Deel dit artikel
-

Google tegen winkels: wees als ons

Fysieke winkels moeten hun dienstverlening meer op onlinegebruik afstemmen, met apps, local search en QR-codes. Dat betoogde Matt Eichner, general manager Global Enterprise Search van Google, op de Webwinkel Vakdagen.

Eichner, strak in het pak, had goed nieuws voor de bezoekers van de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. “Online verkopen lijken totaal geen last te hebben van de economische crisis. We spreken over 200 miljard omzet en 18 procent groei. Europa doet het bijna net zo goed als de VS.”

Die groei gaat alleen wel steeds vaker ten koste van traditionele verkoopkanalen, aldus Eichner. Online verkoop vormt nog wel een bescheiden onderdeel van het totale verkoopkanaal, maar het web heeft een enorme invloed op het koopgedrag. Zeventig procent van de koopbeslissingen zijn tegenwoordig gebaseerd op online oriëntatie. De consument kijkt en vergelijkt voordat hij de winkel binnenloopt. Eichner: “Een interessante trend die wij zien, is dat mensen steeds vaker hun mobiel gebruiken in de winkel om zich te oriënteren. De bordjes bij de producten bieden immers maar weinig informatie.”

Eichner raadt winkels dan ook aan om op elk bordje een QR-code af te drukken die ofwel naar een mobiele website of naar een eigen app verwijst. “Aan de hand van gps-gegevens zou zo’n app dan ook behoren te weten in welke vestiging je staat en of het product in huis is of niet.”

Een app zou ook meer modellen kunnen laten zien. Eichner: “Apps en webwinkels in het algemeen leggen nogal eens de nadruk op een indeling naar productcategorieën, maar uit ons onderzoek blijkt dat consumenten vaak meteen naar de zoekknop gaan en categorieën helemaal niet interessant vinden. Je kunt dus beter een indeling maken op basis van specifieke behoeften van klanten. Als iemand een zwarte jurk zoekt met typische kenmerken, zou je een beperkte selectie kunnen laten zien.”

Eichner had nog een tip: als een product een gunstige beoordeling krijgt, van gebruikers of van de vakpers, maak daar melding van, desnoods in iets grotere letters. “Mensen zijn dan bereid meer geld voor zo’n product te betalen.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruud

Zou die meneer Eichner wel eens Emerce komen lezen ? Dan zou hij dit artikel hebben gekend : http://www.emerce.nl/nieuws/google-staakt-ondersteuning-qrcodes-places.
Blijft altijd weer boeiend, tips lezen.

Thomas Lapperre

Inspelen op mobiel gebruik in de winkel zou zeker een goede stap zijn. Gratis Wifi, QR codes, korting op je mobiel… Het begon bij mij met films kopen en op IMDB de ranking checken, of kijken of een product ergens goedkoper was. Mobiel + Retail werkt.

XMA

De manier van browsen op internet, via welk zoeksysteem dan ook, zal het zoekgedrag van de consument in de fysieke retail steeds verder beïnvloeden. De handreiking die fysieke winkels doen naar deze consument ligt niet alleen in het aanreiken van QR en apps; Navigatie en service in de winkels mogen beter aansluiten op deze zoekende consument.
Via het web heb je in een paar klikken je product gevonden of heb je zomaar wat gebrowsed. Nog een klik verwijderd van betalen beslis je toch om het product te bekijken in een fysieke winkel. Winkels met ( nog steeds) grote hoeveelheden producten hanteren een ander navigatiesysteem. Je raakt het spoor bijster als je web en winkel niet op elkaar zijn afgesteld.
In de nabije toekomst, zeg maar nu!, zullen grote winkelketens als bouwmarkten, electronica zaken etc. hun info, bestel- en betaalsysteem naar de winkelvloer moeten halen willen ze nog een meerwaarde halen uit hun fysieke winkels. Medewerkers lopen rond met digitale documentatie waarin duidelijk wordt wat prijs, inhoud en voorraad van het product is waar de klant op dat moment naar op zoek is. Via dezelfde medewerker kan de betaling in orde gemaakt worden en als hij naar buiten stapt staan de boodschappen klaar bij de afhaalbalie of is de bezorging al geregeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond