KPN-cijfers: Nederland stapt over naar mobiel internet

Nederland schakelt op grote schaal om naar mobiel internet. Uit de kwartaalcijfers van KPN blijkt dat veertig procent van alle abonnees toegang heeft tot het mobiele datanet. Eenderde van KPN’s Nederlandse omzet komt tegenwoordig uit mobiel internet en sms.

 

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die KPN vanochtend publiceerde. Dit is de laatste keer dat Ad Scheepbouwer de cijfers bekend maakt. Vanaf 6 april doet zijn opvolger Eelco Blok dat.

Bijna zestig procent van de nieuwe abonnees koopt tegenwoordig een smartphone. Over de hele linie leidde dat er toe dat vier op de tien KPN-abonnees zo’n slimme telefoon heeft. Dat houdt niet automatisch in dat al die klanten ook regelmatig mobiel surfen en mailen via het KPN-net. In april 2010 rekende marktonderzoeker GfK voor dat ongeveer de helft van de smartphone-kopers dat wel deed. De rest zit op WiFi of doet enkel aan bellen en sms’en.

Verkoop en penetratie van smartphones bij KPN:


In het laatste kwartaal van 2010 won KPN 22.000 mobiele klanten, wat het totaal op 5,6 miljoen bracht. De schommelingen in dat getal zijn niet meer substantieel. De mobiele marktposities lijken verdeeld. Bedrijven als KPN, T-Mobile en Vodafone proberen daarom onderscheid te maken met hun positionering als ‘mobiel databedrijf’. T-Mobile kon dat een paar jaar exclusief doen met Apples iPhone, maar diens concurrenten mogen de Apple-telefoon nu ook verkopen.

KPN zegt duidelijk te merken dat de vraag naar mobiel internet stijgt met de afzetgroei van het aantal iPhones. Daar staat tegenover dat de kosten om die Apple-klanten over streep te helpen ook hoger zijn dan gemiddeld.

Hoeveel omzet het bedrijf realiseert met de handel in mobiel dataverkeer maakt het niet bekend. Toch geven de cijfers enige indicatie. De omzet uit mobiele data, internet én sms, stegen van 28 procent van de klantomzet naar 35 procent van die omzet. Verder is bekend dat Nederlandse consumenten in 2010 voor 1,8 miljard euro aan prepaid- en abonneegelden aan KPN betaalden (5 procent minder van in 2009).

Omgerekend boekte KPN op de Nederlandse consumentenmarkt derhalve over heel 2010 een dataomzet van zo’n 630 miljoen euro. Hoe de verhouding tussen sms en mobiel internet hierin ligt is niet bekend. Vodafone stelt echter dat het in 2011 voor het eerst meer omzet uit mobiel internet zal realiseren in Europa dan met sms. Er is geen reden om aan te nemen dat dat bij KPN wezenlijk anders is.

Het merendeel van de KPN-klanten is abonnee, 43 procent is prepaid-klant.

KPN investeert samen met Reggefiber in de aanleg van glasvezelnetwerken in Nederland. Dat is de opvolger van het koperen net waar DSL-breedband over loopt. Het opvallende is dat 1,1 miljoen Nederlanders ondertussen supersnel internet kunnen nemen via deze netten, maar dat slechts 227.000 huishoudens dat maar doen. Nog geen kwart van de aansluitingen is geactiveerd. Niettemin verwacht KPN dat het zijn eigen klantenbestand van de huidige 41.000 kan doen verzesvoudigen tot 250.000 in 2012.


Op concernniveau boekte KPN in het vierde kwartaal een omzet van 3,4 miljard euro. Dat is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van eind 2009. Het bedrijfsresultaat steeg 6,5 procent tot 771 miljoen.  Over heel 2010 bedroeg de omzet 13,4 miljard euro, een minus van 0,8 procent.

Tweederde van de omzet komt Nederland en wordt gerealiseerd met de handel in telefonie, internet en televisie op de consumentenmarkt en afgeleide diensten voor de zakelijke markt. In het buitenland is KPN enkel actief met mobiele diensten,  in België, Duitsland, Spanje en Frankrijk en via Ortel Mobile.

In zowel Spanje als Frankrijk, waar het geen eigen netwerk heeft, bedient KPN rond de 400.000 klanten. De buitenlandse omzet buiten België en Duitsland steeg met 34 procent tot 261 miljoen euro.

 

 

Gerelateerde items

Reactie plaatsen