Deel dit artikel
-

Meeste reclamegeld vanaf 2018 naar mobiel

Adverteerders geven vanaf 2018 wereldwijd meer uit aan reclame op mobiele dragers dan welk ander digitaal kanaal ook, voorspelt ZenithOptimedia.

Internetreclame zal over drie jaar voor 50,2 procent worden bepaald door mobiele bestedingen. Omgerekend naar dollars gaat het volgens ZenithOptimedia de specialisten van het internationale mediabureau om 114 miljard dat naar mobiele kanalen gaat.

In het nu lopende jaar liggen de uitgaven aan mobiele reclame op 50 miljard dollar. De budgetten krijgen in een krappe drie jaar met een ruime verdubbeling te maken. Enkel de uitgaven aan tv-reclame zullen in 2018 nog hoger liggen dan mobiele internetbestedingen: 215 miljard dollar (2015: 206 miljard).

Van iedere nieuwe reclamedollar die komende jaren wordt uitgegeven wordt 87 cent uitgegeven aan een campagne op Snapchat, mobiele search, sms, display of bijvoorbeeld affiliatelink op het mobiele web.

Programmatic display-advertising zal in 2016 goed zijn voor 60 procent van de displyabestedingen (2015: 53 procent).

Achter deze cijfers gaat een ontwikkeling schuil die de tv-wereld al lang ziet aankomen, maar binnenkort feit is. Per 2018 zal internet qua reclamebestedingen het grootste media zijn, nog groter dan televisie. In dat jaar zal tv 34,8 procent van de mediabudgetten ontvangen. In piekjaar 2012 was dat nog 39,7 procent.

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul Haarman

Tja, eigenwijs als ik ben, denk ik dat het niet zo’n vaart gaat lopen. Online aankopen via mobiel liggen rond de 5%. Voor laptops ligt dit op 48% en voor desktops op 37%. Dat zijn cijfers uit 2014 weliswaar (vanuit de Thuiswinkel Markt Monitor 2014). Dat dit mobiele aandeel stijgt verwacht ik wel. Maar ik denk ook dat vele mensen blijven kiezen voor het gemak van het grote scherm wanneer men echt aankopen online gaat doen. Op zich hoeven deze cijfers overigens niet volledig in relatie te staan met de budgetallocatie van online advertising. Adverteerders kunnen relatief meer op mobiel adverteren voor branding doeleinden. Uit eigen ervaring weet ik wel dat de meeste adverteerders graag een zo direct mogelijke correlatie willen zien tussen uitgaven en opbrengsten. Zeker wanneer de budgetten niet tot in de hemel reiken kiest men dan toch vaak voor die devices die het meest direct converteren. Een ander punt is dat adverteren op grotere schermen meer mogelijkheden en volume bieden. Op een klein scherm is 1 advertentie al storend, op een groter scherm ligt die drempel wat hoger. We zullen moeten afwachten tot in 2018 hoe het er dan voor staat (maar dan is iedereen deze voorspellende discussie alweer vergeten).

Sven

Het blijven voorspellingen Paul. In Twinkle vond ik dit over de verwachtingen rondom m-Commerce:

http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2014/11/helft-e-commerce-is-m-commerce-in-2018/index.xml

Sander

Als Apple payments een vlucht gaat nemen zullen het # verkopen op mobiel exponentieel verder stijgen denk ik … Maatgoed, blijven voorspellingen 🙂

Paul Raaijmakers

Eens met Paul Haarman. Ik denk dat mobile advertising voorlopig interessanter blijft voor brandingdoeleinden. Zolang cross-device-tracking qua techniek niet in een stroomversnelling komt, zullen adverteerders met beperkt budget toch liever op desktop en tablet blijven inzetten. Althans, als conversie (in de vorm van een transactie) het belangrijkste doel is uiteraard.

Veel van mijn klanten gaven in het verleden 20 tot 30% van hun search uitgaven uit aan mobile, terwijl mobile slechts 5 tot 8% van de conversies binnenbracht. Een verschuiving van het budget zorgde dan ook (logischerwijs) voor meer conversies (op desktop/tablet) en een lagere kosten-per-conversie.

Om bovenstaande reden geloof ik niet dat mobile zo’n enorme toevlucht gaat nemen in zowel conversie- als budgetaandeel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond