-

SXSW 2024 – Marije Deutekom (Inholland): ‘Essentieel dat we wendbaarder worden’

Tijdens SXSW was onze interesse dit jaar gericht op ‘immersive experiences’ en de maatschappelijke toepassingen ervan én de Nederlandse connecties. Hier een gesprek met dr. Marije Deutekom, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Inholland.

Marije Deutekom is lid van het College van Bestuur van Hogeschool Inholland, een hogeschool in de Randstad met zeven vestigingen en bijna dertigduizend studenten. Binnen de hogeschool heeft ze de portefeuilles onderwijs, onderzoek en internationalisering. Op SXSW maakte ze onderdeel uit van de sessie A Transatlantic Dialogue about Immersive Experiences and Public Values.

Marije Deutekom.

Wat wilde je naar Austin komen brengen?

“Wij leiden binnen Inholland de professionals van de toekomst op. Ook hebben we als doel om met onze lectoren en docent-onderzoekers samen met het werkveld bij te dragen aan een veerkrachtige samenleving en duurzame leefomgeving. Ik wilde graag de blik van ons als kennisinstelling en wat wij kunnen bieden, in deze tijden van grote transities, kenbaar maken aan nationale en internationale stakeholders”.

SXSW gaat over de toekomst: wat was je persoonlijke hoogtepunt?

“Mijn hoogtepunt zat hem vooral in het goede gesprek met andere deelnemers van de Dutch wave. Het je laten inspireren tijdens sessies en dan in de middag in het overleg dat weer een stap verder kunnen brengen.”

Over die Nederlanders: de Nederlandse creatieve industrie profileert zich in Texas op het gebied van ‘immersive experiences’ en publieke waarden. Wat is in jouw ogen – of eigenlijk alle mogelijke zintuigen – de belangrijkste ontwikkeling op Extended-Reality-gebied (XR), en/of in het publieke digitale speelveld?

“Wat ik heel mooi vond was het voorbeeld van het orkest van de Nederlandse designer Anna Offermans van Fabrique, tijdens de sessie Immersive Experiences for good?. Zij speelt zelf in een orkest en maakte de analogie met het opgaan in een andere wereld: je beleeft zoiets intens individueel, maar tegelijkertijd ook in verbinding met de andere orkestleden en het publiek.

Dat heeft mijn blik verrruimd op wat Extended Reality kan doen, juist in het verbinden van mensen. Ik zat erg op de lijn dat XR juist het individuele promoot vanuit een eenzijdige blik op de brillen. Ik zie nu veel meer de kansen en mogelijkheden in het inzetten van XR voor het creëren van meer verbinding en sociale cohesie.”

Wat is jouw meest ‘immersive’ of beste XR-ervaring ooit?

“Dit vind ik een mooie vraag, ook omdat ik naar SXSW ben gekomen om zelf ook duidelijker te krijgen wat nu precies de definitie is van immersive. Ik vond het een eye-opener dat daarin genoemd werd dat ook zwemmen een immersive en letterlijk ondergedompelde ervaring is.

Dus wat is voor mij immersive? Ik kan dit voelen toen ik (in betere tijden voor Ajax) in een volle Johan Cruijff Arena de start van een Champions.League-wedstrijd zag, ‘waarin’ je en geluid en beeld en geur meekrijgt. Op het meer technologische vlak was mijn bezoek aan Las Vegas deze zomer een mooi voorbeeld, waarbij ik ’s ochtends uit mijn hotelraam keek en dacht een enorme maan in de ochtend te zien wat uiteindelijk de geweldig gave Sphere bleek te zijn. Tijdens de de missie was het dan ook super gaaf om meer te horen over hoe dit initiatief tot stand is gekomen en hoe kunst en technologie daarin bij elkaar komen.”

Marije Deutekom in gesprek tijdens SXSW.

CreativeNL is tevens gericht op kennisuitwisseling en het optuigen van langdurige publiek-private samenwerkingen met andere landen om innovatie te doen versnellen. Waar zouden we als Nederlandse creatieve industrie meer over moeten weten? Waar zouden we wat dat betreft specifiek op in moeten zetten?

“Wat mij betreft gaat het vooral ook over opschalen. Het is prachtig dat er veel vanuit de kunsten gebeurt, maar hoe zorgen we ervoor dat mooie immersive initiatieven bijvoorbeeld ook ingezet en onderzocht worden in bredere contexten zoals de zorg en educatie?”

Een kleine opdracht: wat als je aan een niet-Nederlander in Austin (met kennis van zaken) hoe hij/zij/hen ons zien?

“We hadden een interessant werkbezoek aan de faculteit van gezondheid van de Universiteit van Texas. Ze hadden daar veel uitdagingen rondom samenwerking met de regio, het werkveld en overheid en klaagden over bureaucratie en papierwerk. Het idee bestond dat dit bij ons allemaal totaal geen probleem is en we binnen Nederland super makkelijk en nuchter samenwerken. Hoewel dat flattering was hebben we dat beeld toch iets genuanceerd.”

Wat neem je mee terug? Wat is je belangrijkste ‘take-away’. Wat is het eerste dat je aan collega’s zou vertellen?

“De transities en innovaties gaan zo snel, het is essentieel dat wij als kennisinstelling wendbaarder worden en zorgen dat we echt de blik naar buiten houden.”

Tot slot, als je een tekst zou mogen/moeten schrijven voor Instagram-fenomeen @dudewithsign, oftewel je zou op een zeepkist moeten gaan staan met een stuk karton en tekst daarop – wat zou daarop staan?

“Je bent nooit te oud om te leren.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Content director bij CreativeNL. Fotografie: Ben Houdijk

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond