Deel dit artikel
-

Hoera, de QR-code wordt onzichtbaar

Joh. Enschedé Endeavour Media lanceert binnen enkele weken formeel zijn platform voor onzichtbare scancodes. Advertenties met een onzichtbare scancode zijn visueel aantrekkelijker dan QR-codes.

De techniek wijkt in gebruik niet af van normale QR-codes. Na het scannen wordt men naar een voor mobiele apparaten geoptimaliseerde website geleid, een registratiemodule of een webshop. Een klein icoontje naast de advertentie geeft aan dat deze scanbaar is. Wat er precies wordt gemeten, wil Joh. Enschedé Endeavour Media niet kwijt.

Het Chameleon platform is al enige tijd in gebruik, maar Joh. Enschedé Endeavour Media wilde er nog geen ruchtbaarheid aan geven. PostNL introduceerde de techniek vorig jaar als eerste met scanbare postzegels van Boudewijn de Groot en jubileumpostzegels van vijftig jaar Golden Earring. Ook posterijen in andere landen zijn hier inmiddels actief mee.

Nu wordt het platform breder ingezet, zelfs wereldwijd. Alle ’ouderwetse’ print uitingen kunnen scanbaar gemaakt worden: posters, billboards, advertenties en visitekaartjes tot en met postzegels aan toe, zoals PostNL gedaan heeft. Volgens Joh. Enschedé Endeavour Media zouden scanbare bierviltjes in de kroeg kunnen worden gemaakt, waarmee je bij Heineken Champions League kaartjes kunt winnen, maar ook toegangskaartjes voor een popconcert.

De code is niet per definitie bedoeld om de QR-code te vervangen en beide technieken zijn te combineren, zegt Babak Monfared van Joh. Enschede tegen Emerce. Voordeel van de Chameleon Code is wel dat men de bestemming van die code kan wijzigen zonder dat de code zelf gewijzigd moet worden. Als men de bestemming van een QR-code wil wijzigen, dan krijgt men een andere QR-code.

Joh. Enschedé Endeavour Media wil op twee manieren aan de code verdienen. Een bedrag voor het aanmaken van de scan, en een tarief voor het aantal impressies. Klanten kunnen alles volledig online regelen. De Chameleon eXplorer app, ontwikkeld samen met vaste partner iPROFS, is gratis verkrijgbaar.

Microsoft schijnt ook bezig te zijn met een dergelijke ontwikkeling, maar Joh. Enschede claimt de primeur.

Deel dit bericht

21 Reacties

Fred van Rijswijk

Cool, maar dit is toch ook Layar Vision?!

Scan een afbeelding en ga naar: websites, bestelpagina’s, bel een telefoonnummer etc…

Ook als Layar Partner moet ik eerlijk zeggen… dat ‘onzichtbare QR Codes’ voor de eindgebruiker erg moeilijk en vooruitstrevend zijn…

a) ze zijn niet herkenbaar
b) als je weet dat je ze moet scannen met welke app?
c) waar ga je naar toe, filmpje, webpagina…?

en dan heb je nog altijd dat je iets scant en dan niets gevonden terug krijgt… of straks de verkeerde app gebruikt om te scannen…

Fred

Huub van de Pol

Volgens mij is deze techniek hetzelfde als wat http://www.Kooaba.com biedt. Dus op basis van een centrale database, een slim beeldherkenningsalgoritme en een mapping naar urls. Wat ik charmant aan Kooaba vind is dat ze (ook) een API ter beschikking stellen aan dev partners.
Het wordt tijd dat iemand Layaer Vision, Kooaba en het Chamelon Platform eens goed gaat vergelijken; en afzet tegen QR. Dat lees ik graag in een volgende editie van Emerce

Nienke van de Haar

De QR code onzichtbaar op mijn visitekaartje zou ik wel handig vinden. Niet meer intypen maar scannen zonder belangrijke ruimte weg te nemen.

Eko Kooistra

Aansluitend is er ook Blippar of Snaptag http://j.mp/roZDZA . Gezien dat de meeste consumenten QR code (niet) goed kennen lijkt me het goed dat deze “codes” duidelijk vermeld dienen te worden en met relevante informatie moeten komen.

Martin van Ee

Laatste maanden diverse AR apps. getest. Zeker een goede verbinding tussen print en mobile is de toekomst. Aurasma, Kooaba en Layar bestaan al jaren. Na de beperkte QR code gaan elk van deze apps. Een deel van de verbindingen leggen.
Primeur was al paar jaar geleden.

Ronald de Groot

@BabakMonfared gefeliciteerd met deze zogenoemde primeur, maar uiteraard zijn onzichtbare codes niet iets nieuws. Gezien het feit dat er nog geen echte cases zijn en dat het op de website niet mogelijk is om het te testen kan ik weinig zeggen over hoe uniek dit is t.o.v. eerdere onzichtbare codes. Wel kan ik de kritiek lezen in de App Store betreffende de werking van de applicatie en het scannen van postzegels. Ik begrijp dat het nog niet optimaal functioneert, maar goed elk nieuw innovatief idee moet verbeterd en bijgeschaafd worden. Overigens is dit dan wel weer een gemiste kans om mensen te verassen met het goed laten functioneren van deze techniek en daardoor te stimuleren tot herhaal gebruik.

Wel wil ik aangeven dat je toch beter naar de concurrentie had moeten kijken, want een QR-code kan zeker van bestemming gewijzigd worden zonder dat de code zelf gewijzigd hoeft te worden. Dit bestaat inmiddels al enkele jaren, een mooi voorbeeld is adbridge.eu die het mogelijk maakt om dynamische QR-codes te genereren, te beheren en ook exact meetbaar te maken. Dus het voordeel dat benoemt wordt is zeker geen USP. De USP zou eerder de fijne en innovatieve werking moeten zijn van het scannen en de onzichtbaarheid, desondanks vraag ik me toch af in hoeverre die onzichtbaarheid werkelijk een USP is. Er wordt (op de website) aangegeven dat je een icoontje van ‘Chameleon code’ erbij moet zetten zodat mensen weten dat ze het kunnen scannen, maar de vraag is dan weer: in hoeverre wil een adverteerder dit in zijn reclame uiting zetten, weegt dit op tegen een wat minder aantrekkelijke maar toch herkenbare QR-code? in plaats van te kijken naar de wat minder goed uitziende QR-code kan je ook kijken naar de mogelijkheden en het een centraal onderdeel maken van je uiting, zie bijvoorbeeld hoe Pepsi-Co dat heeft gedaan: http://2d-code.co.uk/kelly-brook-qr-code/ of Louis Vuitton http://www.ashleyb.org/archives/001210.html. Genoeg mogelijkheden, maar dat bewijzen dan ook alleen maar de echte creatieven. In plaats van er tegen verzetten kan je het ook omarmen.

Wat ik bedoel met ‘toch herkenbare QR-code’ is dat dit wereldwijd een herkenbaar teken is en dat mensen in Nederland het beginnen te omarmen. Er zijn veel andere initiatieven geweest, ook in Japan, maar door diverse nadelen hebben deze de QR-code nooit uit het straatbeeld kunnen laten verdwijnen (zelfs op de dag van vandaag in Japan niet). Belangrijkste redenen is o.a. dat 1 organisatie een nieuw concept lanceerde en dat dit niet open source was, in tegenstelling tot de QR-code. Tevens zijn veel initiatieven weer uniek door andere methodieken die ze gebruiken, waardoor een gewone consument nooit meer weet en begrijpt wat ze moeten doen en welke applicatie ze moeten gebruiken. Kortom, de QR-code is al enige jaren bezig om gemeengoed te worden en met de groei aan smartphones groeit ook het gebruik van de QR-code. Het heeft wat jaren nodig gehad, maar nieuw gedrag aanleren gaat dan ook niet over een nacht ijs.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme voorstander van innovatie en geloof ook heilig in de toekomst van dit soort initiatieven. Maar dit noem ik nog geen grote primeur en grote stap vooruit. Digital plastic paper zal pas echt voor een grote doorbraak zorgen. Ik wens je wel veel succes want ik zal dit zeker niet willen ontmoedigen.

Jan Libbenga

De codes zijn herkenbaar door een symbooltje naast een advertentie of foto. De camera speelt wel een rol, maar het is geen beeldherkenning. Wat wel is voorlopig het geheim van de smid.

Cristian Vosrtisu kruijff

Helemaal eens met Ronald.
Trouwens, een QR code kun je prima vormgeven, dus ook mooi laten integreren in een campagnebeeld. Qtag.nl biedt een zeer uitgebreid platform om QR codes te maken, te beheren en te analyseren. Ook de url kan gemakkelijk achteraf aangepast worden.

Het nadeel van beeldherkenning dat de consument een specifieke app moet downloaden. Dat kan overigens uitstekend met ‘QRcode device redirect’, 1 enkele QR code die alle mobiele platforms bedient. Qtag biedt daar ook oplossingen voor. Een ander nadeel van een dergelijke trans-media functie is dat het wordt gemonopoliseerd. QR codes zijn nu eenmaal vrijgegeven (dus niet gemonopoliseerd) en zijn wel degelijk bekender bij de consument. Daar zijn ook statistische feitelijke cijfers van.

Kooba heeft inderdaad een API, dat is de eerste stap naar het ontwikkelen van mogelijkheden voor de massa. Beeldherkenning is wel een mooie techniek, echter zal door het monopoliseren ervan het voorlopig niet van de grond kome.

Daarnaast gaat het er niet om dat je iets toepast, maar gaat het erom HOE je trans-madia toepast wil het succesvol zijn.

Joris Kroese

Voordeel van de QR code is dat deze algemeen bekend is, maar in mijn optiek gaat het erom wat je met de QR code doet. Iceleads kan voor een willekeurig product (obv EAN/ QR code) online beschikbaarheid met prijzen en deeplinks tonen van circa 1500 e-tailers in EMEA. Dit maakt sales conversie via mobiel mogelijk bijvoorbeeld via print of een billboard.

Ricardo Abedini

Allereerst mijn felicitaties aan koniklijk Johan Enschede en persoonlijk aan dhr monfared. Innovatie met betrekking tot de informatie vespreiding op digitaal gebied is altijd goed. Of het nou wel of niet de primeur is maakt niet uit. Als het hierdoor grotendeels gebruikt wordt door de massa dan heb je een succesvolle platform en dat is iets waar we naar moeten streven.

Bobbie

Johan Enschede wil natuurlijk dat zoveel mogelijk betalingen via hun website gaan lopen, nu het gewone geld verdwijnt en het digitale geld er voor in de plaats komt.

Ik vermoed dat hier een van de grootste webshops ter wereld in aanbouw is en dat Enschedé straks op drie manieren aan de code zal verdienen:

1. voor het aanmaken van de scan,
2. voor het aantal impressies, PLUS:
3. “een kleine provisie” over de omzet die via hun platform wordt gerealiseerd.

Ik zie weinig voordelen. Wel zie ik de zoveelste App… een grote database en geen echte vernieuwing. De ‘lelijke’ QR code wordt vervangen door een kameleonfiguur die -letterlijk (!) alleen werkt in een kleurrijke omgeving.

De reclamebureaus, kranten en grafici zullen blij zijn met de KLEURrijke advertenties en drukwerken…
Een kameleon kan immers heel snel en volledig van kleur veranderen en kan daarmee bijna elke mogelijke kleur of kleurencombinatie aannemen.

Retailers, Past op uw Saeck!

John Peeters

Ik krijg de indruk dat alle bovenstaande varianten op de QR-code het waarschijnlijk gaan afleggen tegen TouchCode. Mee eens?
Zie http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_2cQWbEZx0M

cristian vorstius kruijff

Touchcode is NFC (near field communication), en daar zijn nogal wat problemen mee op dit moment. Bovendien niet gemakkelijk te communiceren aan de consument. Bovendien dient je smartphone ook nog eens uitgerust te zijn met de mogelijkheid om radiosignalen te herkennen, veel smartphones hebben deze mogelijkheid nog niet.

Helaas is dit weer een zoveelste voorbeeld van monopolisering. Zolang partijen bezig zijn op een eiland hun eigen oplossing te puschen komt er geen uniformiteit, ergo, het komt nooit bij de massa terecht. En daar zit het grote struikelblok. Meerdere aanbieders, ieder met weer een eigen app. NFC is wel een mooie techniek, dat is zeker.

Huub van de Pol

@cristian vorstius kruijff:
check je facts: Touchcode is *geen* NFC
Touchcode werkt op basis van speciale inkten, waarvan het patroon gedetecteerd wordt door een touchscreen als je het scherm tegen speciaal bedrukt papier aanhoudt.

Ferdinand

touchcode is een speciale inkt die soortgelijk werkt als je vingers op een scherm. Ik heb hier een paar samples. Het idee is leuk, maar het werkt niet erg goed. Bovendien gaat het weer om een specifieke partij.

Wat mij betreft is NFC de duidelijke opvolger van QR. Een open platform, snel, mogelijkheid tot betaling, geenk klik nodig, geen camera nodig (dus geen last van slechte lichtomstandigheden) en bovendien in steeds meer telefoons beschikbaar.

Ferdinand

@ cristian: Voor zover ik weet zijn er momenteel geen problemen met NFC. Communicatie is wel makkelijk naar de klant, het werkt hetzelfde als de ovchipkaart (die zou je bijvoorbeeld kunnen opladen met je telefoon). Daarnaast kunnen ook telefoons die het niet hebben met de techniek worden uitgerust door een aangepast simkaart of sticker.

Harold

kameleon maakt naar mijn weten gebruik van digitaal watermerken, voor een positief resultaat na de scan moet de afbeelding optimaal belicht worden, je device moet parallel worden gehouden op een specifieke afstand van de afbeelding. Bekijk de reviews van apps die gebruik maken van deze techniek dan begrijp je meteen het probleem voor de gebruiker.

Rogier Timofei

Kooaba Paperboy dus, 2 jaar geleden door De Sp!ts geïntroduceerd.

Voordeel van QR-code is dat deze meteen te herkennen is als een verrijkte advertentie.

Theo Schroen

Het lastige aan al deze nieuwe apps is dat er nog geen standaard is ontwikkeld. Een QR-code heeft als voordeel dat het met diverse ‘apps’ gescand kan worden en meer gemeengoed is dan alle andere mobiele herkenningen.
Voor alle andere mobiele herkenning software is toch altijd weer een specifieke app nodig om het uit te lezen. Het is natuurlijk de toekomst, maar het wordt pas ‘volwassen’ als er echt een standaard is.

Ferdinand

@Theo Schroen:

Dit geldt dus niet voor nfc, dit is een chipstandaard

eskekoetje

Hallo ik ben kunstenaar en wat mijn zo leuk lijkt om het schilderij zelf of ander (kunst)werk te kunnen scannen zodat het verhaal achter het werk op je mobiel komt… kan dit?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond