Deel dit artikel
-

Nederlander gaat multichannelstrategie Media-Saturn aansturen

De Nederlander Pieter Haas (50) moet als kersverse vice-voorzitter van elektroketen Media-Saturn (MediaMarkt) meer sturing geven aan een multichannelstrategie. Dinsdag diende CEO Horst Norberg plotseling na 27 jaar zijn ontslag in.

Norberg vertrekt door een aanhoudende machtsstrijd tussen oprichter en minderheidsaandeelhouder Erich Kellerhals en het management van Media-Saturn. Kellerhals kan zich al enige tijd niet vinden in de huidige koers van de onderneming. “Dit bedrijf opereert in een enorm moeilijke markt, ik weet zeker dat we de antwoorden, concepten en oplossingen hebben, maar ik wil mijn positie ter beschikking stellen aan een niewe manager”, verklaarde Norberg dinsdag.

Norberg heeft zich de laatste tijd juist sterk gemaakt voor een multichannelstrategie, waarbij de onlindivisie en de fysieke winkels nauwer moeten samenwerken. Met het oude model had het bedrijf zijn top bereikt, nu was het tijd voor een nieuwe richting, aldus Norberg onlangs in Die Welt.

De eerste stap was gezet. Alle activiteiten worden ondergebracht in de dochter Media-Saturn E-Business, een dienstverlenend bedrijf dat niet enkel voor de Duitse markt werkt, maar voor alle zeventien landen waar men actief is. De pure player activiteiten van webwinkel Redcoon zouden versterkt worden.

De winkelketen kampt met teruglopende omzetten van 2,1 procent in het afgelopen half jaar. Die worden niet voldoende gecompenseerd door online verkopen. Met name in Duitsland, waar een groot deel van de omzet wordt gerealiseerd, gaat het niet goed. Er zit wel groei in de online activiteiten, en met Redcoon er bij gaat het om een stijging van 35 procent. Ongeveer zeven procent van de totale omzet komt van onlineverkoop, dat moet volgend jaar tien procent worden. Daar moet dus nog hard aan getrokken worden.

Haas is met zijn benoeming eigenlijk een soort interim CEO. Aanvankelijk liep het contract van Norberg in 2015 toch al af, maar een opvolger moet nog worden gevonden. Haas belandde via Buhrmann in Duitsland, en keerde in 2001 terug naar Nederland om de Nederlandse Saturn organisatie te leiden. In 2008 werd hij COO van de Duitse holding. In dat kader bemoeide hij zich al met de IT en multichannelstrategie.

De in Vlaardingen geboren Haas krijgt nog steeds te maken met de lastige aandeelhouder Kellerhals. Die behoudt met zijn belang van 22 procent een vetorecht. De onenigheid tussen Norberg en Kellerhals ging onder meer over de expansiestrategie en de online activiteiten, maar de verwijten gingen over en weer, bijvoorbeeld dat het management te weinig innoveerde, en (andersom) dat Kellerhals veranderingen juist tegenhield.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond