Deel dit artikel
-

KPN lanceert berichtenapp voor de zorg

KPN lanceert een eigen WhatsApp voor de zorg, genaamd Zorg Messenger. Daarmee gaat het telecombedrijf de concurrentie aan met de Nederlandse startup Siilo.

Professionals in de zorg hebben, net als werknemers in andere sectoren, behoefte aan moderne communicatieoplossingen die hen helpen om effectiever en productiever te werken, aldus KPN. Het uitwisselen van informatie binnen de zorgsector moet, vanwege de vertrouwelijkheid van informatie, aan strikte eisen voldoen. Traditionele chatapps lenen zich daarvoor niet.

De KPN-app kan vanaf diverse apparaten gebruikt worden, zoals pc’s, tablets en smartphones. Er kan ook e-mail mee worden verzonden. Daarnaast biedt de app de mogelijkheid om te integreren met zorginformatiesystemen.

De KPN app betekent concurrentie voor chatapp Siilo van chirurg Joost Bruggeman en Arvind Rao. Via een al jaren bevriende relatie kwam Bruggeman in contact met de mannen achter eBuddy, Jan-Joost Rueb en Onno Bakker. Vorig jaar ontwikkelden ze een app die eigenlijk net zo werkt als WhatsApp, maar de privacy beter garandeert.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost Bruggeman

Het is interessant om te zien dat meerdere partijen nu nòg een beveiligde berichtendienst aanbieden: dat betekent dat we allemaal hetzelfde doel najagen! Binnenkort komt trouwens ook Apple i.s.m. IBM en VUmc met een beveiligde berichtendienst voor de zorg in Nederland.

Overigens is het wel interessant dat niemand nog heeft opgemerkt dat KPN de messenger van Alterdesk heeft gebruikt, letterlijk pixel voor pixel met een ander logo. Alterdesk positioneert zichzelf al jaren als “beveiligde WhatsApp voor de zorg”, en is al een tijdje in de luwte geraakt in alle media aandacht dat beveiligd appen in de zorg recentelijk heeft gekregen.

Mr. Sjaak Nouwt (KNMG) heeft niet lang geleden de EFF scorekaart voor beveiligde berichtendiensten naar voren gebracht (www.eff.org). Deze scorekaart is door hem gepositioneerd als handleiding om een goede berichtendienst te selecteren wanneer men in de zorg op zoek is naar een alternatief voor WhatsApp. Daarin zijn 7 heldere criteria geformuleerd, waar WhatsApp 6 van de 7 criteria aan voldoet. Ik ben heel erg benieuwd aan hoeveel criteria de Alterdesk / KPN messenger voldoet. Bij dezen hoop ik dat KPN, of Alterdesk, hierover transparant zijn wanneer zij hun berichtendienst aanbieden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond