Deel dit artikel
-

Het Jaar van Pokémon Go

De hype ligt alweer enige maanden achter ons, maar is bepaald niet vergeten. Het onverwachte succes van Pokémon Go opende dit jaar de ogen van gamemakers.

Het was nog nooit vertoond. Horden mensen wereldwijd gingen afgelopen zomer de straat op om virtuele monsters te vangen met een simpele gameapp. Dierenpark Amersfoort zette na sluitingstijd zelfs de hekken open voor ruim 5500 spelers die daar op 75 verschillende Pokémons mochten jagen.

Het spel veroozaakte flink wat overlast: spelers liepen ongevraagd huizen binnen of blind over het treinspoor. Badplaats Kijkduin had er in augustus al schoon genoeg van dat iedereen op de beestjes aan het jagen was. De stad Den Haag wilde niet meer dat Pokémon zou verschijnen in de beschermde duinen bij Kijkduin.

In Nederland speelden volgens Mobielkopen.net op 15 juli 1,3 miljoen mensen Pokémon Go en een week later op 22 juli waren dat er al 2 miljoen. Vooral in Flevoland sloeg het spel aan.

In de VS speelden op het hoogtepunt zelfs 40 miljoen actieve gebruikers dagelijks Pokémon Go. Dat was aan alles te merken: Veel van die spelers brachten minder tijd door in Facebook, Instagram en Snapchat.

De gratis game bracht de Pokémon Company (joint venture van Nintendo en Niantic Labs) nog geen maand na de lancering al 200 miljoen dollar op aan app-in aankopen. Zelfs een mobiele game als Clash Royale van Supercell kon daar niet aan tippen: die haalde in zijn eerste maand 125 miljoen dollar op.

Hoewel de hype nog geen twee maanden heeft geduurd,  probeert de Pokémon Company het succes zoveel mogelijk te rekken: deze maand kwam er een grote update met nog meer nieuwe figuurtjes. En volgend jaar komt er een bioscoopfilm.

Pokémon Go heeft gamemakers de ogen geopend.  De vernieuwing zat hem namelijk in de combinatie van de fysieke en virtuele wereld. Om virtuele monstertjes te vangen moest je de deur uit. Verder zelfs dan je achtertuin. Dat smaakt natuurlijk naar meer. En dus zijn komend jaar vermoedelijk flink wat Pokémon Go klonen te verwachten.

Nintendo gokt niet op een paard tegelijk en bracht deze maand zijn eerste eigen mobiele game uit, Super Mario Run. Ook die game staat momenteel zeer hoog in de hitlijsten van de appwinkels. Maar er wordt pas geld mee verdiend als gebruikers meer dan drie levels willen spelen. Dat kost een tientje. Beleggers zien dat als een struikelblok, waardoor het Japanse bedrijf eerder deze maand zo’n 4 miljard dollar aan beurswaarde verloor.

Vierde deel uit een serie over de belangrijkste (online) gebeurtenissen van 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond