Deel dit artikel
-

LinkedIn stoeit met de vraag: zit er geld in mobiel?

Net als de andere grote profielensites weet ook LinkedIn het nog niet: Hoe verdien je geld met Mobile? In de komende maanden start een aantal experimenten om een antwoord te vinden op die vraag.

Het alsmaar stijgende gebruiker van LinkedIn via smartphones overvalt het bedrijf. Toen de mobiele hype vorig jaar goed lostbarstte, was de profielensite nog met heel andere zaken bezig. Er stond een beursgang op de agenda en de IT-systemen werden opgewaardeerd om de groeiende vraag naar de API’s te kunnen vervullen.

In de zomer van 2011 verschenen eveneens de nieuwe mobiele apps voor Android en iOS. Dat markeerde echter niet het einde van een proces, maar het begin.

Vandaag de dag is vijftien procent van het aantal unieke bezoeken afkomstig van een mobiel apparaat. Bezoek via telefoons groeit snel, maar dat via tablets nog sneller, aldus topman Jeff Weiner. Vijftien procent van het gebruik van LinkedIn door leden komt van een mobiele drager.

Weiner vraagt zich af hoe hij geld kan verdienen aan dat nieuwe verkeer. Want uit cijfers blijkt dat het mobiele gebruik allemaal extra is. Er gaat geen pageview verloren op het vaste web in het voordeel van tabs en smartphones.

In de komende maanden gaat LinkedIn zijn betaaldiensten voor recruiters en andere heavy users via mobiele reclame meer onder de aandacht brengen. Daarmee hopen de interne analisten zicht te krijgen op het specifieke mobiel gebruik onder recruiters en professionele netwerkers.

De eerste proeven zouden in maart zichtbaar worden op de iOS-app en mogelijk ook op Android.

LinkedIn is niet de enige die een passend verdienmodel zoekt voor het mobiele kanaal. Vanwege de beperkte omvang van het telefoonscherm is het niet mogelijk om het grote computerscherm, en daarmee de exploitatie daarvan, te kopiëren naar het kleine scherm. Profielensites als Facebook, Google+ en Twitter kampen met exact dezelfde vraag.

De omzet per LinkedIn-lid bedraagt gemiddeld 35 dollarcent per maand.

Foto: smi23le (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond