Facebook Benelux, onbenutte kansen voor de online reismarkt.

Het was niet moeilijk te raden waar de belangstelling van de bezoekers van Emerce eTravel gisteren in Bussum vooral naar uitging: sessies over dat ‘ongrijpbare Facebook’ puilden bijna uit. En bijna iedereen bleef voor de slotsessie van Facebook zelf.

Dorianne Richelle, tot 2011 hoofd online verkoop en marketing van Vodafone, had zich voor de verandering zelf eens gemeld voor een presentatie bij de organisatie van Emerce. Omdat zij de indruk kreeg dat de online reiswereld nog te weinig doet met Facebook.

Een kleine 42 procent van de berichten op Facebook gaat namelijk niet over lekker eten, de baby of de katten, maar over vakanties. En die verhalen en vooral foto’s werken inspirerend op volgers. “Je ziet ook steeds vaker dat vakantiegangers hun ervaringen meteen op Facebook zetten, en dus niet wachten totdat ze weer thuis zijn.”

Voor adverteerders liggen er dus mooie kansen om die reisgrage Facebookers te benaderen met gerichte boodschappen. Reisorganisaties kunnen hun klantenlijsten nu zelfs uploaden naar Facebook, waarna het platform die match met hun volgers. “Namen krijgen jullie van ons niet, wel kun je deze groep mensen gerichte advertenties tonen.” Een ideale mogelijkheid om pakweg IJsland-gangers of bagpackers te benaderen.

Toch is de reiswereld er zelf nog niet van overtuigd dat er geld met Facebook is te verdienen. Volgens een vertegenwoordiger van Sundio (zonvakanties en lastminute reizen) heeft zijn organisatie nog geen cent extra verdiend door Facebook. Maar Richelle wees op concrete Facebookcampagnes van Alitalia, SAN en Best Western die wel tot conversie hebben geleid.

Voor webcare liggen er ook uitdagingen, vertelde Richelle. Zij noemde een luchtvaartmaatschappij die Facebookberichten op haar eigen IP-domein controleerde en een klacht over een te warme kabine meteen kon afhandelen. “Als straks KLM WiFi in Boeings gaat aanbieden, zul je meer opmerkingen over de dienstverlening op Facebook zien verschijnen. Hetzelfde geldt voor hotels, vliegvelden of vakantieparken.”

Een hoop volgers is in elk geval geen garantie voor conversie, zo benadrukte Marcel van der Heijden, oprichter en eigenaar van a friend of mine, gisteren nog eens in Bussum. Van der Heijden helpt bedrijven en organisaties zoals Philips, de ANWB, American Express en Hunkemoller om de sociale mogelijkheden van Facebook optimaal te benutten. “Boven de honderdduizend volgers neemt de interactie af, omdat het aantal mensen dat niet actief is dan meestal sterk toeneemt. En het loont echt de moeite om je pagina te adverteren, al begrijp ik heel goed dat daarvoor niet altijd budget zal zijn.”

Deel dit bericht

6 Reacties

GijsVroom

De veelgehoorde kritiek is inderdaad dat Facebook niet converteert. Wat hebben de genoemde bedrijven in de voorbeelden dan precies gedaan waardoor het wél lukt?

Robert

Het simpelweg verzamelen van fans alleen is niet voldoende. Maar er zijn wel zeker goede conversiemogelijkheden. Het gaat er om hoe met je fans om te gaan en hoe je bereikt. Dus niet alleen met posts. Stimuleer ze met leuke relevante campagnes. Zorg dat je hun data mag gebruiken. Maar ook, breng je huidige klanten naar je fanpage, want dat zijn je echte ambassadeurs. Als aanbieder van een MKB Facebook app tool merken we, dat daar enorm veel kennis ontbreekt. Wij kennen partijen waarvoor Facebook echt een sales generator is. Maar niet op de conventionele manier. Het begint bij ‘Social’ leren denken.

Jeroen Ruisch

Als Sundio nog niet in staat is geweest conversie te halen uit de verkeersbron facebook dient de contentstrategie te worden heroverwogen. Als kleine nicheplayer halen wij wel degelijk conversie uit facebook en speelt facebook een aanzienlijke rol bij de assisted conversions, Hier is een strategie voor ontworpen welke na een investering van 1 jaar gaat renderen. Over het algemeen zijn er nog weinig reisorganisaties die facebook adequaat (kunnen) inzetten.

Walter Jonker

Veel reisliefhebbers zitten niet te wachten op opdringerige verkoopcampagnes. Ik ben al sinds 2000 lid van Virtualtourist.com. Op deze website delen meer dan 1 miljoen actieve leden hun blogs en kennis over toeristische locaties. Een aantal jaar geleden werd de site overgenomen door Expedia, die reclame plaatste binnen de zorgvuldig opgebouwde pagina’s van de leden. De meest actieve leden hebben destijds zelf een groep opgezet op Facebook, en zijn daar inmiddels actiever dan op de pagina’s van Virtualtourist. Daar ligt ook een gevaar voor Facebook. Als een verkoopkanaal binnen een community een irritatiegrens overschrijdt, dan zoekt de bezoeker weer een nieuw alternatief.

Vincent

“Reisorganisaties kunnen hun klantenlijsten nu zelfs uploaden naar Facebook, waarna het platform die match met hun volgers.”

Ik neem aan dat hier wel toestemming voor gevraagd wordt. Het kan niet de bedoeling zijn dat een reisorganisatie zonder mijn medeweten mijn (reis)gegevens met Facebook deelt?
Ik wil liever zelf bepalen wat Facebook wel/niet van mij weet!

Hans van der Mey

Zelf heb ik mijn Facebook-account gekoppeld aan het (reis)thema Frankrijk. Veel leuke nieuwe connecties en (insight) kennis opgedaan. Daarnaast neem ik mijn vrienden mee in mijn schrijfproces rondom het boek ‘Altijd Frankrijk’. Beleving creëren. Of het converteert… ja, dat blijft een cruciale vraag die zeer binnenkort wordt beantwoord.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond