Deel dit artikel
-

KLM publiceert nieuwe, persoonlijke app

KLM brengt volgende maand een nieuwe mobiele app uit die nauwer aansluit op de beleving van de passagiers dan nu. De app werkt met een hele set API’s, die mogelijk volgend jaar al voor derden beschikbaar worden.

De publicatie van de nieuwe app op 1 juli aanstaande is het resultaat van een project dat anderhalf jaar geleden begon. Toen werd het begin gelegd van de technische basis. De app stoelt zwaar op persoonlijke informatie van de klanten die via API’s worden ontsloten.

“Een groot deel van onze passagiers kennen we eigenlijk niet”, zei Willemijn Rijpma gisteren op de Mobile Convention Amsterdam. “Binnenkort kunnen we de de persoon in de passagier centraal gaan stellen. Als KLM moeten we ons van anderen onderscheiden in service en communicatie.”

De API’s, technische bouwstenen, geven toegang tot informatie over de klant zelf, zijn reis, de luchthaven, winkels en andere zaken die rondom vertrek en aankomst relevant zijn. KLM wil zijn passagiers ontstressen door alle relevante informatie in de app te bundelen.

Wie deze maand nog op reis gaat met de KLM kan hier een aanvraag indienen om hem te testen.

Veel pure technologiebedrijven stellen graag en met enthousiasme hun interne API’s ter beschikking aan externe ontwikkelaars. Zij kunnen daar vervolgens weer andere sites en apps mee bouwen. Die van KLM zijn niet beschikbaar. Rijpma: “Nog niet. En zeker niet in 2015”.

Een van de redenen voor de luchtvaartmaatschappij om zijn app te vernieuwen is de dalende omzet die hij binnenbrengt. Inmiddels is van een daling geen sprake meer, maar van een neutrale situatie. Veel online verkopers melden op het mobiele kanaal juist dubbelcijferige groei, geen stilstand. Die impasse hoopt de commercieel verantwoordelijke voor het mobiele kanaal te keren.

Zoals bol.com eerder deze week ook al opmerkte, ziet KLM dat veel mensen hun boeking per mobiel voorbereiden maar uiteindelijk afronden op de desktop.

Per september aanstaande krijgt KLM zijn eerste nieuwe Boeing 787 afgeleverd. Die bevat standaard WiFi. Reizigers die bijvoorbeeld een aansluiting dreigen te missen krijgen dan, nog tijdens de vlucht, via WiFi een nieuw ticket gepushed naar de app. Dat scheelt hen lastige extra administratieve handelingen.

Foto: Roman Boed (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond