Deel dit artikel
-

Marktaandeel iPad daalt, Android groeit naar 22 procent

Het marktaandeel van tablet computers met Android, zoals de Galaxy Tab, vertienvoudigde afgelopen kwartaal tot 22 procent. Apples iPad heeft de daling ingezet nu de concurrentie gestaag in opmars komt.

Dat blijkt uit onderzoekscijfers van bureau Strategy Analytics. Tot eind 2010 gingen er van de iPad wereldwijd 14,8 miljoen exemplaren over de toonbank. Met een marktaandeel van 77 procent is Apple daarmee veruit de grootste leverancier van de nieuwe generaties ‘laptops’. Het marktaandeel van Android steeg echter van 2,3 naar 22 procent in de drie maanden tot eind 2010.

Android is gratis te downloaden, aanpassen en installeren door electronicafabrikanten. Ze hoeven geen investeringen in softwarelicenties te doen. De kostprijs van de hardware en kosten voor vermarkting bepalen in hoge mate de verkoopprijs. Het gemiddelde prijspeil van een Android tab ligt lager dan die van de iPad.

Strategy Analytics verwacht dat het marktaandeel van de iPad binnen twee jaar onder de 50 procent ligt. Die dalende trend zal worden versterkt door de nieuwe versie van Googles Android, versie 3.0 of Honeycomb.

Verscheidene fabrikanten maakten reeds bekend dat ze tablets gaan maken die op de nieuwe Android-versie draaien. Onder hen: Motorola, LG, Asus, Toshiba en Samsung.

Consumenten krijgen dan een schootcomputer die er zo uitziet:

Onder smartphones is Android inmiddels al het meest gebruikte besturingssysteem. Marktonderzoeker Canalys rekent voor dat Symbian zijn leidende marktpositie in de laatste maanden van 2010 aan Googles geesteskind verloor.

 

Android heeft een marktaandeel van 32,9 procent, Nokia’s Symbian zakte al tot 30,6 procent. Bij de huidige trend verkoopt Apple ergens in 2012 meer smartphones dan Nokia. De Finnen presenteren volgende week vrijdag 11 februari de strategie waarmee ze het in de komende kwartalen gaan opnemen tegen Apple, Google, Microsoft en RIM.

Deel dit bericht

3 Reacties

John

Prima als Emerce cijfers overneemt van artikelen van het internet, misschien alleen wel handig om ook correcties op betreffende artikelen over te nemen.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat de cijfers die Samsung ten aanzien van de Tab heeft gegeven geen verkoop cijfers aan eindgebruikers waren maar aan operators en winkels.

Ik denk er geen markt is voor Tablets, alleen een markt voor iPads 🙂

Martin de Smit

Beste John,

Ik ben het eens met je correctie wat betreft de cijfers alleen je tweede opmerking over de ipad ben ik het niet mee eens want:

Bij de ipad ontbreekt nog steeds een webcam en multitasking (alleen “first party apps” zoals muziek en email kunnen multitasken). Verder ondersteunt de ipad geen adobe flash heeft het geen gps en kan je niet een ipad met of hdmi output krijgen. ( natuurlijk hebben niet alle android tablets hdmi of gps maar je hebt de keuze)

Maar wat ik nog het meest storend vindt aan de ipad is dat het OS volledig is afgesloten. Als ik een plugin als flash wil installeren moet dat mogelijk zijn zonder problemen. Dat is de kracht van android, fabrikanten kunnen het gemakkelijk aanpassen voor hun verschillende doelgroepen. Daarnaast heb je veel meer keuze qua prijs met android tablets. ( zie tweakers.nl voor meer info)
John, het gaat niet om denken maar om weten. En als bovenstaande niet klopt volgens jou, kom dan met feiten.

john—> Ik denk er geen markt is voor Tablets, alleen een markt voor iPads

DG

Mooi altijd deze discussies. Het lijkt wel weer een beetje Apple vs Microsoft maar dan nu Apple vs Android. Laten we daar nou eens een keer mee ophouden. Apple heeft (nog) het mooiste product, Honeycomb ziet er ook briljant uit. Feit is dat Android de vrijheid geeft om zelf te kiezen en Apple de keuzes maakt, geen vrije markt, geen vrije prijzen. Android is daarentegen weer veel gevoeliger voor Malware. Ik ga voor android omdat ik vrijheid om te kiezen leuker vind en meer verwacht van de openheid.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond