Deel dit artikel
-

‘Internetbedrijven begrijpen weinig van marketing’

Grote bedrijven die actief worden op internet doen het in Nederland vaak beter dan nieuwe, op technologie georiënteerde, internetbedrijven. Dat vindt Kai Peters, bestuursvoorzitter van de Britse Ashridge Business School en adviseur van bedrijven in de technologiesector. “De grote bedrijven begrijpen het belang van marketing veel beter.”

Veel internetondernemers gaan nog liever ‘voor geld langs bij investeerders’, dan dat ze iets aan marketing doen, vertelt Peters. Juist daarom doen bestaande grotere bedrijven ‘die iets met internet gaan doen’ het volgens hem vaak beter dan nieuwkomers. “De grote bedrijven kennen de essentie van zakendoen. Zij vinden marketing geen vies woord.”
Emerce sprak met Peters voorafgaand aan een bijeenkomst van de Ashridge Business School in Den Haag. Voordat Peters (1962) CEO werd van de Britse Business School was hij voorzitter van de Rotterdam School of Management (onderdeel van de Erasmus universiteit). Naast zijn functie als voorzitter van Ashridge Business School, adviseert hij bedrijven in de technologie- en telecommunicatiesector.

Wanneer noem je een bedrijf een internetonderneming? Peters vindt dat bedrijven als Easyjet en Ryanair ook moeten worden beschouwd als échte internetclubs. “Internet is de kern van hun bedrijfsmodel. Ze gebruiken het medium voor vrijwel al hun klantcontacten.” Hij vergelijkt de bedrijven met Amazon en stelt de retorische vraag: “Waarom noemt iedereen dat wél een puur internettbedrijf, terwijl Easyjet nog altijd een vliegmaatschappij is?”

Peters noemt ING Direct als voorbeeld van een geslaagd Nederlands internetinitiatief. In Nederland kennen volgens hem weinig mensen die tak van ING, omdat het bedrijf hier niet actief is. In landen als Engeland, Duitsland en Canada is de internetbank ING Direct heel succesvol en bekend. “Het is een pure internetbank in die landen, zonder fysieke bankkantoren.” ING startte in 1997 in Canada met ING Direct. Daarna volgde uitbreiding naar Spanje, Australië, Italië, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Engeland. De online bank is geënt op het ‘thuisbank’-concept van de Postbank, ook klanten van ING Direct handelen hun bankzaken thuis af, maar dan alleen via internet of de telefoon.

Als Peters wordt gevraagd andere succesvolle Nederlandse internetbedrijven te noemen, valt hij stil. Naast ING lopen banken als Rabobank en ABN internationaal behoorlijk voorop, als het gaat om internet. Maar of je die bedrijven internetondernemingen mag noemen? Daarvoor zijn ze nog teveel ‘fysiek actief’. “De meeste interessante initiatieven komen uit Amerika , dan heb je wat Britse bedrijven. En dan komt er heel langs niets. In Europa ken ik wel enkele goede Duitse en Franse bedrijven.”

Waarom gebeurt er in Europa zoveel minder dan in de Verenigde Staten? “Alles draait om schaalgrootte, “ legt Peters uit. “Internet lijkt het ultieme internationale medium maar is in feite nog steeds erg nationaal gericht.” Wie groot is in Amerika heeft direct een enorme massa. Maar voor een Europees bedrijf is het moeilijk om direct zo’n grote markt te veroveren, vindt hij. Een grote belemmering voor een bedrijf dat heel Europa als markt wil bedienen, zijn nog steeds verschillende nationale regels en wetten, meent Peters. Ook culturele verschillen spelen volgens hem een rol.

Toch hebben Europese bedrijven niet alleen te lijden onder hun kleine thuismarkt. Peters: “Veel internetbedrijven, zeker in Nederland, zijn nog teveel gericht op technologie, op wát ze maken.” In plaats daarvan zouden bedrijven meer energie moeten steken in marketing. “Laat de wereld weten dat je bestaat,” benadrukt Peters. “Daarvoor moet je soms heel opvallende en bijzonder dingen doen. Grote bedrijven begrijpen dat vaak beter.”

Welke kansen ziet Peters voor bedrijven? “Ondernemingen moeten met diensten komen die op geen enkele manier nagebootst kunnen worden in de fysieke wereld. “ Hij ziet een goede toekomst voor initiatieven die verschillende soorten content met elkaar combineren. Een goed voorbeeld daarvan vindt hij de diensten rond ‘mapping software’ als Google Earth of MSN Virtual Earth. “Aan die toepassingen voegen bedrijven soms heel interessante content toe.

Deel dit bericht

9 Reacties

Wiebe Zijlstra

De vraag of een bedrijf een internetbedrijf is, is niet spannend. Internet is een middel om marketing en bedrijfsprocessen te optimaliseren door in te spelen op de behoeften van de klant, zodat hijzelf initiatief neemt en daarmee het bedrijf kostenbesparingen oplevert. Afhankelijk van je PMC's kun je kiezen voor een meer online benadering, die verder gaat dan alleen een transactiesysteem op internet. De kern is dat je geld verdient met de inzet van het middel internet. Anders kun je het beter niet doen.

Yuri Deutekom

"Waarom noemt iedereen dat wél een puur internettbedrijf, terwijl Easyjet nog altijd een vliegmaatschappij is?"  …Boeken bestellen je bij Amazon, en vliegen doe je met Easyjet. Niet een geheel gelijkwaardige vergelijking, maar zo simpel is het wel! Over het feit hoe je een vliegticket hebt geboekt, daar praat simpelweg niemand over. Daarnaast komt Easyjet ook vaak met nieuws naar buiten over nieuwe routes, nieuwe vliegtuigen, etc. Vnl. niet direct internet-gerelateerd nieuws. Daarom noemt het gros van de mensen Easyjet een vliegtuigmaatschappij.

Porter Kotler

Unilever noem je toch ook geen televisiebedrijf!  Klaarblijkelijk kan Kai Peters het onderscheid niet maken tussen een bedrijf, produkt, boodschap en medium. Ik heb medelijden met de studenten die deze verwarrende prietpraat aan moeten horen. Als dit is wat ze tegenwoordig op school leren duurt het nog lang voor de bedrijven wel snappen hoe ze het MEDIUM internet moeten gebruiken.  Kijk Kai, weer wat geleerd!  

Thomas

Eens met de stelling dat bedrijven in America een veel groter schaal voordeel hebben en als ze excelleren (al doe je maar iets 2% beter dan je concurrent, door internet kan je daardoor 98% meer marktaandeel grijpen kijk maar naar google.). Niet eens met dat kleine technology bedrijven Marketing niet begrijpen. De succesverhalen zoals Kazaa, Skype, Marktplaats of Tomtom, komen voort uit principes dat als je een goed product levert, je klanten op internet je vanzelf succesvol maken.  Wij zien op http://www.m4n.nl bijvoorbeeld dat je niet perse groot moet zijn om succesvol te worden. Neem http://www.dokteronline.nl, http://www.voeljegezond.nl of http://www.hotelspecials.nl die doen het goed omdat ze een goed product leveren en ook begrijpen hoe ze marketing moeten doen. 

Michiel

Thomas, Is dit een typsch gevalletje weblogmarketing van MBuyu? groeten, Michiel Slegtwww.actie.nl 🙂

erwin

, door internet kan je daardoor 98% meer marktaandeel grijpen kijk maar naar google.). Niet eens met dat kleine technology bedrijven Marketing niet begrijpen. De succesverhalen zoals Kazaa, Skype, Marktplaats of Tomtom, komen voort uit principes dat als je een goed product levert, je klanten op internet je vanzelf succesvol maken.www.kamagra.be en slimex.de die doen het goed omdat men een goed product leveren en ook veel aan marketing doen

erwin

Waarom noemt iedereen dat wél een puur internettbedrijf
http://www.slimex.de en http://www.viagrabestellen.nl doen ook veel aan internetmarketing

Nico

Helemaal mee eens. Met reclame maken is niets mis, maar wel graag ethisch verantwoord!

Nico

Herstel… Helemaal mee eens. Met reclame maken is niets mis, maar wel graag ethisch verantwoord!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond