Deel dit artikel
-

Habbo Hotel start sociaal netwerk

De virtuele tienerspelwereld Habbo Hotel is gisteren gestart met een sociaal netwerk, Habbo Home. Alle gebruikers van de Nederlandse versie van het spel kunnen een eigen profielpagina aanmaken. Nederland is na Finland het tweede Habboland dat met een sociaal netwerk start. Als de wereldwijde uitrol is voltooid zullen er ruim 60 miljoen Habbo profielpagina's zijn, verwacht Sulake, het Finse bedrijf dat Habbo Hotel bedacht. Het virtuele spelhotel bestaat in 19 landen.

Het sociale netwerk van Habbo, Habbo Home, heeft een duidelijk ander karakter dan netwerksites als Superdudes/Sugababes, CU2 en Hyves. Een belangrijk verschil: streng toezicht. Pagina’s worden gemonitord op ongepast taalgebruik en gebruikers mogen geen persoonlijke informatie geven, zoals telefoon, mailadres, leeftijd en school. "In Habbo gaat het niet om het 'echte' leven maar om je Habbo leven. En daarvoor is de persoonlijke informatie niet relevant," aldus Marcel Pordon, country manager Habbo Hotel Nederland. De doelgroep van het Habbo Hotel bestaat uit tieners.

Maandelijks bezoeken ongeveer 600.000 unieke bezoekers het Nederlandse Habbo hotel, bijna één op de drie Nederlandse tieners. Zij betreden het hotel met een eigen karakter – een Habbo.

In Habbo Home is het niet mogelijk om foto’s te uploaden. “Daar zijn andere profielensites voor,” zegt Marcel Pordon, country manager Habbo Hotel Nederland. De profielpagina’s hebben, zo legt Pordon uit, hetzelfde karakter en uiterlijk als de ruimtes in het virtuele hotel. Habbo’s kunnen in het hotel zelf kamers inrichten. Een profielpagina kan net zo worden ingericht als deze kamers, met widgets, stickers en directe links naar de eigen kamers in het hotel. Daarnaast bevat een pagina informatie over de Habbo en een lijstje met Habbovrienden.

Doordat het niet is toegestaan om persoonlijke informatie en foto’s te plaatsen is Habbo Home een puur virtueel sociaal netwerk. Terwijl in het onder tieners zeer populaire sociaal netwerk Sugababes/Superdudes jongeren vooral zichzelf profileren, is Habbo Home een netwerk van virtuele karakters.

Op profielpagina´s zullen volgens Pordon banners te zien zijn. Daarnaast hebben de Habbo´s straks volgens hem de mogelijkheid om een gesponsorde achtergrond (wallpaper) op hun eigen profiel te gebruiken.

Het Habbo Hotel verdient aan gebruikers die geld besteden om een karakter of spelomgeving te ‘pimpen’ én aan adverteerders die aanwezig zijn in de virtuele wereld, bijvoorbeeld als sponsor van een ruimte in het hotel. Deze week schreef Emerce nog over een actie van de Postbank in het hotel. 

Begin 2004 introduceerde De Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) Habbo Hotel samen met moederbedrijf Sulake in Nederland.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mitsai

"Een belangrijk verschil: streng toezicht." U zou eens moeten meelopen met het moderaten van CU2 pagina's. Als er ergens streng gecontroleerd wordt, is het daar wel. Ik kan het weten; ik ben er al bijna 5 jaar intensief mee bezig.

robbert

Habbo is toch al een sociaal network?

Robert

Ik ben een Die hard gamer van Habbohotel en speel al sinds 22-maart 2004, en dat is behoorlijk als je het bekijkt wanneer het hotel is gemaakt.Ik wil later dan ook misschien bij TTG sulake werken (Habbohotel)Als administratief of als manager. Groeten, Superman007

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond